• kebabtallrik

matvanor 7 månaders

Vår grabb är snart 7 månader och jag börjar bli stressad. Jag läser om alla 6-7 månaders som äter gröt, puré o.s.v. Vår grabb äter till 99% ersättning, och smakar på sin höjd lite på gröt, men grinar mest illa.

Är det ovanligt att de inte äter vanlig mat vid den här åldern? Behöver vi försöka skynda på lite med detta?

• Svar på tråden matvanor 7 månaders
  • Milleman

Farligt tror jag inte det är om ni börjat gå över till ersättning med mer järn. Men det rekomenderas väl att börja introducera mat vid 6 månader. Är han intresserad av er mat så ge ett litet smakprov varje gång ni äter. Hitta nått som blir en favorit och kör på det i några dagar så han får upp intresset och lär sig hur man får in maten rätt i munnen. Här hemma är morotspuré, sötpotatispuré och mosad banan favoriter :) lycka till

• kebabtallrik

Okej. Jo vi försöker hitta något som han tycker om men han grinar illa om det mesta vi provat hittils. Han är mjölkprotein-allergiker också så det är mkt vi äter som han inte kan smaka på.

• JA77

Ingen brådska!! Min åt bara ersättning fram till nästan året. Det är ingen brådska, hon var inte ett dugg intresserad av mat. När barnet börjar visa intresse för mat, tex tar från din tallrik, då kan du pröva igen. Man kan pröva med mindre bitar att plocka med, tex ärtor. Det behöver inte vara gegga av allt. 

• Jasmin Karlsson

Ingen brådska. Det kommer. Testa olika saker, gröt, puréer, mat från er osv. Man behöver testa samma sak många många (jag tror det var ca 30 ggr?) gånger innan en bebis accepterar en ny smak. Testa också olika konsistenser (anpassat efter åkder förstås).

Svar på tråden matvanor 7 månaders