• Gargamella

Nekad vab för son med Aspergers och ADHD

Sonen är 9 år och har Aspergers och ADHD. Hans skolgång är komplicerad. Skolan är det värsta i hela hans liv (hans egna ord). Han har ä en lite svårt att komma till ro och somna. Detta medför att han imellanåt blir slutkörd/utmattad och behöver någon dag för att återhämta sig. Ofta kan han han då vara med pappa på jobbet (vilket han gillar). Skolan säger inget negativt om detta, tvärtom, det funkar ju ännu sämre om sonen är för trött...

En sådan här dag uppstod för en tid sedan, och då kunde han inte vara med pappa. Så jag tog en vab-dag. Tyvärr var jag för ärlig (?) Och skrev att sonen behövde återhämtning. Fick ett papper hem från försäkringskassan att jag inte kunde vabba för det.

Har någon varit i liknande situation?! Vad ska man göra då? Om vi skulle pressa honom skulle han ju bli helt sönderstressad och allt bli ännu värre. Han har det redan mkt jobbigare i sitt liv än vad en 9åring skulle behöva ha....

• Svar på tråden Nekad vab för son med Aspergers och ADHD
  • Holma
    fantasy06 skrev 2016-10-24 10:13:52 följande:

Hade jag varit som dig hade jag anmält vab o fyllt i dör man ska skriva anledning övrigt. Måste man fylla i mer där sen? Eller hade jag valt förkylning eller feber bara. Ibland ska man inte vara så brutalt ärlig :)

Alt göra som någon ovan skrev, prata med läkaren.

Nä det är ju helt ok med bedrägerier
  • fantasy06
    Holma skrev 2016-10-24 10:31:52 följande:

Nä det är ju helt ok med bedrägerier

Du verkar mest bitter verkar det som. Handlar knte om bedrägeri. Ts har ju inte sonen hemma för att det är roligt. Typ gå på bio ränna på stan eller liknande. Sonen är ju faktiskt hemma för han inte mår bra. Förstår inte problemet i att man inte kan få vab då. Pojken kunde lika gärna haft feber eller varit förkyld.
  • Holma
    fantasy06 skrev 2016-10-24 10:42:03 följande:
    Du verkar mest bitter verkar det som. Handlar knte om bedrägeri. Ts har ju inte sonen hemma för att det är roligt. Typ gå på bio ränna på stan eller liknande. Sonen är ju faktiskt hemma för han inte mår bra. Förstår inte problemet i att man inte kan få vab då. Pojken kunde lika gärna haft feber eller varit förkyld.
    Är det inte bedrägeri om man ljuger för att ha ett friskt barn hemma o man får statligt bidrag för det ?
  • fantasy06

Man från tex vabba när barnet är i skolan men föräldrar är på möte på bup. Eller går utbildning om diagnosen via bup tex.

Räknas det med som bedrägeri då? Då är ju tillomed barnet i skolan!

Hoppas det ordnar sig för dig ts.

• fantasy06
    Holma skrev 2016-10-24 10:44:33 följande:

Är det inte bedrägeri om man ljuger för att ha ett friskt barn hemma o man får statligt bidrag för det ?

Barnet är inte friskt. Det har adhd och mår psykiskt dåligt just de dagar man valt ha honom hemma. Om jag tolkat det hela rätt.
  • Holma
    fantasy06 skrev 2016-10-24 10:45:44 följande:

Man från tex vabba när barnet är i skolan men föräldrar är på möte på bup. Eller går utbildning om diagnosen via bup tex.

Räknas det med som bedrägeri då? Då är ju tillomed barnet i skolan!

Hoppas det ordnar sig för dig ts.

Ja men det är ett giltigt skäl som du får vabba för , att barnet är trött är inte det
  • fantasy06
    Holma skrev 2016-10-24 10:47:10 följande:

Ja men det är ett giltigt skäl som du får vabba för , att barnet är trött är inte det

Tror nog psykisk ohälsa är ett ok skäl också.
  • Holma
    fantasy06 skrev 2016-10-24 10:48:22 följande:
    Tror nog psykisk ohälsa är ett ok skäl också.
    Tyvärr är inte trötthet psykisk ohälsa
  • fantasy06
    Holma skrev 2016-10-24 11:08:42 följande:

Tyvärr är inte trötthet psykisk ohälsa

Är du snäll och bara lägger ner. Har sett att du kommenterar olika inlägg i olika trådar o visar allt annat än förståelse för ts i de olika trådarna.

Så bara lägg ner nu.
  • Holma
    fantasy06 skrev 2016-10-24 12:37:46 följande:
    Är du snäll och bara lägger ner. Har sett att du kommenterar olika inlägg i olika trådar o visar allt annat än förståelse för ts i de olika trådarna.

Så bara lägg ner nu.
    Detta har inget med förståelse o göra , jag förstår ts men det är fakta jag ger att man inte får vabba för att barnet är trött
  • modsey

jag skulle ta det med er läkare och i samråd med försäkringskassan för att komma överens om hur ni ska göra. Eftersom det hör till hans handikapp/ sjukdomsbild.
    Om det verkligen inte går, ja skriv förkyld då om det bara sker vid enstaka gånger på året...

• Bits1975

Visst kan sonen lida av psykisk ohälsa på grund av sitt tillstånd, vilket tar sig uttryck i trötthet, stress och utmattning. TS, försök gå vidare med det här och berätta för försäkringskassan med fler detaljer, eller prata med någon som vet mer.

Kram

• Nilla1

Be er läkare om intyg. Och fyll i huvudvärk eller så nästa gång så slipper du det. Helt horribelt att det är ok hur som att vara hemma för en sketen förkylning men man ska förklara ihjäl sig när man har ett barn som har det jobbigt på riktigt. Inte fråga om bedrägeri snarare överlevnad. Och en psykiskt utmattad unge har ju rätt ofta huvudvärk också.

Svar på tråden Nekad vab för son med Aspergers och ADHD