• vallakra

Lämna 15-åring på Dreamhack?

Sonen (snart 15 år) ska för tredje gången åka till Jönköping på Dreamhack. Han ska vara med ett kompisgäng varav han själv och två till varit där tidigare.

I somras bodde jag på campingen bredvid och fanns tillgänglig om något skulle hända. Vilket det inte gjorde mer än att de kom och sov ett par timmar då och då.

Den här gången var det meningen att en annan förälder skulle finnas på plats men av diverse anledningar blir det inte så. Vi bor 14 mil från Jönköping och jag har ingen möjlighet att stanna. De andra föräldrarna kan inte heller med så kort varsel.

Ett par av ungdomarna är lite äldre (16 och 17) och det är ett ganska lugnt gäng som är där för att spela, inget annat. 

Sonen kommer att kunna nå mig dygnet runt och jag kan vara hos honom inom två timmar om något händer.

Kan jag lämna honom utan vuxen? Det gäller ju ändå tre nätter. Om han skulle vara ensam hemma är ju en sak men 14 mil bort...  

Vad tycker ni? Är jag en tramsig hönsmamma eller en oansvarig förälder som ens funderar på att lämna min unge vind för våg? Hur skulle ni göra om det var ert barn?

• Svar på tråden Lämna 15-åring på Dreamhack?
  • Klickerträna

Om du litar på att han/hans sällskap sköter sig och hör av sig vid behov så kan du låta dem vara där utan vuxen.

Själv lät mina föräldrar mig flyga till Turkiet som 17-åring med dåvarande 20-årig pojkvän. Dom hade inte direkt kunnat åka efter så lätt om nåt inträffat.

Så ja, om du vet med dig att de är lugna och stillsamma så kommer de säkerligen klara sig tre nätter.

• vallakra

Jag litar på min son och tror att det skulle gå bra men det fladdrar lite i magen vid tanken på att min lilla skrutt (nåja...) ska klara sig utan mammaSkäms.

• fluu

Som min sambo, som är före detta datornörd och flitig dreamhack-besökare sa: "Det är hjärndöda datornördar vi talar om, vad kan hända".

Litar du på din son och hans närmaste vänner där så går det nog bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vallakra
    fluu skrev 2016-11-14 14:27:51 följande:

Som min sambo, som är före detta datornörd och flitig dreamhack-besökare sa: "Det är hjärndöda datornördar vi talar om, vad kan hända".

Litar du på din son och hans närmaste vänner där så går det nog bra.

Ja, det har han förstås rätt iSkrattande. Den kommentaren ska jag visa sonen!
  • Carambolan

Vad är du orolig för? Att det ska hända något oväntat, eller att han inte kan ta hand om sig själv i några dagar? Det är ju otroligt ordnade former med både mat och boende och kompisar nära till hands. Det finns heller inte direkt den sprit- och knarkkultur som man kanske kan råka ut för på musikfestival i illa valt sällskap.

När jag var 15 var jag med och jobbade som funktionär på både Dreamhack och scoutläger och andra stora evenemang. Jag hoppas verkligen att mina egna barn kommer vilja gå i samma fortspår :)

• vallakra

Tack för alla era svar! Nu känns det lite lugnare att lämna honom där. Förhoppningsvis får ungdomarna en härlig helg under eget ansvar.

Svar på tråden Lämna 15-åring på Dreamhack?