• Zecty

Son sjuk och gick inte ut med hunden

Halloj!
    Nu har sonen blivit sjuk igen och han har varit hemma från skolan, vi har dagar hemma för vilka dagar vem av de går ut med hunden, idag var det sonens och han gick inte ut eftersom han var sjuk... Jag tycker personligen att han ska gå ut med hunden men han skyller på att dottern borde göra det för att han är sjuk. Jag förstår lite varför han inte gick ut, han orkar knappt gå ner för trappen men jag tycker ändå han kunde ha ringt och frågat mig hur han skulle göra.. Hur tycker ni att jag ska göra?

Tack, Aron

• Svar på tråden Son sjuk och gick inte ut med hunden
  • Anonym (hund)
    Thure Björkman skrev 2016-10-26 23:51:22 följande:

En hund klarar sig längre än man tror. Urinblåsan är otroligt flexibel. Sedan händer ju inte mycket mer än att jycken kissar på golvet.

Det samma gäller bajset, det kommer ju ut till sist...ute eller inne.

Så vad är problemet? En hund klarar sig lätt i 14-15 timmar. Om grabben är sjuk och missar en runda eller två, det spelar väl ingen roll..

Antingen får någon gå ut, eller torka upp inomhus.

Tänker man så kring hund ska man ingen ha. Den behöver mer än bara få kissa och bajsa. Det handlar också om stimulans och komma ut och aktivera sig.

Stackar djur med lata människor.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
  • Thure Björkman
    Anonym (hund) skrev 2016-10-27 00:00:53 följande:
    Tänker man så kring hund ska man ingen ha. Den behöver mer än bara få kissa och bajsa. Det handlar också om stimulans och komma ut och aktivera sig.

Stackar djur med lata människor.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
    Vissa människor som har husdjur har kanske inte möjlighet att lägga 98 procent av sin tid på djuret. Det behöver inte alltid handla om lathet.
    Jordbruksverket har i många fall regler som är framhejade av djurrättsaktivister som tror att djur är som i Disneyfilmer. Så fungerar dock inte djur i verkligheten.
    Du har ingen som helst rätt att döma huruvida ngn är lämplig som hundägare baserat på vad som skrivs på detta forum.
  • Anonym (hund)
    Thure Björkman skrev 2016-10-27 00:20:46 följande:

Vissa människor som har husdjur har kanske inte möjlighet att lägga 98 procent av sin tid på djuret. Det behöver inte alltid handla om lathet.

Jordbruksverket har i många fall regler som är framhejade av djurrättsaktivister som tror att djur är som i Disneyfilmer. Så fungerar dock inte djur i verkligheten.

Du har ingen som helst rätt att döma huruvida ngn är lämplig som hundägare baserat på vad som skrivs på detta forum.

Tar man inte hand om djuret ska man inget ha. Jag har både hästar, katter och hund. Jag kan ha detta med mina studer och jobb. Missundar inget djur dess behov även om jag är sjuk. Hunden behöver komma ut, lådorna ska tömmas , hästarna behöver rent i boxen och hö.

Varför ta på dig ett ansvar om man ändå inte kan hantera de? Man behöver inte lägga 98%, men åtminstone lägga 10% att gå ut med ett djur man har ansvar för. Lagarna är framtagna efter djuren anatomi, de är inte Disneyaktivister utan veterinär som fattat dessa regler. Ingen ska låta ett djur behöva hålla sig i 12-14 timmar. Det är inte svårt att ta 5 min in och ut så hunden får göra sitt var 6 timme. Orkar man inte detta tycker jag inte kan är lämplig djurägare nej.
  • Thure Björkman
    Anonym (hund) skrev 2016-10-27 02:07:42 följande:
    Tar man inte hand om djuret ska man inget ha. Jag har både hästar, katter och hund. Jag kan ha detta med mina studer och jobb. Missundar inget djur dess behov även om jag är sjuk. Hunden behöver komma ut, lådorna ska tömmas , hästarna behöver rent i boxen och hö.

Varför ta på dig ett ansvar om man ändå inte kan hantera de? Man behöver inte lägga 98%, men åtminstone lägga 10% att gå ut med ett djur man har ansvar för. Lagarna är framtagna efter djuren anatomi, de är inte Disneyaktivister utan veterinär som fattat dessa regler. Ingen ska låta ett djur behöva hålla sig i 12-14 timmar. Det är inte svårt att ta 5 min in och ut så hunden får göra sitt var 6 timme. Orkar man inte detta tycker jag inte kan är lämplig djurägare nej.
    Det var verkligen en massa djur du har plus jobb och studier. Man undrar ju hur tiden räcker till! Och självklart sköter du allt med bravur! Tränar du inte? Det tror jag!Inga tunga uppgifter i någon förening? Jo, det är väl klart! Sedan antar jag att du även är en engagerad förälder!

Klart att du kan sitta och göra bedömningar på vilka som skall ha husdjur eller inte!

Men det är ändå stor skillnad på vad man kan göra, utan att det gör något, och på vad man ska göra enligt Disney-folket.

JBV ändrar sina författningar med jämna mellanrum. Jag tror att djurens anatomier inte hinner förändras med damma intervaller.
  • KlunsSmurfen

"orkar knappt gå ner för trappen" eller "har knappt lust att gå ner för trappen"?
    Jag tycker att du ska förklara för din son att är han för sjuk för att gå ut med hunden eller inte vill så får han be någon annan att göra det nästa gång.

Thure Björkman skrev 2016-10-27 03:05:29 följande:
    Det var verkligen en massa djur du har plus jobb och studier. Man undrar ju hur tiden räcker till! Och självklart sköter du allt med bravur! Tränar du inte? Det tror jag!Inga tunga uppgifter i någon förening? Jo, det är väl klart! Sedan antar jag att du även är en engagerad förälder!

Klart att du kan sitta och göra bedömningar på vilka som skall ha husdjur eller inte!

Men det är ändå stor skillnad på vad man kan göra, utan att det gör något, och på vad man ska göra enligt Disney-folket.

JBV ändrar sina författningar med jämna mellanrum. Jag tror att djurens anatomier inte hinner förändras med damma intervaller.
    Tror att han kanske reagerade på
    Thure Björkman skrev 2016-10-26 23:51:22 följande:

En hund klarar sig längre än man tror. Urinblåsan är otroligt flexibel. Sedan händer ju inte mycket mer än att jycken kissar på golvet.
    Det samma gäller bajset, det kommer ju ut till sist...ute eller inne.
    Så vad är problemet? En hund klarar sig lätt i 14-15 timmar. Om grabben är sjuk och missar en runda eller två, det spelar väl ingen roll..
    Antingen får någon gå ut, eller torka upp inomhus.

på ditt inlägg verkar det mer som att det inte spelar någon roll.
    Tihi skrev 2016-10-25 19:38:07 följande:

Men för helvete! Ta hand om hunden era stolpskott! Ni verkar vara åtminstone tre personer som kan gå ut med hunden och ändå så gick INGEN AV ER ut med den stackars hunden. Ingen av er visade någon som helst sympati och omtanke om hunden. Vilken bedrövlig familj ni måste vara. Om jag visste vem ni var så skulle jag anmäla er för djurplågeri.

Det hände en gång men det bör inte upprepas men det skulle inte hända något om du anmälde.
    Är familjen bedrövlig för att någon missade en gång?
  • Tranbärsjos

Jag tycker att det är du som är vuxen vuxna har huvudansvaret, både för sonen och hunden. Du kunde ha stämt av med sonen på morgonen om hur han mådde och om han orkade. Beroende på hur gammal sonen är kan han också ha haft ett ansvar för att underrätta dig om att han inte orkade.

• Anonym (hund)

Barn??? Var skrev jag att jag har barn? Denna fråga har inget med hur jag sköter mina djur.

Jag jobbar och pluggar inom lantbruk så jag har turen att anpassa mig så jag kan ha med mig hunden överallt föeutom någon föreläsning.
  • Anonym (ida)

Jag har hund och jag har vart ute med hunden och samtidigt gått och kräkts i buskarna för att jag var magsjuk med feber. SÅNT DÄR PLANERAR MAN INNAN! Idioteer

• Anonym (hund)

Så träna hunden gör jag ofta så hon följer med och är med på nästan allt. Tränar gör jag i stallet varje dag. Behöver inget gym. De gör jag daligen i samband med att jag tar hand om hästarna. Jag kan ha alla dessa djur för mitt val av livsstill tillåter de. Men är man borta 12 timmar om dagen och ingen går ut med hunden hemma och det sker mer daglig basis än undantag ska man inte ha hund. Varför skaffa djur om man inte tar hand om dem.

Det kommer nya regler hela tiden men mer åt att det blir mer kvar på djurägarna. Klart som fan att hunden ska ha möjlighet att få kissa var 6 timme. Jag fattar inte vad som är så svårt. Det är djurplågeri att låta en hund vara ensam hemma 10-12 timmar varje dag. Otroligt själviskt och sedan orkar man inte göra något med hunden när man kommer hem. Max tar ut hunden på gräsmattan. De är inget liv för en hund.
  • Anonym (hund)

Så träna hunden gör jag ofta så hon följer med och är med på nästan allt. Tränar gör jag i stallet varje dag. Behöver inget gym. De gör jag daligen i samband med att jag tar hand om hästarna. Jag kan ha alla dessa djur för mitt val av livsstill tillåter de. Men är man borta 12 timmar om dagen och ingen går ut med hunden hemma och det sker mer daglig basis än undantag ska man inte ha hund. Varför skaffa djur om man inte tar hand om dem.

Det kommer nya regler hela tiden men mer åt att det blir mer kvar på djurägarna. Klart som fan att hunden ska ha möjlighet att få kissa var 6 timme. Jag fattar inte vad som är så svårt. Det är djurplågeri att låta en hund vara ensam hemma 10-12 timmar varje dag. Otroligt själviskt och sedan orkar man inte göra något med hunden när man kommer hem. Max tar ut hunden på gräsmattan. De är inget liv för en hund.
  • evanystrom

Husdjur är vuxnas ansvar. Låt barn vara = barn. De har inte ansvar, det ligger på myndiga / vuxna / föräldraransvar.

• Anonym (ml)

är det nåt att starta en tråd om?

• KlunsSmurfen
    evanystrom skrev 2016-10-28 12:49:26 följande:

Husdjur är vuxnas ansvar. Låt barn vara = barn. De har inte ansvar, det ligger på myndiga / vuxna / föräldraransvar.

Har någon skrivit hur gammal grabben är?
    Man kan inte slippa ta ansvar och bli curlad till den dagen man fyller 18.
    Hunden är föräldrarnas ansvar, det är föräldrarnas ansvar att lära barnen att ta ansvar, vad gör man då om man har en hund? Eller om det finns småsyskon?
    När de lärt sej att ta ansvar har de ansvar, så länge man inte ger dem för mycket.

Nu får grabben lära sej att se till att någon annan går ut med hunden när han inte kan och det är föräldrarnas ansvar att lära honom det.

Svar på tråden Son sjuk och gick inte ut med hunden