• anonym Bitteli

Rastningsgårdar bra eller dåligt?

Jag går ut med hundar på dagarna. Har möjlighet att göra det eftersom jag jobbar hemifrån. Undrar nu vad ni som har egna hundar tycker om rastgårdar dvs där hundarna springer fritt. Är det bra eller dåligt?
    Tycker själv att det känns bra att vovvarna kan springa fritt men är samtidigt rädd för att dom ska råka i bråk med någon annan hund och bli bitna eller bita nån annan.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Rastningsgårdar bra eller dåligt?
  • Aniiee

Det är bra. Men man släpper ju inte hundarna ihop med andra hundar innan man vet att hundarna går ihop. Är det andra hundar där så får man ju vackert hålla sina hundar i koppel tills man lärt känna de andra. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Dexter dot com

Jag tycker det är toppen med inhängnader där jag kan släppa hundarna för att dom ska få rusa av sig alt träna tex inkallning utan att behöva ha stenkoll. Jag skulle däremot aldrig släppa ihop dom med främmande hundar utan väntar utanför tills det blir tomt och går därifrån om det kommer andra som vill in. En bekant fick sin hund ihjälbiten i en rastgård i somras och jag ser inget positivt i att mina hundar ska fösas ihop med hundar vi inte umgås med. Det blir ofta gruff och sen konflikter om vem som ska betala skadorna.

• Gizmo

Jag tycker att det är toppen med hundrastgårdar. Jag pratar alltid med ägarna som är där om vi kan komma in. Har tre stora tikar som busar bäst med hanhundar!

Nackdelen är att vissa ägare tror att man inte behöver plocka upp skiten efter sina älsklingar.

• Birgitta02

Hundrastgårdar är bra. Vissa av dom. Det är sällan hundarna som är problemet utan ägarna. Vi har ett kotteri där jag var förr med min hund. Men tröttnade efter allt skitsnack som alltid dök upp. När en hundägare går ut, så snackade de skit om hen. Eller att några satte igång med små samlingskvällar och då var inte vissa välkomna med sina hundar i rastgården. Man "abonnerade" rastgården alltså.

Men för det mesta är rastgårdar ett himla bra påfund.

Svar på tråden Rastningsgårdar bra eller dåligt?