• Nellie1975

Erfarenheter av Sertralin??

Hej! Jag skulle vara jättetacksam om ni som äter Sertralin vill berätta hur ni mår av detta preparat :) Har ni blivit bättre? Hur mådde ni i början av medicineringen?

Min läkare tycker jag ska börja äta Sertralin. Jag är dock orolig över biverkningar/att jag kommer må sämre än innan.. Tacksam för era erfarenheter! Kram från mig! :)

• Svar på tråden Erfarenheter av Sertralin??
  • Emtra

Har ätit Sertralin i några omgångar mot ångest och nedstämdhet. Har räddat tillvaron totalt!

Var precis som du orolig för biverkningar och att må sämre och ja, man kan må lite sämre i början men jag brukar tänka att vad är alternativet? På sikt mår man mycket bättre och jag har ätit det i kombination med psykolog-kontakt något jag inte hade haft "ork" att göra utan den stabilitet jag fått av sertralin.

Ett tips som hjälp mig i början är att ta tabletten precis innan jag lagt mig, har gjort att den ökade ångest jag kan känt när jag påbörjat med tabletterna/ eller trappat upp dosen har uteblivit, "sovit bort" den.

Hoppas du vågar testa och funkar det inte efter 6 veckor finns det många fler preparat att testa, inget funkar för alla :) Lycka till!

• Nellie1975

Tack Emtra för ditt svar :) och tack för tipset att ta den på kvällen. Hur länge hade du symtom vid insättning av Sertralinet? Kram!

• Emtra

Har vart olika vid varje insättning. Vissa gånger har varat någon vecka, ibland ett par veckor. Men viss del har nog varit lite "placebo", man analyserar varenda lilla förändring i måendet, eller jag gjorde det iaf då jag var nervös för biverkningar. Det enda jag känt av är ökad ångest, inga andra symtom.

Har alltid börjat med 25 mg, ätit det 1 vecka, sen 50 mg osv beroende på dosen. I perioder har jag ätit 50 mg och känt att det räckte, i vissa perioder 100 mg så ha en dialog med din läkare, kan ta lite tid att hitta rätt nivå :)

• Nellie1975

Tack Emtra för ditt svar! :)

-Någon mer som äter/ätit Sertralin? Vilka erfarenheter har du av detta läkemedel? KRAM!! :)

• Nellie1975

Ni som ätit/äter Sertralin- hur lång tid tog det innan ni märkte effekt? Kom effekten plötsligt eller gradvis? Tacksam för era erfarenheter!! :) kram!

• JSS

Hej!

Jag har tagit Setralin i över ett år nu. I början var det hemskt, jag trodde inte att man kunde må så psykiskt dåligt. Det gick över efter ett par veckor. Det tog dock ganska lång tid för mig innan det började "plana ut" i måendet. Började med 25mg och tar nu 50mg varje dag.

Jag har känt att det har varit både negativt och positivt att ta Setralin. Först tyckte jag att det var väldigt jobbigt att "inte känna nånting" och liksom känna sig som i en bubbla hela tiden. Diffus värld.

Jag har också blivit väldigt förvirrad och virrig. Glömmer mycket. Är alltid varm. Så det är några bieffekter som jag drabbats av. Men! nu har jag känt efter på riktigt (även provat att sänka dos, vilket inte var bra för mig ännu) och jag vet att detta lilla piller har hjälp mig att orka "vara människa" igen. Jag orkar vakna, orkar gå till jobbet och orkar tänka på framtiden. Vill också säga att jag har varit jätte-anti piller i hela mitt liv, men Setralin har verkligen blivit en hjälp på vägen till är mer välmående liv. Målet är ju att sluta med dem någon gång, men det får ta sin tid.

Hoppas att min erfarenhet var till någon hjälp! Hur man reagerar sen är ju väldigt individuellt.

Lycka till i alla fall!

• Nittiotvå

SSRI är rena giftet för mig.

Mina biverkningar av sertralin:

-Absolut ingen sexlust, kunde inte komma.

- Extrem huvudvärk, kräkningar av smärtan (fick Citodon utskrivet)

- Diarré

- Kände ingenting alls, ingen lycka ingen nedstämdhet (var som ett tomt skal).

- Sängvätning vissa nätter (har aldrig hänt innan jag började med dem och har aldrig hänt efter att jag slutade ta dem ).Tagit från FASS "Efter marknadsföring av sertralin har också sängvätning rapporterats."

- Kunde inte sova alls, var vaken flera dagar. (Fick imovane utskrivet men det hjälpte sällan.)

- Svettades som fan, det bokstavligen rann svett ifrån pannan 24/7.

Var vaksam på biverkningarna. Finns en hel hög med andra preparat om denna inte skulle funka. Man får helt enkelt testa sig fram. Antingen funkar det eller inte.

Men vanliga biverkningar är att man svettas som en gris, huvudvärk och tappad sexlust..

• Nellie1975

Hej JSS och Nittiotvå! Stort tack för att ni berättade om era erfarenheter av Sertralin! :)

Har ätit Sertralin i drygt 5 veckor nu, 50 mg, och får väl hålla ut ett tag till...känner mest biverkningar såsom tryck i huvudet, darrningar och svettningar :(

JSS-hur lång tid tog det innan det planade ut för dig, dvs att du märkte betydande positiv skillnad i måendet? Hur länge har du ätit Sertralin nu?

Någon mer som vill berätta om sina erfarenheter av Sertralin? Hur lång tid tog det innan ni fick effekt (om ni kände någon effekt)? Jättetacksam för allt ni vill dela med er! :) KRAM från mig!

• stor grön drake

Jag fick effekt väldigt snabbt, men valde att avbryta efter ca 6 veckor då jag iof inte upplevde några djupare dalar, men blev heller aldrig glad. Det var inte hållbart för mig att leva i limbo när jag inte var deprimerad just då, och ansåg att mina humörsvängningar får lov att hanteras på annat sätt.

• Cocaknox

Hur en mår av Sertralin verkar vara väldigt individuellt. Men för mig har det verkligen hjälpt. Sertralin har nog räddat livet på mig om en nu ska vara sån. Men de första veckorna var inte så roliga. Svettades i sjuka mängder, det räckte att jag bara satt helt stilla och jag svettades som att jag tränat i flera timmar i en öken. Efter ett par månader försvann biverkningen och jag började må bättre. Från att ha haft hjärtklappning vareviga minut pga ångest till att knappt ha någon alls tycker jag är förjävla bra.

• Domesticgoddess

Har också tagit sertralin från och till under en tio-års period. Fungerar bra för mig, om än i ganska hög dos (200 mg).

När jag först började hade jag stora sömnsvårigheter, när jag har full effekt av den sover jag däremot onormalt mycket. För mig är det den enda biverkningen jag märkt av (efter insättning), trötthet. Vad gäller sämre mående under insättning fick jag (och tror det är vanligt att man får) lugnande. Nu tar jag den mot ångest snarare än depression så i mitt fall är det ju ganska enkelt att dämpa ökade symptom i grundsjukdomen på det sättet.

Klurigt att säga när det började vända, 4 veckor kanske? Sedan var det ju diverse justeringar i början så tror det är bra att ha tålamod. Tror även att det är av godo att kombinera medicinen med samtalsterapi.

Var inte rädd för att prova ts, mår du inte bättre på den i längden behöver du ju inte fortsätta med den. Hoppas det vänder för dig snart!

• Nellie1975

TACK SNÄLLA för att ni delar med er av era erfarenheter av Sertralin! :)

Jag tycker att biverkningarna bara tilltar.. men det gäller väl att ha tålamod.. :/
    Ni som fått öka dosen- Hur visste ni/läkaren att ni behövde öka dosen? Hur lång tid gick mellan doshöjningarna?

Har ni märkt skillnad mellan de olika fabrikaten för Sertralin gällande biverkningar?

Är det någon som vet varför man svettas periodvis (vad medicinen påverkar i kroppen som i sin tur orsakar detta)?

Är det någon som fått vaginala blödningar? Jag blöder lite, lite varje dag :(

Stor KRAM till er!! /Nellie

• JSS

Det tog ganska lång tid för mig innan det började plana ut. Om jag inte minns fel tog det minst 2 månader, om inte mer. Jag höll på att ge upp. Jag trodde att det bara var lurendrejeri.

Tillslut så kändes allting bara ok, istället för skit som det var innan Sertralin.

Det är ganska viktigt att förstå att man blir varken jättelycklig eller jätteledsen. Jag är liksom likgiltig till allting, vilket jag har tyckt varit jobbigt. Men! Det är mycket bättre att känna sig ok, än att man är djupt nere i mörkret.

• Nellie1975

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter av Sertralin! :)

Har ätit medicinen ett tag nu och tycker att jag mår något bättre. Känner mig lite lugnare :) Läkaren tycker dock att jag ska höja dosen från 50 mg till 75 mg under ett par veckor och sedan gå upp till 100 mg.

Ni som fått öka dosen- Hur visste ni/läkaren att ni behövde öka dosen? Hur lång tid gick mellan doshöjningarna? Vilken dos tar ni?

Har ni märkt skillnad mellan de olika fabrikaten för Sertralin gällande biverkningar? Jag får magkrångel av dem (tar Mylan) :(

Tack för era svar o stor kram!! /Nellie

• vetarasool

Antidepressiva naturläkemedel - tonzes.com/deprse.htm Denna produkt har hjälpt mig få tillbaks min positivet o tro på livet. Jag var deprimerad och nu har jag gjort massor av förändringar och ser ljust på livet igen.

Svar på tråden Erfarenheter av Sertralin??