• tjejenA

Får min sambo vabba när jag är föräldrarledig?

Hej! Jag undrar om det finns nån här som vet om min sambo får vabba för sin son på 4 år (inte gemensamt barn) när jag är hemma föräldrarledig med vårt gemensamma barn på 3 månader?

• Svar på tråden Får min sambo vabba när jag är föräldrarledig?
  • cosinus

Ja det får han då barnet inte är ditt. För gemensamma barn gäller andra regler (endast läkarbesök, inlagt på sjukhus)

• Holma
    cosinus skrev 2016-10-17 11:28:46 följande:

Ja det får han då barnet inte är ditt. För gemensamma barn gäller andra regler (endast läkarbesök, inlagt på sjukhus)

Fel FK går efter om barnen bor i samma hushåll
  • Alexi
    Från fk.se:

Kan jag vara föräldraledig för ena barnet och den andra föräldern vabba med det andra barnet?

Nej. Generellt kan den andre föräldern inte vabba om en förälder är hemma och är föräldraledig för annat barn. Om det finns särskilda skäl som gör att båda måste vara hemma får den andre föräldern ange det på ansökan om ersättning för VAB. Då gör Försäkringskassan en bedömning i det enskilda fallet.

Det väsentliga här är att det hela tiden handlar om "den andra föräldern". TS är bonusmamma och är alltså inte den andra föräldern till barnet som är sjukt. Alltså bör det vara helt irrelevant vad hon gör. Däremot om pappan är föräldraledig till deras gemensamma barn lär inte bonusmamman kunna vabba för styvsonen.

• Holma
    Alexi skrev 2016-10-17 12:30:33 följande:
    Från fk.se:

Kan jag vara föräldraledig för ena barnet och den andra föräldern vabba med det andra barnet?

Nej. Generellt kan den andre föräldern inte vabba om en förälder är hemma och är föräldraledig för annat barn. Om det finns särskilda skäl som gör att båda måste vara hemma får den andre föräldern ange det på ansökan om ersättning för VAB. Då gör Försäkringskassan en bedömning i det enskilda fallet.

Det väsentliga här är att det hela tiden handlar om "den andra föräldern". TS är bonusmamma och är alltså inte den andra föräldern till barnet som är sjukt. Alltså bör det vara helt irrelevant vad hon gör. Däremot om pappan är föräldraledig till deras gemensamma barn lär inte bonusmamman kunna vabba för styvsonen.

Tro mig vi har kämpa om detta med tre överklagan o fått avslag
  • cosinus
    Holma skrev 2016-10-17 11:45:29 följande:
    Nej det gör FK inte, som bonusförälder har du inget ansvar att ta hand om din partners tidigare barn.

Eller om man vill vända på det, ett sjukt barn är inte tvingat att behöva nöja sig med någon annan än föräldern när den är sjuk och mår dåligt.
  • Holma
    cosinus skrev 2016-10-17 12:39:55 följande:
    Nej det gör FK inte, som bonusförälder har du inget ansvar att ta hand om din partners tidigare barn.

Eller om man vill vända på det, ett sjukt barn är inte tvingat att behöva nöja sig med någon annan än föräldern när den är sjuk och mår dåligt.
    Tre överklaganden sa så
  • tjejenA

Ringde till FK idag och dom sa att han får vabba då jag inte har några skylldigheter för att det inte är mitt barn. Han ska bara gå in och ansöka och välja nej på frågan om han bor tillsammans med den andra föräldern. Så svårt när regler ändras ibland och sen att man aldrig varit i denna situationen. Tack för svaren allihopa

• Holma
    Alexi skrev 2016-10-17 13:08:01 följande:

Holma: Vad sa Förvaltningsrätten då?

Alla gick på FK s linje . Detta var ca tre år sen o vi gav upp o blev utan ersättning för en vecka
  • Fairydust

Hmm, konstigt att det verkar vara olika. Vi fick inte göra så för nåt år sedan när min man var föräldraledig med vårt gemensamma barn och min dotter var sjuk. Jag fick inte vabba för henne då.

• modsey
    Holma skrev 2016-10-17 11:45:29 följande:
    stämmer inte, TS  har ingen juridisk skyldighet att ha bonusbarn hemma när hon är fl. Därav att de inte behöver förhålla sig till förskolans 15 timmars regler för det barnet eller ha det sjuka barnet hemma. Han ska skriva att han inte bor ihop med den andre föräldern, vilket är helt sant,
    Gemensamma barn är en helt annan femma-
  • Alexi

Holma: kan du beskriva lite mer om er familjesituation och hur ni ville vabba?

• Holma
    Alexi skrev 2016-10-17 22:28:50 följande:

Holma: kan du beskriva lite mer om er familjesituation och hur ni ville vabba?

Min man vabbade på sin son , jag var fl med min dotter
  • Kerubmamman

"Med den andra föräldern menas en förälder som enligt föräldrabalkens regler har föräldraansvar för barnet. Det innebär att det inte kan ställas krav på att en sambo som inte är barnets förälder, ska vårda barnet."

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/bdeb62b9-778d-445e-9589-c9a051847e27/vagledning_2016_2.pdf?MOD=AJPERES

Det står samma sak i vägledningen från 2001. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Får min sambo vabba när jag är föräldrarledig?