Kontakta uppfödare
Sambon och jag har länge funderat på att skaffa hund och nu börjar det bli dags att göra slag i saken. Vi har hittat två uppfödare av rasen vi är intresserade av som ligger någorlunda i närheten av var vi bor som jag har tänkt att börja med att kontakta, men känner mig helt plötsligt väldigt osäker på hur man gör.
Ingen av uppfödarna har valpar just nu utan planerar kullar till våren 2017 men som jag har förstått det är det väl ingen nackdel att höra av sig i god tid?
Jag hade tänkt att inleda kontakten genom att skriva ett mail och berätta lite kortfattat om oss men så läser jag att vissa verkar tycka att man absolut ska ringa istället för att det är mer seriöst. Är det verkligen så fel att skriva ett mail som inledande kontakt? Jag pratar gärna i telefon med uppfödaren när vi har inlett en kontakt men jag vill verkligen inte börja den vägen, speciellt inte när de inte har valpar just nu.
Jag funderar dessutom på sådant som kan anses som negativt med oss och hur illa det egentligen är i en uppfödares ögon...
Ingen av oss har tidigare haft egen hund. Jag är dock uppvuxen med hund och vi har flera gånger varit hundvakt kortare perioder och vi planerar givetvis att gå på valpkurser etc.
Ingen av oss har hållt på med någon aktivitet som agility, spår etc. tidigare, men vill göra något sådant med hunden. Jag tycker att agility verkar roligt men jag vet ju som sagt inte eftersom jag inte har provat och tänker därför att det bästa är om man provar på olika aktiviteter för att se vilken jag/vi och hunden gillar bäst.
Vi bor inne i stan. Dock i ett väldigt lugnt område med flera mysiga grönområden nästan precis utanför dörren och på mindre än en halvtimme kan vi ta oss ut i skogen och/eller till olika områden där hunden kan springa lös.
Jag studerar för tillfället och är hemma dagtid och skulle det vara någon gång som jag MÅSTE (rör sig om några timmar) iväg när valpen är lite så ställer min mamma upp och passar den. MEN jag kommer inte att plugga för alltid och vet ju inte vart och hur jag kommer att arbeta. Vi har inga problem att betala för hunddagis och det finns flera som verkar bra i närheten eller dagmatte om hunden inte skulle trivas på dagis, min mamma har dessutom erbjudit sig att ställa upp. Är det ett stort hinder för oss att vi inte vet mer om framtiden än så eller är det okej att ha olika alternativa lösningar och sedan se vad som blir bäst beroende på?
Jag undrar dessutom en sak till. Uppfödarna skriver på sina hemsidor att de väljer/hjälper till att välja valp till en. Jag är helt med på varför och har inga problem med det, MEN det brukar väl vara okej att välja eller i alla fall ha önskemål om kön på hunden? Vi vill nämligen ha en tik, framförallt för att jag är mest van vid tikar och gillar dem men också för att min pappas hund är en tik. Det skulle kännas tråkigt att behöva planera resorna dit beroende på när hon löper och jag skulle aldrig kastrera en hund bara för en sådan sak.
Blev ganska långt det här men hoppas att någon orkar läsa igenom och blir jätte tacksam om någon har några synpunkter och råd att komma med!