• HallonAnna

Sluta amma 1,5 åring?!

Behöver lite hjälp/tips. Försöker sluta amma min 1,5 årige son. Har inte ammat alls dagtid på typ 3 dagar nu, har gått bra men ammar fortfarande nattetid och vet fasen inte hur jag ska gå till väga för att sluta amma på nätterna. Han vägrar både napp, välling och gröt och har alltid gjort det. Någon som har något tips?

• Svar på tråden Sluta amma 1,5 åring?!
  • HallonAnna

Han tuttar nog på natten för att det är mysigt också. Han har svårt att bara somna, man får liksom köra han i vagnen. Vaknar han på nätterna blir han oftast väldigt ledsen och sen ska han upp och leka och ha sig.

• Nyfikna72

Det är väl klart han inte vill sova om man får kliva upp och åka vagn också........det blir också en ond cirkel.

• Dementoria
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 12:34:02 följande:

Hur länge man ska amma är ju upp till var och en men man kan nog säga rent generellt att ammar man längre än ett år så är det inte för matens skull utan för att man låter barnet fortsätta med sitt sugbehov. 5 månader kanske är i tidigaste laget men gör man det vid typ 10 mån ålder så är det som sagt bortglömt på ett par dagar. Ett sånt litet barn har inhen koppling till verkligheten på det viset att de liksom tänker att jaha nu försvann bröstet också...........den kopplingen gör däremot ett äldre barn.

Nej, det där stämmer nog inte. "rent generellt att ammar man längre än ett år så är det inte för matens skull utan för att man låter barnet fortsätta med sitt sugbehov"

Det har inte med mat eller sugbehov att göra utan om närhet och trygghet.

Till TS: Du kan inte ersätta närhet och trygghet med gröt eller välling. Barnet är troligen inte speciellt hungrig, det handlar om närhet. Om du kan tänka dig att amma morgon och kväll kan du börja förklara att brösten sover och så får pappa ta närheten under några (jobbiga) nätter. Eller så väntar du lite till, 18 mån är precis mitt i separationsångest-fasen.
  • Nyfikna72

Nog? Det där med närhet och trygghet är det många som pratar om men det är bara en del i det hela precis som med allt annat. Det finns lika mycket sanning i det jag skriver om som nåt annat. Dessutom är alla barn olika. Vissa saker fungerar bra hos vissa och hos andra inte alls. Mina barn är, sex till antalet har tidigt avvänjts från nattmat och nappar och de har alltid somnat själva och är hur trygga som helst. Man lägger dem, säger godnatt och låter de vara och de har somnat på typ fem minuter. Det anser då jag vara bättre än de som ska dalta in i det oändliga och ge de närhet och trygghet för att "de behöver det" En bekant till oss samsover fortfarande med sin 11åring för annars kan hon inte sova., hon slutade med napp i tvåan tror jag........det anser inte jag vara bra föräldraskap.

• Dementoria
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 15:38:11 följande:

Nog? Det där med närhet och trygghet är det många som pratar om men det är bara en del i det hela precis som med allt annat. Det finns lika mycket sanning i det jag skriver om som nåt annat. Dessutom är alla barn olika. Vissa saker fungerar bra hos vissa och hos andra inte alls. Mina barn är, sex till antalet har tidigt avvänjts från nattmat och nappar och de har alltid somnat själva och är hur trygga som helst. Man lägger dem, säger godnatt och låter de vara och de har somnat på typ fem minuter. Det anser då jag vara bättre än de som ska dalta in i det oändliga och ge de närhet och trygghet för att "de behöver det" En bekant till oss samsover fortfarande med sin 11åring för annars kan hon inte sova., hon slutade med napp i tvåan tror jag........det anser inte jag vara bra föräldraskap.

Det finns fler än ett sätt som är rätt. Och fall inte i Anna Wahlgren fällan och tro att du vet mer för att du har många barn. Barn är som sagt olika. Närhetsbehovet delar de dock även om det är olika uttalat.

Närhet och kärlek är aldrig "dalt", det låter förskräckligt illa när du beskriver det så. Att nån av dina vänners barn har napp som 8-åring har inget med närhet att göra. Det är bara lathet.
  • Kattflickan

Jag är i liknande sits, mitt barn är 15 månader och har sen 1 års ålder ammat kväll, natt och morgon. Nu vill vi avsluta amningen så att jag lättare ska kunna natta storasyster och helst båda barnen samtidigt. Sonen älskar att amma. Jag tycker också det är mysigt vilket gör det svårt att sluta. Det är så enkelt att få honom att somna om när han vaknar på natten genom att amma.

Jag tycker det känns grymt att inte vara där för honom, att överlåta honom till pappan. Pappan är föräldraledig med honom och de har en jättebra relation men jag känner ändå att jag sviker honom om jag inte är där när han ropar efter mamma. Dottern förstod så mycket när hon var i samma ålder så jag sa bara till henne att mjölken var slut, sen somnade hon i min famn, lite grät hon, men inte så mycket. Jag tror det blir svårare med sonen, har ni några tips?

• alltsamtidigt

Jag förberedde min son, som då var strax över två år några dagar innan genom att berätta för honom att vi inte skulle amma mer på natten. Sedan gjorde vi allt som vanligt när han vaknade. Han fick ligga nära mig med handen under min tröja, men utan att amma. Det fungerade bra de flesta gångerna han vaknade, men någon gång blev han superledsen och började slita i kläderna och då fick sambon ta över och bära honom tills han somnade om.
    Kanske värt att prova?
    Sonen förstod snabbt att det inte skulle bli mer amning på natten och var nöjd med lite gos då han vaknade. Dock blev han väldigt törstig på kvällarna ett tag.

• Anonym (elin)

Jag slutade amma min son när han var drygt 9 mån. När han vaknade på natten o ville äta fick han vatten i pipmugg. Han var inte helt nöjd med det från början. Men det funkade bra efter några nätter, och efter några veckor slutade han dricka på natten.

• HallonAnna

Nu har vi tagit oss igenom andra natten utan amning och det går otroligt bra. (Peppar peppar ta i trä ????) Både min son och jag sover mycket bättre. Han vaknar och gråter 1-2 gånger men har varit hanterbart. Känns bra än så länge iaf. Tack för alla tips!

Svar på tråden Sluta amma 1,5 åring?!