• jojs

Pergotime slutar säljas

Jag har hört att pergotime ska sluta säljas i Sverige från 31/12 2016. Det är katastrof då jag tänkte påbörja behandling med pergotime i början på nästa år! Jag har en dotter sedan tidigare som det tog 3 år för oss att få, jag orkar inte kämpa 3 år för ett till barn, jag kommer gå sönder psykiskt. Är det någon som vet om det finns några alternativ till pergotime för oss som har svårt att få barn?

• Svar på tråden Pergotime slutar säljas
  • Snowstorm123

Hej,

Har precis tagit kur 1 på Pergo och det tog sig inte, åkte till Apoteket för att hämta ut nästa kur då det visar sig att vid årskiftet 2016/2017 får de ej sälja Pergotime i Sverige längre, panik!! Ringde till bm o fick istället utskrivet Letrozol, som hon sa jag skulle ta på samma vis (5dagar med start på 5e mensdagen) men Letrozol står att de är för bröstcancer i bipacksedeln?!? Samt att man inte ska ta den om man har mens ? Jag har ju mens nu, men antar att Pergotime hjälpte den på traven..

Vet inte vad jag ska göra, får panik! Vågar ja ta Letrozol? Hur fungerar den? Tar ni Letrozol på samma vis som Pergotime?

Snälla hjälp! Vill inget hellre än att få igång mens/äl o bli gravida, har ju ingen aning när jag har äl då mensen är så otrolig oregelbunden (104dagar sen sist mens) och älstickorna visar bara negativt! :,( :,(

• Orkide
    Snowstorm123 skrev 2017-01-09 17:33:35 följande:

Hej,

Har precis tagit kur 1 på Pergo och det tog sig inte, åkte till Apoteket för att hämta ut nästa kur då det visar sig att vid årskiftet 2016/2017 får de ej sälja Pergotime i Sverige längre, panik!! Ringde till bm o fick istället utskrivet Letrozol, som hon sa jag skulle ta på samma vis (5dagar med start på 5e mensdagen) men Letrozol står att de är för bröstcancer i bipacksedeln?!? Samt att man inte ska ta den om man har mens ? Jag har ju mens nu, men antar att Pergotime hjälpte den på traven..

Vet inte vad jag ska göra, får panik! Vågar ja ta Letrozol? Hur fungerar den? Tar ni Letrozol på samma vis som Pergotime?

Snälla hjälp! Vill inget hellre än att få igång mens/äl o bli gravida, har ju ingen aning när jag har äl då mensen är så otrolig oregelbunden (104dagar sen sist mens) och älstickorna visar bara negativt! :,( :,(

Jag och många andra får nu också letrozol istället för pergotime. De ska fungera på samma sätt. Så ta du dem
  • Orkide
    villblitremedpcos skrev 2017-01-11 13:56:21 följande:

Jag skulle ha börjat med pergotime 5/1, men pga. att det är slut och jag tidigare provat letrozol utan resultat fick jag börja med FSH-stimulering med menopur.. skall på VUL 16/1 för att se hur det går..

Lycka till!

Vad är det -fsh behandling?
  • villblitremedpcos

Ägglossningsstimulering med sprutor. Det är en blandning av LH och FSH (folicle stimulating hormone) i menopur. Så istället för att ta pergotime som lurar hypofysen att skapa hormon så tillför man genom sprutor. Man använder samma typ av sprutor vid IVF för att få så många ägg som möjligt.

• mommylife
    villblitremedpcos skrev 2017-01-11 13:56:21 följande:

Jag skulle ha börjat med pergotime 5/1, men pga. att det är slut och jag tidigare provat letrozol utan resultat fick jag börja med FSH-stimulering med menopur.. skall på VUL 16/1 för att se hur det går..

Lycka till!

Har du fått detta via "vanlig" gyn eller har du gått till privatklinik?:)
  • mommylife
    villblitremedpcos skrev 2017-01-11 20:39:07 följande:

Ägglossningsstimulering med sprutor. Det är en blandning av LH och FSH (folicle stimulating hormone) i menopur. Så istället för att ta pergotime som lurar hypofysen att skapa hormon så tillför man genom sprutor. Man använder samma typ av sprutor vid IVF för att få så många ägg som möjligt.

En fråga :)
    Varför väljer man insemination?
    Min mans spermier är bra, jag har lätt PCO och försökt få till en trea i snart två år, vi ska snart köra på ivf.. varför gör man insemination ? Kan man inte bara ligga ? Förlåt mina dumma frågor men kostnaden för insemination är såklart lägre men ivf statistiskt känns tryggare, så därför
    Vill jag ta de direkt, men vill hemskt gärna lära mig hur du och gyn/läkare resonerar :)
  • villblitremedpcos
    mommylife skrev 2017-01-12 22:34:23 följande:
    En fråga :)
    Varför väljer man insemination?
    Min mans spermier är bra, jag har lätt PCO och försökt få till en trea i snart två år, vi ska snart köra på ivf.. varför gör man insemination ? Kan man inte bara ligga ? Förlåt mina dumma frågor men kostnaden för insemination är såklart lägre men ivf statistiskt känns tryggare, så därför
    Vill jag ta de direkt, men vill hemskt gärna lära mig hur du och gyn/läkare resonerar :)
    Jag har fått menopur utskrivet av fertilitetsenheten. Insemination vet jag inget om, Jag antar att man använder det ofta om det är problem med samlivet eller mannen. typ.. Själv är insemination inget jag provat, vi ligger så mycket som möjligt runt ÄL istället. Spännande med IVF.
  • mommylife
    villblitremedpcos skrev 2017-01-13 10:27:15 följande:
    Jag har fått menopur utskrivet av fertilitetsenheten. Insemination vet jag inget om, Jag antar att man använder det ofta om det är problem med samlivet eller mannen. typ.. Själv är insemination inget jag provat, vi ligger så mycket som möjligt runt ÄL istället. Spännande med IVF.
    Tack! Hur länge har ni försökt ?
    Jag kör trippelkur av Pergotime nu, nu jäklar
  • Orkide

Jag har försökt i två år i mars. Hur går era tankar efter all dess tid?

• mommylife
    Orkide skrev 2017-01-14 23:22:07 följande:

Jag har försökt i två år i mars. Hur går era tankar efter all dess tid?

Hej fina orkidé
    Vi har pratat om ivf t sommaren, skönt.. men det kostar ju en del..
    Och iom vi pratar om detta mer nu så kan jag slappna av. Ska försöka själva under våren o sen se vart de leder
  • LK84
    Hej!

Någon som vet var online som man kan köpa letrozol? Jag försökte ditt tips på Goldpharma, är det på riktigt? Hur betalade du? 

Jag har normal äl men hört från många att de använt pergotime och det funkat! Min gyn vägrar att ge mig detta...vi vill helst inte IVF. 

Varit gravida en gång med fick MA i vecka 18 förra året. 

• jojs

Jag har nu försökt med 6 behandlingar med letrozol (varav 3 dubbeldos) plus ovitrelle utan resultat. Jag hade stora förhoppningar när jag väl påbörjade behandlingen trots att jag var skeptisk till letrozol och hellre hade velat behandlas med pergotime. Men det funkade inte för mig Gråter Så nu är det bara vidare till Linnékliniken för IVF...

Svar på tråden Pergotime slutar säljas