• Trooi

När byta till ersättning 2?

Hej

Min son är 6 månader och äter fortfarande Nan Pro 1. Han äter knappt 1/4 burk mat och några skedar gröt på morgonen så han äter mest ersättning med andra ord.

Ersättning nr 2 (kallas även tillskottsnäring) rekommenderas ju från 6 mån "som en del av varierad kost" enligt tillverkaren. Men med tanke på att han ännu inte äter så stora portioner annan mat, hur länge är det OK att fortsätta med 1:an eller är det ens nödvändigt att byta? Hur gör ni andra som fortfarande ger ersättning? Tänker främst på järninnehållet.

• Svar på tråden När byta till ersättning 2?
  • mullemamma

Dagsbehovet järn i den åldern är 8 mg. Läs på förpackningen på ersättningen, hipp hade jag och då är det 0,5 mg per100 ml i ettan och 1 mg per 100 ml i tvåan. Dvs man får i sig hela järnbehovet på 800 ml ersättning nr 2.

Hur mycket ersättning dricker ditt barn på en dag? Jag skulle räkna på det och utgå därifrån. Vi gick över till tvåan vid ca 7 mån tror jag. Du får ju räkna att även gröten är järnberikad.

• Rosa Fluff

Min kille är snart 15 månader. Vi kör fortfarande Nan 1. Tycker inte han blir mätt på 2:an.

• Mooomin

Vi kommer inte att byta till 2:an.. Våran kille är 1 år och har pepticate och vi har så mycket kvar av det så det känns onödigt att hämta ut av 2:an bara för att.. Han dricker bara en flaska morgon och kväll så näring osv får han ju i sig av allt annat han äter.

Svar på tråden När byta till ersättning 2?