• Famous

Kan jag åka dit för drogfylleri? Tar citodon regelbundet.

Som rubriken säger.. Kan jag åka dit för drogfylleri när jag kör bil med Citodon i kroppen? Tar ofta fulldos pga smärta dagligen men har fått utskrivet av läkaren. Vet att citodon iof är natkotiklassad men då jag har det på recept tänker jag att det kanske är okey trots allt? Eller har jag väldigt fel? Jag har haft en diskussion med en vän som tror jag kan åka dit på det och jag tror tvärtom just pga att det är utskrivet av läkare.

Nån som vet?

Ska kanske tillägga att jag inte känner av tabletterna så jag blir lullig eller så :)

• Svar på tråden Kan jag åka dit för drogfylleri? Tar citodon regelbundet.
  • Anonym (Duff)

Du är själv ansvarig för att avgöra om du är lämplig som bilförare eller inte.

Rent teoretiskt skulle herr polis kunna stoppa dej och ha en annan åsikt som sedan tinget får avgöra.

Är inte säker nu men tvivlar starkt på drograttfylla, vårdslöshet i trafik borde ligga närmare till hands.

Men som sagt, fick du inga rekommendationer från läkaren och bedömer att du inte är en trafikfara så kör på.

• Anonym (Egentligen inte, men)

Egentligen kan du inte det. Om mängden som mäts upp i blodet stämmer med ordinationen från läkaren. Dock om du blir stoppad av polis för att du framfört bilen trafikfarligt så skulle du kunna åka på rattfylleri ändå. Det finns också egenansvar att känna om man är "klar" att köra.

• Anonym (!)
    Anonym (Egentligen inte, men) skrev 2016-11-10 06:35:17 följande:

Egentligen kan du inte det. Om mängden som mäts upp i blodet stämmer med ordinationen från läkaren. Dock om du blir stoppad av polis för att du framfört bilen trafikfarligt så skulle du kunna åka på rattfylleri ändå. Det finns också egenansvar att känna om man är "klar" att köra.

Rattfylleri kan man omöjligt åka på av medicinering , däremot kan man åka på drogfylla om man har högre doser än man får ta i kroppen .
  • Anonym (.)

Det spelar ingen roll att du har det på recept. Du är själv ansvarig för att du kan köra säkert.

Det finns ju mediciner man kan få på recept där man absolut inte är lämplig förare. Receptförskrivning har inget med trafiksäkerhet att göra.

• Famous

Tack för svar :). Tycker hur som helst det verkar luddigt när man googlar.

Men självklart är ju att man känner sig klar i huvudet. Annat är ren vårdslöshet. Då är det farligare att köra om man är rejält trött.

• Anonym (.....)
    Anonym (!) skrev 2016-11-10 06:48:21 följande:

Rattfylleri kan man omöjligt åka på av medicinering , däremot kan man åka på drogfylla om man har högre doser än man får ta i kroppen .

Man kan åka på det om man framför ett forson och är påverkad av den ordinerade dosen. Oftast är det när en olycka inträffar som man riskerar att åka dit trots ordinerad dosering av medicin.
  • Anonym (Rulle)

En gång va det en på mitt jobb som hade ont i ryggen. Jag frågade om hon ville ha en tramadol av mig. Varpå hon svarar - nähä du, jag ska köra bil sen! Jaha.. tänkte jag.. jag tar tre om dagen....

• Anonym (!)
    Anonym (Rulle) skrev 2016-11-10 10:57:29 följande:

En gång va det en på mitt jobb som hade ont i ryggen. Jag frågade om hon ville ha en tramadol av mig. Varpå hon svarar - nähä du, jag ska köra bil sen! Jaha.. tänkte jag.. jag tar tre om dagen....

Alla reagerar olika på starka mediciner o dessutom skulle nått hända o hon fått av dog så är det olagligt , man får inte ge bort receptbelagd medicin
  • klyban
    Famous skrev 2016-11-10 06:21:28 följande:
    Som rubriken säger.. Kan jag åka dit för drogfylleri när jag kör bil med Citodon i kroppen? Tar ofta fulldos pga smärta dagligen men har fått utskrivet av läkaren. Vet att citodon iof är natkotiklassad men då jag har det på recept tänker jag att det kanske är okey trots allt? Eller har jag väldigt fel? Jag har haft en diskussion med en vän som tror jag kan åka dit på det och jag tror tvärtom just pga att det är utskrivet av läkare.
    Nån som vet?
    Ska kanske tillägga att jag inte känner av tabletterna så jag blir lullig eller så :)

Idag har man eget ansvar på mediciner som innan hade en triangel.
    Svårt och se du ska åka dit för drograttfylla ens om du tripplar din dos.
    Det är väl mer om du kör bil, klarar inte av att öppna ögonen knappt eller svara på tilltal och framför fordonet dåligt/vårdslöst.
    Som de kommer börja gå i botten med detta.

Svar på tråden Kan jag åka dit för drogfylleri? Tar citodon regelbundet.