• vetu

Hjälp mig med bäckensmärtor

Behöver hjälp med vad det är som är fel.

Har haft bäckenbesvär sen någon månad tillbaka, brukar komma efter halva dagen och blir alltid värre när jag har vilat. Jag pratade med barnmorskan om det och fick en remiss till sjukgymnasten som sa att bäckenet är snett och att det inte finns något att göra under graviditeten. Fick ett bälte iallafall. Har gått till en massör ett par gånger efter det som behandlat musklerna, effekten är minimal men hon får bort lite andra låsningar. Senaste veckan har det blivit mycket värre. Känns som om någon har tryckt in knivar i ländryggen, benen viker sig, det går som ilningar längst benet, ibland känns det som ett tryck runt höften. Höften knäpper så fort jag gör något

När det är som värst går det inte att stå, sitta, böja sig eller ligga på rygg. Jag har knappt kommit halvvägs och vägrar ha såhär resten av tiden. Jag har ingen ork att göra något när jag kommer hem. All ork går till att klara av jobbet.

Vad är det för fel?

• Svar på tråden Hjälp mig med bäckensmärtor
  • Anonym (S)

Foglossning? Har du så ont bör du inte jobba, foglossning kan sitta kvar långt efter förlossningen om man inte tar hand om sig ordentligt. Ring din barnmorska igen och säg hur ont du har så skickar hon vidare dig så du kan få sjukskrivning.

• annieh897

Låter som foglossning. Säger som ovanstående, tala med din barnmorska så kan hon boka tid till läkare, brukar finnas en kopplad till mvc. Att fortsätta slita på onda fogar är ingen bra idé, tro mig. Jag har fortfarande ont fyra månader efter förlossning.

• Emelie1983

Det går jättebra att mobilisera bäckenet hos en fysioterapeut/sjukgymnast trots att man är gravid. Tips är också bäckenbälte, individuella övningar, akupunktur, Tens. Mvh en sjukgymnast

• Haiduchi

Om det är foglossning så håll benen samlade i dina rörelser, försök undvika långa promenader. Skaffa tens! Det bästa som finns!

Hade hemsk foglossning under första graviditeten och nu kände jag av den innan jag plussade. Men, införskaffade tens, undviker trappor mm och pratat med mina kollegor vad de kan underlätta för mig så jag kan jobba så länge som möjligt. Jobbar på förskola. Har tensen på alltid på jobbet, försöker dölja för de andra.

För mig funkade akupunktur så där men klart värt att testa. Vila så mycket du kan, ligg på sidan med kudde mellan benen så du är rak. Ta kontakt med sjukgymnast!

Svar på tråden Hjälp mig med bäckensmärtor