• Von Ellsen

Era anhörigas sista ord

Hej!

Nu kommer jag komma med en ovanlig, kanske gränslös fråga.

Jag går en utbildning där jag i mitt examensarbete ska skapa ett sceniskt konstverk. Mitt verk kommer att handla om människans sista stund i livet. De där sista, skälvande ögonblicket innan en människa upphör att vara.

Det jag skulle vilja be er om är era bortgångna anhörigas sista ord. Det sista som den personen sa innan hen gick bort.

Ni får hemskt gärna skriva bakgrundshistorien också, dock är det bara just de där orden som kommer användas i verket. Och om ni kommit fram till någonting angående döden, eller livet, efter förlusten av en närstående så får ni oerhört gärna skriva det med.

Föreställningen kommer att upplevas genom text som läses och som visas som projektioner på väggarna samt med en hel del musik.

Den kommer att ges två gånger i december och eventuellt fler gånger i framtiden. Om ni som vill dela med er vill så kan ni säkert kunna få del av föreställningen genom bilder, video mm i efterhand. Om ni känner att det vore givande att få se, vill säga.

Jag hoppas att många vill hjälpa mig, och tveka inte att fråga om något känns oklart!

Med vänlig hälsning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-27 16:50

Nu glömde jag skriva min mail-adress, för jag förstår att en kan tycka det känns bättre att skriva direkt till mig än att skriva på ett forum!

Om ni vill, skriv till

elliejohansson@hotmail.com

mvh
  • Svar på tråden Era anhörigas sista ord
  • sextiotalist

De sista orden jag hörde pappa säga var "jag är så stolt över er barn", några timmar senare fick han en stroke och avled strax efteråt

• Anonym (Ord)

Många ggr tror jag att det är de anhöriga som säger de sista orden vid dödsbädden när det är så illa.

• Anonym (F)
    Von Ellsen skrev 2016-10-27 14:06:21 följande:

Hej!

Nu kommer jag komma med en ovanlig, kanske gränslös fråga.

Jag går en utbildning där jag i mitt examensarbete ska skapa ett sceniskt konstverk. Mitt verk kommer att handla om människans sista stund i livet. De där sista, skälvande ögonblicket innan en människa upphör att vara.

Det jag skulle vilja be er om är era bortgångna anhörigas sista ord. Det sista som den personen sa innan hen gick bort.

Ni får hemskt gärna skriva bakgrundshistorien också, dock är det bara just de där orden som kommer användas i verket. Och om ni kommit fram till någonting angående döden, eller livet, efter förlusten av en närstående så får ni oerhört gärna skriva det med.

Föreställningen kommer att upplevas genom text som läses och som visas som projektioner på väggarna samt med en hel del musik.

Den kommer att ges två gånger i december och eventuellt fler gånger i framtiden. Om ni som vill dela med er vill så kan ni säkert kunna få del av föreställningen genom bilder, video mm i efterhand. Om ni känner att det vore givande att få se, vill säga.

Jag hoppas att många vill hjälpa mig, och tveka inte att fråga om något känns oklart!

Med vänlig hälsning

Har varit med när många människor gått bort (genom jobbet). Min erfarenhet är att de inte brukar säga något alls utan bara somna in.
  • Anonym (Hallon)
    Anonym (F) skrev 2016-10-27 14:26:49 följande:

Har varit med när många människor gått bort (genom jobbet). Min erfarenhet är att de inte brukar säga något alls utan bara somna in.

Jag vet inte om du eller jag missuppfattat frågan men jag tänker att de sista orden inte måste komma vid dödsögonblicket utan kanske kom någon dag före, alltså de sista orden den sa.
  • Anonym (Ord)

Fast det är nog sällan som i amerikanska filmer.
    Det är nog mer frågan om viktiga samtal/ord i anslutning till situationen och det kan ju ske månader innan.

• Fjäril kär

Min farfar svårt sjuk i skelettcancer, fick hjälp till toaletten en morgon. Medan han satt där med mina fastrar vid sin sida så suckade han och sa plågsamt "jag orkar inte mer.." några minuter senare somnade han in i famnen på fastrarna.

• Von Ellsen
    Anonym (Hallon) skrev 2016-10-27 14:40:09 följande:
    Jag vet inte om du eller jag missuppfattat frågan men jag tänker att de sista orden inte måste komma vid dödsögonblicket utan kanske kom någon dag före, alltså de sista orden den sa.
    Just det, de sista orden behöver inte inträffa vid en dödsbädd, precis  som du uppfattat det. 
    Anonym (Ord) skrev 2016-10-27 14:44:34 följande:

Fast det är nog sällan som i amerikanska filmer.
    Det är nog mer frågan om viktiga samtal/ord i anslutning till situationen och det kan ju ske månader innan.

Jag är ute efter sista ord, sista perioder i livet och sista samtal. Det behöver inte vara ett avsked eller ett högtidligt skeende, det kan lika gärna vara samtal om vädret.
    Det kan ha hänt vid din så kallade Amerikanska-film-dödsbädd eller dagen innan, eller långt tidigare. 
  • Anonym (X)

Min pappa dog i cancer för tre år sedan. De sista dagarna kunde han inte prata alls och vi fick badda hans mun med topsar doppade i vatten för att han skulle få i sig vätska.
    Det sista han sa till mig var "Min älskade dotter" och mina sista ord till honom, dagen innan han dog var "var inte orolig, jag kommer att ta hand om mamma"

• Anonym (Hallon)
    Anonym (X) skrev 2016-10-27 20:06:56 följande:

Min pappa dog i cancer för tre år sedan. De sista dagarna kunde han inte prata alls och vi fick badda hans mun med topsar doppade i vatten för att han skulle få i sig vätska.

Det sista han sa till mig var "Min älskade dotter" och mina sista ord till honom, dagen innan han dog var "var inte orolig, jag kommer att ta hand om mamma"

Väldigt fina sista ord. Jävla cancer.
Svar på tråden Era anhörigas sista ord