Har bara läst TS.
Jag förstår din reaktion. Även om man som förskolepersonal är trött, stressad och haft en jobbig dag ska man inte börja gnälla inför föräldrarna. Om barnet är "stökigt" jämt får man boka in ett möte med föräldrarna/chefen och fundera på hur situationen ska lösas. Men om barnet någon enstaka eftermiddag varit lite "stökig" och man som förskolelärare är trött och slut tycker jag att man får bita ihop och kanske gnälla med chefen istället.
Jag jobbar som sjuksköterska och vissa dagar har jag sovit dåligt, är trött, stressad, massa patienter som är dåliga, patienter som är aggressiva, kollegor är sjuka så man får ta deras patienter också, vinterkräksjuka etc. Men då är jag professionell och börjar inte gnälla inför patienter eller anhöriga om att jag trött/sliten. Utan då tar jag det med min chef istället.
Förstår att sjuksköterska och förskolepersonal inte är samma sak. Det jag försöker få fram är att man inte ska klaga/gnälla alls, det är oprofessionellt. Samma som att personalen på ica inte ska klaga inför kunden, busschauffören inför passagerarna etc. Sen kan det vara skönt att få gnälla lite, att få det ur sig. Det brukar jag i så fall göra inför sambon :P