• villbaraveta

Koncentrationssvårigheter

Är en 24 år gammal tjej som nu i höst började studera på högskola. Jag har alltid klarat mig bra i skolan, trots att jag alltid haft väldigt svårt för att plugga. Gick ut gymnasiet med ett snitt på VG-MVG i allt. Jag körde alltid sista minuten plugg, då det endast är under extrem press jag kunnat tvinga mig att bli lite fokuserad.

Nu är det 2 tentor kommande vecka, och jag bara känner hopplöshet! Jag har övat på gamla tentor med pluggkompisar, verkligen försökt hemma själv också. Men det går verkligen inte! Vi har första tentan på måndag, och idag har jag suttit i flera timmar nu, men avbryter hela tiden för en massa annat. Tvätt, disk och annat tråkigt blir helt plötsligt jättekul!

Finns där några andra som haft (lite grövre) koncentrationssvårigheter och pluggat? Hur har ni gjort? Även om jag inte fixar dessa tentorna så måste omtentor och nästa kurser göras bättre! 

Jag behöver tips!

• Svar på tråden Koncentrationssvårigheter
  • Anonym (Läkarstudent)

Jag känner igen mig så väl i det du skriver! Upp till gymnasienivå gick skolan rätt lätt för mig och jag behövde aldrig plugga särskilt mycket för att få bra betyg. Så det blev lite svårare på universitetsnivå, för då behövde jag plugga... Och just koncentrationen har jag haft väldigt svårt med.

Jag har haft lite olika metoder, för att få det att funka. Jag har tex delat upp det jag behöver läsa i mindre delar (kanske bara ett par sidor) och bestämt att jag får ta en kort paus efter det (för typ en godis, en kopp kaffe eller nåt). Jag har ibland också räknat ut hur många sidor (eller hur många föreläsningsslides) jag behöver gå igenom per timme för att hinna med allt (+ att jag lagt till några extra timmar för repetition). Om jag tex behöver läsa 10 sidor per timme så får jag paus under resten av timmen om jag lyckas läsa de 10 sidorna snabbare än under en timme. Det är sätt jag har använt för att försöka sätta press på mig själv. I regel ingår det att jag då också skriver kortfattade sammanfattningar av det jag läser, som jag sen repeterar.

När det har gällt att pränta in fakta har jag använt mig av glosappar. Det tar dock ganska mycket tid att lägga in. Men det brukar jag i så fall göra i början av kursen, det brukar inte vara lika stor tröskel för mig att göra den typen av plugg. Sen sitter jag och övar med glosappen strax innan tentan...

Lycka till med pluggandet!

Svar på tråden Koncentrationssvårigheter