• Anonym (Ts)

Mat/fika på begravning?

Jag har väldigt dåligt med pengar men ska begrava min mamma på tisdag.
    Ville egentligen bjuda på smörgåstårta och kaffe. Men jag kommer omöjligt ha råd med det.
    Kommer ca 20 personer och tårtan kostar 65kr per person.
    Har någon något annat förslag blir jag mycket tacksam?

• Svar på tråden Mat/fika på begravning?
  • Anonym (!)

Varför inte bara hoppa över fikat ? Är inget måste att ha det .

• Anonym (Ts)

Jag och brorsan har bestämt oss för kaffe, smörgåsar med olika pålägg och bubbelvatten. Vi tror inte folk kommer förvänta sig lagad mat och vet inte hur många som kommer.

• Anonym (Titti)

Vilken tid är begravningen?

Om den är runt lunchtid kanske du kunde köpa bröd och pålägg och sedan servera kladdkaka.

Är begravningen på eftermiddagen (13.00 och framåt) tänker jag att du kan förutsätta att begravningsgästerna ätit lunch och satsa på fika.

Vid den senaste begravningen jag var med på serverades "bara" tårta och kaffe, begravningen började då 14.00. Det var jättefint och fullt tillräckligt, det är ju inte för förtäringen som en deltar i minnesstunden.

Hoppas allt skall lösa sig för dig, TS, så att du kan släppa oron för allt det praktiska och får tid att sörja din mamma.

• Anonym (Titti)
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-14 08:24:27 följande:

Jag och brorsan har bestämt oss för kaffe, smörgåsar med olika pålägg och bubbelvatten. Vi tror inte folk kommer förvänta sig lagad mat och vet inte hur många som kommer.

Det låter jättefint!
  • Famous

Beklagar sorgen av din mamma <3... Alltid väldigt jobbigt sånt här. Hoppas det blir en fin begravning.

Kan du inte köpa frallor, en ostbit, skinka( finns ibland vettigt pris i charken de kan skiva upp) smör, lite Västkustsallad eller mimosasallad och gurka, paprika? Några flaskor cider och nån Ramlösa tex. Enkelt men gott.

Det har vi ibland på kalas och det brukar vara uppskattat. Lite kaffe och nån kaka efteråt.

Det viktigaste är ju inte vad ni äter utan att ni sitter tillsammans och umgås.

• Famous

Såg att du redan bestämt dig.

• Nyfikna72

Man förväntar sig ingenting på begravningar. Man anger detta i inbjudan om det ska serveras nåt och vanligen så särskiljer man på mat och kaffe/kaka. Allt är liksom helt valfritt. För min del är fika det som är mest praktiskt, vem vill liksom sitta och äta efter en begravning? Varför liksom? En bekant begravde nyligen sim 95 åriga morsa, massor med barn och barnbarn men de valde att bara ha begravning för de närmaste och inget fika överhuvudtaget. Fungerar precis lika bra det.

• Påven Johanna II
    Anonym (!) skrev 2016-11-14 08:11:05 följande:

Varför inte bara hoppa över fikat ? Är inget måste att ha det .

Beror väl på om begravningsgästerna kommer långväga ifrån? Nog tycker jag att man bör ombesörja skaffning till de som kommit för att visa sin vördnad.

Grön ärtsoppa med pepparrotsklick och gott bröd till är billigt, gott och ser dessutom rätt fint ut.
  • Påven Johanna II
    Nyfikna72 skrev 2016-11-14 10:08:54 följande:

Man förväntar sig ingenting på begravningar. Man anger detta i inbjudan om det ska serveras nåt och vanligen så särskiljer man på mat och kaffe/kaka. Allt är liksom helt valfritt. För min del är fika det som är mest praktiskt, vem vill liksom sitta och äta efter en begravning? Varför liksom? En bekant begravde nyligen sim 95 åriga morsa, massor med barn och barnbarn men de valde att bara ha begravning för de närmaste och inget fika överhuvudtaget. Fungerar precis lika bra det.

Jag vill. Jag tycker att det är en fin stund att samlas över mat efter en begravning, många har kanske kommit långväga ifrån (som sagt) och är kanske också människor man inte träffat på ett tag eller så ofta. Härligt att få sitta ner tillsammans och minnas den som gått bort ihop över en bit god mat.
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-14 08:24:27 följande:

Perfekt! Hoppas att ni trots allt får en bra dag med en fin begravning.
  • K med lilla E
    Anonym (Ts) skrev 2016-11-14 11:14:51 följande:
    Men oj. Ska det där räcka till 20 personer? Hade jag haft det så knapert med pengar så hade jag nog avslutat akten i kyrkan, det är också helt ok. 
Svar på tråden Mat/fika på begravning?