Hur sover era 2-3 månaders bebisar?
Som rubriken.. Hur ser ett dygn ut för era 2-3 månaders bebisar ut när det gäller sömn?
Hur långa sovperioder har de på natten? Ammar eller ger ni ersättning? :)
Som rubriken.. Hur ser ett dygn ut för era 2-3 månaders bebisar ut när det gäller sömn?
Hur långa sovperioder har de på natten? Ammar eller ger ni ersättning? :)
Brukar somna för natten mellan 18-21 amma vid 00-02 ca 15-30 min. Amma runt 03.30- 5 nån gång 15-30 min. Går upp någon gång mellan 07 -10 och inte alltid han vill äta då. men börjar ändras lite tider precis nu 14 veckor.. Och några timmars sömn sammanlagt på dagen ca 3-4 timmar. Ibland två st 1,5h pass ibland flera 30 minuters... beror lite på vad vi gör på dagarna .
Min äldsta sov i den åldern sporadiskt. 2-3 timmar i sträck som max. Hade längre vakna perioder på dagen än natten.
Min yngsta sov större delen av natten, vaknade för tutte ett par gånger. Sov tre pass under dagen. Hur länge skiftade, men oftast ett par timmar. Vid enstaka tillfällen upp till fem timmar.
Här ger vi ersättning. 3 månader är lill killen. Han sover kanske 2 timmar på dagen!!! Inte riktigt klokt vad lite! MEN! från klockan 20.00 till 02.00 sover han o när han vaknar där vid 02.00 vill han ha mat, sen somnar han direkt om o vaknar igen kl 07.00 ungefär. På dagen från 07.00 till 20.00 som jag skrev så sover han 2 timmar? Halvtimme där vid 10.00 sen sover han lite där kl 13.00 o lite vid 17. Jupp...de vänder säkert snart.
Min 3-månaders lägger sig för natten vid 20 på kvällen och vaknar runt 8:30 på morgonen. Däremellan äter han ungefär tre gånger på natten, amning som tar ca 20 min. Efter amningen somnar han om utan problem. Det brukar vara ca 3-4 h mellan amningstillfällena, och 5 h om man har riktigt tur. På dagtid brukar han vara vaken allt mellan 1-2 h innan han behöver sova igen. Då sover han mellan 40 min-3 h. Han somnar med napp men spottar oftast ut den efter nån kvart. Både under dagen och natten får man ibland sätta tillbaka nappen för att han ska fortsätta sova.