• freja231

Ni som röstar på Sverigedemokraterna

Debatten om (och i viss mån med) Sverigedemokraterna blir ju ofta ganska ensidig och det känns som att så fort de är på tal så handlar det mest om invandring. Det verkar vara ett hyfsat populärt parti här på Familjeliv, så jag tänkte vända mig till er som röstar eller kommer att rösta på dem. Jag kommer att lista ett antal områden där ni gärna får berätta lite om Sverigedemokraternas politik - eller rättare sagt om er tolkning av/uppfattning om den - samt era egna åsikter och huruvida ni tycker som Sverigedemokraterna i just den frågan eller inte.

Ju utförligare svar ni ger, desto intressantare blir det att läsa.

Jag lämnar områdena ganska brett, så att ni själva har möjlighet att specifiera efter era intressen och utifrån vad ni brinner starkast för. Om ni vill lägga till eller hoppa över kategorier så kan ni förstås välja att göra det.

Se det som en chans att visa att SD är mer än sin invandringspolitik, samt som en chans att "sälja" partiet till andra som läser i tråden.

1. Barn (barnomsorg, skola,...)
    2. Bostadspolitik
    3. Demokratri (extremt brett, men kan förslagsvis handla om yttrandefrihet, direkt vs representativ demokrati, public service m.m.)
    4. Skattepolitik
    5. Miljöfrågor
    6. Jämställdhet och jämlikhet (mellan kön, klass, hudfärg m.m.)
    7. HBTQ-frågor
    8. Sjukvård
    9. Kultur och idrott
    10. Utrikespolitik och handel med andra länder

• Svar på tråden Ni som röstar på Sverigedemokraterna
  • Anonym (Smurfmamma)

Det finns två anledningar till att rösta på SD.

1: Immigrationspolitiken, som är den just nu absolut viktigaste frågan , den sätter ramar för så mycket annat och påverkar oss alla.

2: SD vill att vi skall behålla vår svenska neutralitet och därmed inte gå med i NATO. Jag vill inte skicka svenska killar i krig i andra länder. Jag tycker vi skall behålla vår neutralitet som vi haft i tvåhundra år.

Jag har aldrig röstat på SD , hittills.

Utesluter dock inte att jag ev gör det i nästa val.

Beror på hur övriga partier resonerar i de två frågorna ovan, som är viktiga för mig.

• Anonym (SD 2018)

SD är det ända demokratiska partiet i Sverige. Det finns inget annat alternativ för oss Svenskar och Sverigevänner.

På område efter område har SD svaret på alla politiska frågor.

• Erzty

Jag röstar på SD för jag vill inte ha invandrare och flyktingar i Sverige.

Varför vill jag inte det?

Därför att de för problem med sig, och kostar massor med pengar för oss skattebetalare. Dessa pengar vill jag ska gå till våra pensionärer och sjukvården, skolor, poliser mm men INTE till folk från Irak, Afghanistan, Somalia mm. Jag anser att svenska staten har högre förpliktelser mot gamla Agda 80 år, än en nyankommen flykting från Somalia som inte betalat en krona i skatt. Men ändå är det precis tvärtom. Gamla Agda har skitdålig pension efter ett helt yrkesliv och har bara några hundringar kvar sedan hon betalat hyra, mediciner och läkarbesök. Hon har inte råd att ge bort några julklappar till barnbarnen, pengarna behövs för att köpa mat.

Somalier får gratis läkarbesök och tandvård, får utbildning i svenska mm och allt bekostas av oss skattebetalare. Det tycker jag är fel, rent ut sagt skamligt. SD har i alla år kört med sin politik, de har inte vänt kappan efter vinden, och många gånger har Jimmie Åkesson påtalat problemen med invandringen. Nu har svenska folket börjat vakna upp ur den dvala de vistats i och faktiskt börjat inse vad som håller på att ske. På senare tid har vi haft sexuella övergrepp mot tjejer på festivaler, och enligt Expressen var 9 av 10 gärningsmän invandrare. Det finns t.o.m ett arabiskt namn för detta, Tamarush, att omringa en tjej och tafsa på henne. I invandrartäta områden i Malmö, Göteborg och Stockholm kastas det sten mot blåljus personal medans polischefen Dan Eliasson stoppar huvudet i sanden och inte vill se problemen. Detta har lett till att poliser har sagt upp sig och slutat. Vem vill riskera livet för en ynklig lön på strax över 20 tusen i månaden?

Övriga partier har i alla år kallat SD för rasister, men nu då de börjar tappa förtroende hos svenska folket där fler och fler vänt sig till SD vad tror ni händer då?

Jo, de börjar helt plötsligt ta efter mer och mer av SD politik i desperata försök att få tillbaka väljare. Den politik de i flera år fördömt som rasistisk tar de nu efter, och hur seriös är man då?

Särskillt M med Reinfeldt i spetsen var väldigt fördömande mot SD, men nu då M tappar väljare försöker de med hårdare restriktioner mot flyktingar och brottslingar få tillbaka förlorade väljare. Rent patetiskt.

Det bevisar ju bara att de inte har någon egen politik som de står för, de är beredda att utlova vad som helst bara de får fler röster.

Trump blev president i USA för han lovade att kasta ut illegala invandrare. Blir Marine LePen president i Frankrike väntar samma sak där. Inga fler invandrare till Frankrike, och 2018 är det val i Sverige och då hoppas jag Åkesson får 51% av svenska folkets röster och kan regera ensam som Sveriges statsminister.

• Anonym (Anonym)

Jag röstar på SD främst för barnomsorgen, invandringspolitiken och äldreomsorgen.

• Pikachuu

Jag har inte varit en nationalist särskilt länge - bara några år. Det kanske är svårt att tro; men i min ungdom så hade jag väldigt många invandrarvänner. Amir, Ali, Kader osv. En del från Afrikas kontinent och en del från Mellanöstern. Alla fördomar om Afrikaner och Araber som jag tidigare viftat bort tycktes innehålla mycket sanning (aggressiva, självcentrerade, förhöjd självbild, skyller sina egna tillkortakommanden på andra), tyvärr. Min nuvarande bästa vän är en etnisk Korean exempelvis - en vänskap jag haft turen att få uppleva.

Det var faktiskt min bästa vän som sådde ett frö i mig om SD. Tidigare hade jag också rapat upp "rasist", "fascist" och liknande mot alla ideologier som media rödmärkt. Men jag gav det en chans och läste igenom deras partiprogram (2010), och till min förvåning så stämde inte SD-punkterna med allmänhetens.

Mycket funderingar och velande om jag skulle rösta på SD var det (tänkte diverse konspiratoriska scenarion där SD fick majoritet och smällde upp gaskamrar). Men tillslut bestämde jag mig för att sakpolitiken var det viktiga. Företrädare kan vara hatiska rasister/nazister men partiets konkreta förslag är det avgörande. Om politiken förändras till förtryck/inhumana lösningar kommer jag också att vara den första i motståndsledet.

Djurrättspolicyn, att hjälpa så många flyktingar som möjligt (solidaritet) och att motverka enorma motsättningar (etniska konflikter) är de tre viktigaste punkterna som jag anser SD har bäst lösning på (utöver våldtäkter, rån, misshandel, mord och extra ekonomisk belastning).

Något jag inte riktigt kan förlika mig med; är att många tycks tro att folk som röstar på SD i huvudsak gör det för att man är rädd/hatar folk som ser olik ut än en själv. Ingen vettig människa baserar sin umgängeskrets på liknande kriterier, utan snarare empati, generositet, lojalitet och humor.

• Anonym (Anonymus)

Man är inte rasist bara för att man röstar på SD! Vi har fri rösträtt i Sverige. Jag har ingenting emot folk från andra länder och självklart ska vi ta in det vi kan ta hand om! Men det är varken schysst mot Sveriges befolkning som jobbar och betalar skatt eller de flyktingar som kommer in när vi i Sverige inte har husrum åt de som kommer så att de kan få en bostad och möjlighet att studera och få jobb. Sverige kan endast ta emot så många vi kan ta hand om utan att andra i Sverige ska bli drabbade som tex att pensionärer får lägre pension för att vi måste ta in fler, det är helfel! Ta hand om Sveriges befolkning först och blir det pengar över får det gå åt annat.

• Anonym (partiprogramet)
    freja231 skrev 2016-10-22 20:55:40 följande:

Debatten om (och i viss mån med) Sverigedemokraterna blir ju ofta ganska ensidig och det känns som att så fort de är på tal så handlar det mest om invandring. Det verkar vara ett hyfsat populärt parti här på Familjeliv, så jag tänkte vända mig till er som röstar eller kommer att rösta på dem. Jag kommer att lista ett antal områden där ni gärna får berätta lite om Sverigedemokraternas politik - eller rättare sagt om er tolkning av/uppfattning om den - samt era egna åsikter och huruvida ni tycker som Sverigedemokraterna i just den frågan eller inte.

Ju utförligare svar ni ger, desto intressantare blir det att läsa.

Jag lämnar områdena ganska brett, så att ni själva har möjlighet att specifiera efter era intressen och utifrån vad ni brinner starkast för. Om ni vill lägga till eller hoppa över kategorier så kan ni förstås välja att göra det.

Se det som en chans att visa att SD är mer än sin invandringspolitik, samt som en chans att "sälja" partiet till andra som läser i tråden.

1. Barn (barnomsorg, skola,...)
    2. Bostadspolitik
    3. Demokratri (extremt brett, men kan förslagsvis handla om yttrandefrihet, direkt vs representativ demokrati, public service m.m.)
    4. Skattepolitik
    5. Miljöfrågor
    6. Jämställdhet och jämlikhet (mellan kön, klass, hudfärg m.m.)
    7. HBTQ-frågor
    8. Sjukvård
    9. Kultur och idrott
    10. Utrikespolitik och handel med andra länder

Varför läser du inte SD,s partiprogram för? Där finns alla dina svar

Vadå se detta som en chans? =P jag skiter fullständigt i om du vill rösta SD eller inte, tänker knappast försöka övertyga dig.Sen om du vill veta mer om SD så läs partiprogrammet
  • KillBill
    Anonym (partiprogramet) skrev 2017-12-03 23:25:26 följande:

Varför läser du inte SD,s partiprogram för? Där finns alla dina svar

Vadå se detta som en chans? =P jag skiter fullständigt i om du vill rösta SD eller inte, tänker knappast försöka övertyga dig.Sen om du vill veta mer om SD så läs partiprogrammet

I SDs partiprogram skriver man om nedärvd essens och annan rasistisk smörja..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Ni som röstar på Sverigedemokraterna