• Anonym (Tant)

Dipp Elvanse

Jag har Elvanse sen ett halvår tillbaka för min ADHD.

Har märkt redan på 50 mg att efter ett visst klockslag blir det en form av dipp, känner mig off, vill helst gå & gömma mig, vill inte/orkar inte prata .. känslig för ljud & ljus och gråtfärdig. Efter nån timme lägger det sig men sen sätter hjärnan igång & spinner istället.

Har höjt till 70, effekten håller i sig längre men knappast 14 timmar. Dessutom kommer denna eftermiddags dipp iallafall, om än lite senare än med lägre dos.

Är det nån som känner igen detta? Vad kan man göra? Dra i sig en Ritalin?

För övrigt är medicinen helt fantastisk innan denna krasch och att byta är otänkbart. Inte alls samma rebound som på concertan.

• Svar på tråden Dipp Elvanse
  • Flisan79

Väldigt vanlig rebound eller "rekyl" effekt av alla centralstimulerande.

Många löser detta med att ta en dos till, ev kortidsdos så den hinner gå ut innan natten. Då får man "dippen" när man sover. Om du äter elvanse och den fungerar bra så borde väl attentin vara det du ska kompilera med? De är mer lika.

Min man äter attentin men mår bäst på metamina just för att den har mjukast övergång och minst "svacka" men som du säkert vet kräver den licens och det verkar ta tid.
    Tyvärr så kan han inte sova om han tar den för sent så på kvällarna kan han ändå vara låg.

På Ritalin och conserta blev han helt sjukt irriterad och deppig när de gick ur. Gick inte att leva med.

Orsaken är iaf att när man "fakear" upp sitt dopamin så producerar kroppen inget eget. När effekten går ur är således dopaminnivån tom lägre än innan. Samma sak händer vid "dagen efter ångest". Alkohol höjer dopaminet och dagen efter är det därför lågt.

Många som blir depp av centralstimulerande äter även ssri för att hjälpa att hålla uppe humöret.

• Anonym (Mr.Add)

Du har aldrig övervägt att ta två doser per dygn?

Jag tar 40 mg på morgonen och 20 mg vid 12 tiden. Får en dipp vid 4 5 tiden annars.

Vid det upplägget kommer dippen när jag ska gå och lägga mig.

Svar på tråden Dipp Elvanse