• Lilaa

Dottern gör ingenting men kräver märkeskläder.

Hej!

Jag har problem med min tonårsdotter som är otroligt krävande. Hon nöjer sig bara med märkeskläder saken är den att hon inte gör nått hemma. Jag tjatar och tjatar men inget händer. Hon hjälper inte till med sina småsyskon, städar inte sitt rum eller hjälper till med sysslor i hemmet, hon går inte heller till sina träningar. Det är ursäkter varje gång.

Jag undrar nu om jag är elak om jag inte köper en massa saker till henne? Jag har ingen lust att köpa dyra saker till henne när hon inte hjälper till med nått men jag kanske äg elak då?

• Svar på tråden Dottern gör ingenting men kräver märkeskläder.
  • Virvlande89

Du är inte elak för att du inte köper märkeskläder till din dotter. Om jag ville ha något tillräckligt mycket när jag bodde hemma fick jag jobba ihop pengarna själv. Mina föräldrar köpte en basgarderob och vinterkläder till mig. Ville jag ha något utöver det efter att jag fyllt 14-15 fick jag spara min månadspeng eller ta av sommarjobbspengarna. Det synsättet har hjälpt mig enormt i livet och jag har aldrig behövt be mina föräldrar om pengar sen jag flyttade hemifrån. Lycka till! :)

• Virvlande89

Om hon dessutom inte går till sina träningar kan du ju säga att hon får sluta med det och att de pengarna kan gå till kläderna i så fall.

• Anonym (Y)
    Lilaa skrev 2016-10-16 18:26:20 följande:

Hej!

Jag har problem med min tonårsdotter som är otroligt krävande. Hon nöjer sig bara med märkeskläder saken är den att hon inte gör nått hemma. Jag tjatar och tjatar men inget händer. Hon hjälper inte till med sina småsyskon, städar inte sitt rum eller hjälper till med sysslor i hemmet, hon går inte heller till sina träningar. Det är ursäkter varje gång.

Jag undrar nu om jag är elak om jag inte köper en massa saker till henne? Jag har ingen lust att köpa dyra saker till henne när hon inte hjälper till med nått men jag kanske äg elak då?

Nej , du är mer elak om du köper en massa saker till henne...
  • Noname00
    Virvlande89 skrev 2016-10-16 18:32:22 följande:

Om hon dessutom inte går till sina träningar kan du ju säga att hon får sluta med det och att de pengarna kan gå till kläderna i så fall.

Träning är nog viktigare än att lägga pengar på märkeskläder.
  • Virvlande89
    Noname00 skrev 2016-10-16 18:38:11 följande:

Träning är nog viktigare än att lägga pengar på märkeskläder.

Absolut! Jag håller helt med, men här kanske hon måste ställas inför ett val för att inte tro att allt kommer serveras. Om hon dessutom inte ens går på träningarna, vad är det då för mening att betala för dem?
  • Noname00
    Virvlande89 skrev 2016-10-16 18:43:08 följande:
    Absolut! Jag håller helt med, men här kanske hon måste ställas inför ett val för att inte tro att allt kommer serveras. Om hon dessutom inte ens går på träningarna, vad är det då för mening att betala för dem?
    Nädå är det ju ingen mening, men vad gör hon istället?
    Varför skulle du vara elack för att hon inte får märkesklder?
    Ställ ultimatum och lite krav som motprestation sedan är det viktigt att ibland berömma lite extra när barnen gjort något mer, dom känner då att måstesysslorna inte är lika jobbiga och det är motiverande att ta tag i dem.
    Inte allt för sällan så engagerar sig barn lite extra till slut blir det en vana.
  • CarinaL26

Vill hon ha nåt ska hon få jobba för det. Inget konstigt.

Finns ingen anledning att köpa märkeskläder åt en tonåring utan motprestation.

• Lilaa

Tack för era svar, Jag ska bli lite hårdare mot henne och det med träningspengen var en bra idé men jag tycker att träning är nyttigt.

Svar på tråden Dottern gör ingenting men kräver märkeskläder.