Anonym (Va) skrev 2016-11-06 11:17:11 följande:
Ja det har jag.
När barnet bråkar med någon släpper man allt och åker till skolan för att prata med barnet. Fortsätter barnet ryker data-tid, tv-tid osv. Varje handling måste få en konsekvens.
Misstänker att du aldrig hämtat ditt barn i skolan när han uppfört sig illa, det är väl skolans problem och inte ditt, eller har jag fel?
Men du, de flesta barn fungerar inte så, speciellt inte barn med de problem som TS barn verkar ha.
Min son har ADD och kan ibland bete sig lite lustigt när han blir retad och provocerad. Det är naturligtvis jätteroligt tycker några av de andra barnen och retas gärna med honom. Eftersom sonen har problem med sina impulser kan han inte för sitt liv hejda sig där i stunden. EFTERÅT vet han mycket väl vad som gick fel, varför det gick fel och vad han borde ha gjort. Men det hjälper ju inte när han i stunden agerar ut.
Om jag tar från honom telefon, data, kompisar, allt roligt skulle han bara säga "jaha, ok" och så var det bra med det. Utåt sett. Inuti svämmar han över av ångest som får honom att känna sig värdelös och må ännu sämre. Det gör honom dock inte bättre på att hantera sin impulsivitet eftersom det är något han faktiskt inte klarar av att hantera. Än. Vartefter han blir äldre hanterar han det bättre och bättre.
Att vi skulle kasta oss till skolan varje gång något hänt (det kan röra sig om en sak i månaden eller 4 saker på en dag) hjälper inte ett skvatt. I skolan är det lärarna som har ansvaret och det är de som ska ta hand om eventuella situationer. Vi får reda på eventuella situationer och pratar om det hemma och ser till att han verkligen förstår vad som hände osv.
Sedan behöver inte barn ha diagnos för att ha problem med sina impulser. Det är en mognadssak. Därför är vuxna bättre än 2-åringar på att handskas med motgångar tex. Jag tror att alla barn gör sitt allra bästa för att passa in och vara en bra kompis. På dig låter det som att vissa barn är onda och ska straffas. Det är en läskig tanke.