• Progressiv

Har kvinnor generellt sett större ögon än män?

Det är en iakttagelse jag gjort efter att "swipe:at" igenom otaliga bilder på Tinder. Efter som de alla tycks vara väldigt "up close" kan man ju inte undgå att notera vissa utseendemässiga attribut.

Vad tror ni? Stämmer min känsla?

• Svar på tråden Har kvinnor generellt sett större ögon än män?
  • Carambolan

Det är inte sminkade tjejer du hittar då? Att få ögonen att se större och mer markerade ut brukar vara prio ett.

• Mrs Moneybags

Kanske inte större ögon, men lite mindre ansikten, då kvinnors käkben och hakor inte växer lika mycket i tonåren.

• Dr Nail

Nää. Kvinnor på tinderbilder använder vinklar som får deras ögon att se större ut. Det är närbilder, och ofta ovanifrånperspektiv.

Män å andra sidan tenderar att ha helkroppsbilder, så deras ögon ser förstås inte lika stora ut

• Meriall

Kvinnors ögonhålor är rundare än mäns och männens mer fyrkantiga. Det gör förmodligen att kvinnornas ögon ser större ut eftersom männens är smalare. Sedan gör ju smink enorm skillnad.

Män har dessutom större käkar etc vilket gör att själva huvudet kanske ser större ut i jämförelse så att ögonen då ser mindre ut.

• Progressiv
    Carambolan skrev 2016-11-10 07:14:37 följande:

Det är inte sminkade tjejer du hittar då? Att få ögonen att se större och mer markerade ut brukar vara prio ett.

Nope, jag syftar på ögat som sådant samt pupillerna.
  • Progressiv
    Dr Nail skrev 2016-11-10 12:34:08 följande:

Nää. Kvinnor på tinderbilder använder vinklar som får deras ögon att se större ut. Det är närbilder, och ofta ovanifrånperspektiv.

Män å andra sidan tenderar att ha helkroppsbilder, så deras ögon ser förstås inte lika stora ut

Nu var det inte riktigt den premissen jag hade som grund...
  • Dr Nail
    Progressiv skrev 2016-11-11 02:40:01 följande:

Nu var det inte riktigt den premissen jag hade som grund...

Jo men det är så. Jag lovar!
  • Progressiv
    Dr Nail skrev 2016-11-11 12:27:08 följande:

Jo men det är så. Jag lovar!

Jag tror dig, men du berörde inte exakt det jag pratade om... Men du är ursäktad eftersom det är fredag.
  • Dr Nail
    Progressiv skrev 2016-11-11 19:03:19 följande:

Jag tror dig, men du berörde inte exakt det jag pratade om... Men du är ursäktad eftersom det är fredag.

Okej, tack :D
  • Aniiee

Det kan vara så. Men sen är det förstås även smink och "kamerauttryck", ett slags modell-trick. Man kan få sina ögon att se väldigt stora ut, men man går ju inte runt så hela tiden.

Jag har en bild på min bror där hans ögon ser GIGANTISKA ut, men det är just smink och det där de gör med ögonen. Japanska cos-playare av båda kön gör likadant. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Progressiv
    Aniiee skrev 2016-11-11 21:24:47 följande:

Det kan vara så. Men sen är det förstås även smink och "kamerauttryck", ett slags modell-trick. Man kan få sina ögon att se väldigt stora ut, men man går ju inte runt så hela tiden.

Jag har en bild på min bror där hans ögon ser GIGANTISKA ut, men det är just smink och det där de gör med ögonen. Japanska cos-playare av båda kön gör likadant. 

OK, tack för upplysningen!
  • Alica90

Har för mig att jag läst att storleken på själva ögon-kulan är densamma för alla kön, däremot så har män generellt större huvuden (som deras ögon sitter i). 

• Progressiv
    Alica90 skrev 2016-11-24 02:40:33 följande:

Har för mig att jag läst att storleken på själva ögon-kulan är densamma för alla kön, däremot så har män generellt större huvuden (som deras ögon sitter i). 

Men det förklarar väl inte de eventuellt större pupillerna hos tjejer?
  • äldreochklokare
    Progressiv skrev 2016-11-30 16:55:03 följande:
    Men det förklarar väl inte de eventuellt större pupillerna hos tjejer?
    Men det är de inte. Foton kan visa så himla olika, det är ju ljuskällan som styr hur öppna eller stängda pupillerna är 
Svar på tråden Har kvinnor generellt sett större ögon än män?