Katten dricker mer än vanligt - OROLIG
Jag reagerade häromdagen på att min katt (10-årig kastrerad hane) tycktes dricka mer än vanligt.
Bokade tid hos veterinären men första lediga var tisdagen d 18e (vi har en veterinär som gör hembesök, han HATAR sin resebur, därav att det ibland är lite väntetid). Jag bestämde mig igår em för att hålla lite koll på hur mycket han faktiskt dricker och hälla upp 1 dl åt gången i hans skål, häller självklart på nytt när det börjar ta slut. När jag skulle lägga mig fanns det hyfsat mkt kvar av den dl jag hällt upp vid 17 (första "räknade"), hällde ut och fyllde på en ny.
Nu på morgonen var vattenskålen tom OCH han hade vält ut en liten minivas (inte hänt sedan han var liten), gissningsvis för att kunna lapa vatten från bordet.
Jag är så orolig, tänker att det kan vara njurarna el diabetes. Någon med koll som kan råda; bör jag packa in honom i reseburen och åka till djursjukhuset för att få det kollat el är det ok att vänta på vår vanliga veterinär till den 18e tro? Han är inte överviktig -tvärtom, har alltid varit åt det tunna hållet-, äter med frisk aptit och är pigg, lekfull och kelen så verkar välmående och glad i övrigt.