• jfaericsson

Uppfödaren svarar inte längre?

Hej!
    Kanske fånigt detta men vet verkligen vad jag ska göra..
    Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund och har varit i kontakt med en uppfödare som ska ha valpar i december.
    Vi har haft kontakt över mail en längre tid och förra veckan var vi där och hälsade på familjen och deras hundar. Nu börjar det jag behöver hjälp med.. Uppfödaren har varit mycket snabb med svar förut, och när vi var där och träffade dom upplevde både jag och min sambo att vi kom väldigt bra överens och vi skulle höras vidare osv. 
    Dagen efter skickade jag ett mail och tackade för att vi fick komma och bara för att förtydliga att vi verkligen är intresserad av en valp, men detta har jag ej fått svar på. 
    Betyder det att uppfödaren inte tycker vi är lämpliga? Som sagt fick jag svar väldigt snabbt innan mötet, men nu flera dagar senare så har jag inte fått svar än.
    Vad gör jag? :/

• Svar på tråden Uppfödaren svarar inte längre?
  • Anonym (Pluggat hund på gymnasiet)
    annapeka skrev 2016-11-16 11:20:17 följande:

Hej! Måste fråga... Vilken ras är det som har allergi? Ni har såklart varit hos vetrinär, men kan säga att vår hund hade ju mjällkvalster. Inte något som syns men om det förblir obehandlat så leder det till eksem och svår klåda... Bara en tanke.

Hoppas det löser sig för er!

Det man får tänka på är att hundar är individer precis som oss och alla hundar, oavsett ras, kan ha allergi. Det finns raser som det är mer vanligt hos men som sagt vilken hund som helst kan ha allergier.
  • Anonym (Joe)
    Anonym (Joe) skrev 2016-11-16 11:28:15 följande:

Frågar du mig? Schäfer

Menade att vi har schäfer alltså. Med allergi. Tydligen vanligt nu för tiden. När vi köpte vår förra schäfer år 2002 hade jag inte hört talas om allergihundar.
    Anonym (Joe) skrev 2016-11-17 07:38:56 följande:

Menade att vi har schäfer alltså. Med allergi. Tydligen vanligt nu för tiden. När vi köpte vår förra schäfer år 2002 hade jag inte hört talas om allergihundar.

Flera av tjejerna jag gick på gymnasiet med har allergihundar. En bichon havanais med allergi mot damm- och förrådskvalster, en staffe med foderallergi och en FM schäfer med pollen, förrådskvalster, foder och sen var det väl nå mer. Schäfern fick dom tyvärr ta bort...
  • Anonym (Joe)
    Anonym (Pluggat hund på gymnasiet) skrev 2016-11-17 17:15:28 följande:

Flera av tjejerna jag gick på gymnasiet med har allergihundar. En bichon havanais med allergi mot damm- och förrådskvalster, en staffe med foderallergi och en FM schäfer med pollen, förrådskvalster, foder och sen var det väl nå mer. Schäfern fick dom tyvärr ta bort...

Åh vad tråkigt.. vår schäfer har allergi mot jästsvamp. Om vi inte duschar henne en gång i veckan så börjar hon klia. Vi håller det i schack. Det var ju jobbigt i början men nu är vi vana. Å vi älskar vårat Monster :)
  • Anonym (Joe)
    Anonym (Pluggat hund på gymnasiet) skrev 2016-11-17 17:15:28 följande:

Men du, går du en utbildning med hundar? Tänkte på ditt nick :)
    Anonym (Joe) skrev 2016-11-17 18:13:05 följande:

Åh vad tråkigt.. vår schäfer har allergi mot jästsvamp. Om vi inte duschar henne en gång i veckan så börjar hon klia. Vi håller det i schack. Det var ju jobbigt i början men nu är vi vana. Å vi älskar vårat Monster :)

Tyvärr så har schäfern fått många problem med allergier och hudproblem... Har sett schäfrar med öronen fulla i sår pga klåda..

Skönt att höra att ni fått det under kontroll! :)
    Anonym (Joe) skrev 2016-11-17 18:17:05 följande:

Men du, går du en utbildning med hundar? Tänkte på ditt nick :)

Ja, jag pluggade naturbruks med inriktning hund under gymnasiet, tog studenten i våras :)
  • Anonym (Joe)
    Anonym (Pluggat hund på gymnasiet) skrev 2016-11-18 01:08:03 följande:

Tyvärr så har schäfern fått många problem med allergier och hudproblem... Har sett schäfrar med öronen fulla i sår pga klåda..

Skönt att höra att ni fått det under kontroll! :)

Det känns så jobbigt när man tänker på att ingen hund ska behöva ha det så. Det kanske inte hjälper för alla men om alla människor med allergihundar visste att man kan duscha i klorhexidinschampo en gång i veckan + Ottoclean i öronen vid samma tillfälle så underlättar det enormt för hunden. Ja vill att alla i världen ska veta detta! Jag blir skitledsen när jag tänker på hur en del hundar kliar och far illa. Visst det kanske inte hjälper alla men värt att prova. Hunden lider. Gnor man dessutom öronlapparna med schampot så läker öronen ganska snabbt. (På vår blev det iaf så)
  • Anonym (Joe)
    Anonym (Pluggat hund på gymnasiet) skrev 2016-11-18 01:09:22 följande:

Ja, jag pluggade naturbruks med inriktning hund under gymnasiet, tog studenten i våras :)

Såg du inslaget med korna på nyheterna igår? Kan du förklara om du vet nåt om det? Jag hann bara se en ko med ett stort hål i sidan sen skrek min kille i Höganäs, jävla mobil, högan sky, och kastade sig över dosorna och stängde av. Vet du nåt? Som har gått naturbruks? Kanske är mer jordbruk som är insatt.. tänkte bara..
    Anonym (Joe) skrev 2016-11-18 08:52:29 följande:

Såg du inslaget med korna på nyheterna igår? Kan du förklara om du vet nåt om det? Jag hann bara se en ko med ett stort hål i sidan sen skrek min kille i Höganäs, jävla mobil, högan sky, och kastade sig över dosorna och stängde av. Vet du nåt? Som har gått naturbruks? Kanske är mer jordbruk som är insatt.. tänkte bara..

Nej, tyvärr vet jag inte vad det är du pratar om, missat det.

Men folk som inte kan hålla efter korna på sina djur ska inte ha dom. Oklippta klor kan orsaka alla möjliga problem för hundarna, de kan växa in i trampdynorna och orsaka sår som senare blir infekterade osv. Får det gå för långt kan det bli belastningsfel och hunden kan bli halt. Efter min utbildning så har jag fått lära mig att kolla såna saker. Öron, ögon, mun/tänder, tassar/klor och avvikelser från det normala rörelsemönstret samt allmän tillstånd.

Innan jag började gymnasiet så såg jag bara söta hundar, nu ser jag allt som är fel eller kan ställa till problem, man blir lite skadad efter 3 år på en sån utbildning.
  • Anonym (Joe)

Haha, man blir skadad vilken utbildning man än går :) jag har läst till rehabiliteringsutvecklare. Det är psykosocialt arbete som är inriktat mot psykiatrin. Helt plötsligt såg man alla möjliga i familjen och runt omkring som hade adhd Asperger och psykisk ohälsa :) man nästan letade tecken på att folk hade nåt :) sen hittade man defekter hos sig själv oxå. Trodde jag hade allt möjligt :)))

• Anonym (Joe)
    Anonym (Pluggat hund på gymnasiet) skrev 2016-11-18 15:14:44 följande:

Nej, tyvärr vet jag inte vad det är du pratar om, missat det.

Men folk som inte kan hålla efter korna på sina djur ska inte ha dom. Oklippta klor kan orsaka alla möjliga problem för hundarna, de kan växa in i trampdynorna och orsaka sår som senare blir infekterade osv. Får det gå för långt kan det bli belastningsfel och hunden kan bli halt. Efter min utbildning så har jag fått lära mig att kolla såna saker. Öron, ögon, mun/tänder, tassar/klor och avvikelser från det normala rörelsemönstret samt allmän tillstånd.

Fast jag skrev kor, inte klor :)

Innan jag började gymnasiet så såg jag bara söta hundar, nu ser jag allt som är fel eller kan ställa till problem, man blir lite skadad efter 3 år på en sån utbildning.

• Anonym (Joe)

Anonym (Joe) skrev 2016-11-18 15:40:35 följande:

Haha oj... Så kan det gå när man inte läser ordentligt
Svar på tråden Uppfödaren svarar inte längre?