• Domesticgoddess

Katten dricker mer än vanligt - OROLIG

Jag reagerade häromdagen på att min katt (10-årig kastrerad hane) tycktes dricka mer än vanligt.

Bokade tid hos veterinären men första lediga var tisdagen d 18e (vi har en veterinär som gör hembesök, han HATAR sin resebur, därav att det ibland är lite väntetid). Jag bestämde mig igår em för att hålla lite koll på hur mycket han faktiskt dricker och hälla upp 1 dl åt gången i hans skål, häller självklart på nytt när det börjar ta slut. När jag skulle lägga mig fanns det hyfsat mkt kvar av den dl jag hällt upp vid 17 (första "räknade"), hällde ut och fyllde på en ny.

Nu på morgonen var vattenskålen tom OCH han hade vält ut en liten minivas (inte hänt sedan han var liten), gissningsvis för att kunna lapa vatten från bordet.

Jag är så orolig, tänker att det kan vara njurarna el diabetes. Någon med koll som kan råda; bör jag packa in honom i reseburen och åka till djursjukhuset för att få det kollat el är det ok att vänta på vår vanliga veterinär till den 18e tro? Han är inte överviktig -tvärtom, har alltid varit åt det tunna hållet-, äter med frisk aptit och är pigg, lekfull och kelen så verkar välmående och glad i övrigt.

• Svar på tråden Katten dricker mer än vanligt - OROLIG
  • Eir

Jag hade ringt veterinärmottagningen och rådfrågat.

• Domesticgoddess

Ja..hon är inte helt lätt att få tag på men kanske bör ringa djursjukhuset och fråga om de tycker vi bör komma in. Känns lite som att slå på stora trumman m tanke på att han är hur pigg som helst men...katter lär ju vara bra på att dölja när de är sjuka.

• Jasmin Karlsson

Så länge han är pigg och äter bra kan du vänta till tiden den 18:e.
    Normalt vattenintag är 50 ml/kg/dygn, dvs för en 5 kg katt blir det 2,5 dl per dygn. Om dom dricker det dubbla är det sjukligt mycket. Det kan vara som du säger symtom på diabetes eller njursvikt. Du kan försöka mäta igen och helst över två dygn och sen räkna ut ett genomsnitt.

• Domesticgoddess
    Jasmin Karlsson skrev 2016-10-09 08:13:14 följande:

Så länge han är pigg och äter bra kan du vänta till tiden den 18:e.

Normalt vattenintag är 50 ml/kg/dygn, dvs för en 5 kg katt blir det 2,5 dl per dygn. Om dom dricker det dubbla är det sjukligt mycket. Det kan vara som du säger symtom på diabetes eller njursvikt. Du kan försöka mäta igen och helst över två dygn och sen räkna ut ett genomsnitt.

Tack snälla! Jag ska fortsätta mäta och hoppas att det inte visar sig vara sjukligt mycket. Har som väl är ett flexibelt jobb så kan jobba hemifrån iaf halva dagarna tom veterinärbesöket för att hålla ett extra öga på honom.

Usch vad man blir orolig när det tycks fattas dem något!
  • Pedagog200701

Jag har haft två katter med diabetes. Den ena var 10 när han fick det och tyvärr är det vanligt i den åldern. Jag köpte mätstickor på apoteket som kunde mäta socker i urinet och dessa gav rejält utslag.

Denna katt fick sprutor i några veckor men gav sedan upp. Slutade äta och drog sig undan, vilket var olikt honom.

Min andra katt fick diabetes tidigare och han fick sprutor 3,5 år innan han började magra av och jag fattade ett nytt svårt beslut.

Med andra ord finns det möjligheter och alternativ. Foder, sprutor mm.

Det behöver absolut inte vara så att din katt har diabetes men ökad först kan ju tyda på det, trots att han är pigg i övrigt.

Hur mycket kissar katten? Luktar urinet ammoniak? Det ska kunna göra det. Likaså ur munnen.

Jag hoppas att det går bra för er!

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Domesticgoddess
    Pedagog200701 skrev 2016-10-09 08:31:15 följande:

Jag har haft två katter med diabetes. Den ena var 10 när han fick det och tyvärr är det vanligt i den åldern. Jag köpte mätstickor på apoteket som kunde mäta socker i urinet och dessa gav rejält utslag.

Denna katt fick sprutor i några veckor men gav sedan upp. Slutade äta och drog sig undan, vilket var olikt honom.

Min andra katt fick diabetes tidigare och han fick sprutor 3,5 år innan han började magra av och jag fattade ett nytt svårt beslut.

Med andra ord finns det möjligheter och alternativ. Foder, sprutor mm.

Det behöver absolut inte vara så att din katt har diabetes men ökad först kan ju tyda på det, trots att han är pigg i övrigt.

Hur mycket kissar katten? Luktar urinet ammoniak? Det ska kunna göra det. Likaså ur munnen.

Jag hoppas att det går bra för er!

Tack snälla du och, fy så tråkigt och jobbigt för dig! De där besluten är säkert alla djurägares mardröm.

Jag tycker inte han kissar mer än vanligt, bytte i lådan igår em och sedan dess har han kissat två gånger. Luktar inte konstigt på något sätt vad jag märker men jag är iofs förkyld själv så har inte det bästa luktsinnet.

En korkad fråga men; hur går man tillväga med de där stickorna? Kan man sticka in dem i lådan när katten precis kissat el måste man försöka parera så att urinen kommer direkt på stickan? Tänker att om jag dels mäter vattenintaget och dels kollar urinen så borde jag få klarhet i om vi behöver åka in innan den 18e.
  • Pedagog200701
    Domesticgoddess skrev 2016-10-09 08:47:10 följande:

Tack snälla du och, fy så tråkigt och jobbigt för dig! De där besluten är säkert alla djurägares mardröm.

Jag tycker inte han kissar mer än vanligt, bytte i lådan igår em och sedan dess har han kissat två gånger. Luktar inte konstigt på något sätt vad jag märker men jag är iofs förkyld själv så har inte det bästa luktsinnet.

En korkad fråga men; hur går man tillväga med de där stickorna? Kan man sticka in dem i lådan när katten precis kissat el måste man försöka parera så att urinen kommer direkt på stickan? Tänker att om jag dels mäter vattenintaget och dels kollar urinen så borde jag få klarhet i om vi behöver åka in innan den 18e.

I och med att min första katt kissade länge kunde jag bara hålla stickan under urinstrålen. Kanske lyckas du hålla under ett litet fat för att fånga upp lite urin.

Mina katter kissade MASSOR så du kanske kan vara lugn!

Tydligen är diabetes vanligt hos katter idag då många katter lever inne samt bara äter torrfoder. De får i sig för lite vätska.

Håll koll på kattens urinering, men som sagt verkar det ju lugnt med tanke på din beskrivning.

Hoppas att det är något tillfälligt!

Håller tummarna för det!
  • Domesticgoddess

Ja,hoppas verkligen det! Han äter både blötmat och torrfoder men har ett ganska nytt torrfoder som han verkligen gillar. Så förhoppningsvis är det så enkelt att han äter mer torr mat än han brukar och därmed blir törstigare :)

• Pedagog200701
    Domesticgoddess skrev 2016-10-09 10:14:47 följande:

Ja,hoppas verkligen det! Han äter både blötmat och torrfoder men har ett ganska nytt torrfoder som han verkligen gillar. Så förhoppningsvis är det så enkelt att han äter mer torr mat än han brukar och därmed blir törstigare :)

Ja, det kan ju absolut vara det nya torrfodret som påverkar törsten. Hoppas! :)
  • Harvester

Du kan byta sanden i lådan mot opoppade popcorn så du kan sticka ner urinstickan i kisset som samlas i botten. Vanligare med njurproblem än diabetes, dock..

• Domesticgoddess

Gud vad smart, det ska jag göra! Njurproblem känns som att det vore lättare att behandla framgångsrikt än diabetes inbillar jag mig..? Fast antar att det beror på en hel massa olika faktorer.

• Harvester
    Domesticgoddess skrev 2016-10-09 13:52:00 följande:

Gud vad smart, det ska jag göra! Njurproblem känns som att det vore lättare att behandla framgångsrikt än diabetes inbillar jag mig..? Fast antar att det beror på en hel massa olika faktorer.

Nä, verkligen inte. Diabetes behandlas med insulinsprutor (som hos människor). Mkt jobb och många veterinärbesök men de allra flesta kan leva friska och lyckliga i många år.

Njurproblem är i de allra flesta fall kroniska (om det inte är njurbäckeninflammation eller förgiftning) och kan inte botas. Många katter kan dock leva flera år med lindriga njurproblem med rätt foder etc.
Svar på tråden Katten dricker mer än vanligt - OROLIG