Får min sambo vabba när jag är föräldrarledig?
Hej! Jag undrar om det finns nån här som vet om min sambo får vabba för sin son på 4 år (inte gemensamt barn) när jag är hemma föräldrarledig med vårt gemensamma barn på 3 månader?
Hej! Jag undrar om det finns nån här som vet om min sambo får vabba för sin son på 4 år (inte gemensamt barn) när jag är hemma föräldrarledig med vårt gemensamma barn på 3 månader?
Ja det får han då barnet inte är ditt. För gemensamma barn gäller andra regler (endast läkarbesök, inlagt på sjukhus)
Ja det får han då barnet inte är ditt. För gemensamma barn gäller andra regler (endast läkarbesök, inlagt på sjukhus)
Nej. Generellt kan den andre föräldern inte vabba om en förälder är hemma och är föräldraledig för annat barn. Om det finns särskilda skäl som gör att båda måste vara hemma får den andre föräldern ange det på ansökan om ersättning för VAB. Då gör Försäkringskassan en bedömning i det enskilda fallet.
Det väsentliga här är att det hela tiden handlar om "den andra föräldern". TS är bonusmamma och är alltså inte den andra föräldern till barnet som är sjukt. Alltså bör det vara helt irrelevant vad hon gör. Däremot om pappan är föräldraledig till deras gemensamma barn lär inte bonusmamman kunna vabba för styvsonen.
Nej. Generellt kan den andre föräldern inte vabba om en förälder är hemma och är föräldraledig för annat barn. Om det finns särskilda skäl som gör att båda måste vara hemma får den andre föräldern ange det på ansökan om ersättning för VAB. Då gör Försäkringskassan en bedömning i det enskilda fallet.
Det väsentliga här är att det hela tiden handlar om "den andra föräldern". TS är bonusmamma och är alltså inte den andra föräldern till barnet som är sjukt. Alltså bör det vara helt irrelevant vad hon gör. Däremot om pappan är föräldraledig till deras gemensamma barn lär inte bonusmamman kunna vabba för styvsonen.
Holma: Vad sa Förvaltningsrätten då?
Ringde till FK idag och dom sa att han får vabba då jag inte har några skylldigheter för att det inte är mitt barn. Han ska bara gå in och ansöka och välja nej på frågan om han bor tillsammans med den andra föräldern. Så svårt när regler ändras ibland och sen att man aldrig varit i denna situationen. Tack för svaren allihopa
Holma: Vad sa Förvaltningsrätten då?
Hmm, konstigt att det verkar vara olika. Vi fick inte göra så för nåt år sedan när min man var föräldraledig med vårt gemensamma barn och min dotter var sjuk. Jag fick inte vabba för henne då.
Holma: kan du beskriva lite mer om er familjesituation och hur ni ville vabba?
Holma: kan du beskriva lite mer om er familjesituation och hur ni ville vabba?
"Med den andra föräldern menas en förälder som enligt föräldrabalkens regler har föräldraansvar för barnet. Det innebär att det inte kan ställas krav på att en sambo som inte är barnets förälder, ska vårda barnet."
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/bdeb62b9-778d-445e-9589-c9a051847e27/vagledning_2016_2.pdf?MOD=AJPERES
Det står samma sak i vägledningen från 2001.