• Anonym (Frågetecken)

Varför är/gör eleven så här?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga inlägget så det fick bli känsliga rummet.

Jag jobbar på skola (är inte lärare, annan profession) och jag började där efter sommaren. Det är mitt första jobb efter examen. Jag har märkt att det är en specifik elev som alltid ska säga hej till mig när jag går förbi, stirra eller viska. Igår när jag gick förbi där h*n stod med sina kompisar sa h*n (inte tillräckligt lågt för jag hörde det); "där är "mitt namn"" och kompisarna vände sig om och tittade på mig. Jag kan själv inte se varför eleven beter sig så här. Jag kan inte komma på något jag gjort, jag hade aldrig pratat med eleven och helt plötsligt skulle h*n alltid säga hej till mig och hålla på. Någon som vet vad som kan ha hänt/vad jag kan ha gjort för att det ska ha blivit så här? Min pojkvän tycker jag ska prata med rektorn, men jag är osäker...jag upplever att det endast är denna elev som är så här, finns jättemånga andra trevliga elever.

• Svar på tråden Varför är/gör eleven så här?
  • Anonym (M)

Nej, det är omöjligt för oss att veta varför.

Att eleven säger hej är väl däremot inte så konstigt? På mitt barns skola flrutsätts det nog att eleverna hälsar på alla lärare/skolpersonal (inte flera gånger under en dag förstås). Men viskningarna är ju nåt annat. Det enda jag kan komma på är att eleven känner nån som känner dig (eller känner till nån från nåt specifikt sammanhamg) eller att eleven känner igen dig (eller tror sig känna igen dig) från något sammanhang. Eller så är eleven bara nyfiken på dig för att du är ny.

Vad är det som ska tas upp med rektor, är eleven otrevlig eller hotfull? Är eleven otrevlig borde du ju i egenskap av skolpersonal själv kunna säga ifrån?

• Anonym (öäojiuhgy)

Ja du, ingen kan veta, men jag ska ge dig en mängd olika förslag så kan du ju antingen fråga eleven sen eller välja någon av mina förklaringar och nöja dig med det.

Eleven kan vara kär i dig.

Eleven kan ha sett dig full.

Eleven kan ha sett dig på någon nakenbild någonstans om du har tagit sådana någon gång.

Eleven kan ha sett dig hångla med din pojkvän någonstans.

Eleven kan ha hört något skvaller om dig.

Eleven kan ha fattat tycke för dig av annan anledning

Eleven kan ha sett dig på stan någon gång

Eleven kan ha sett dig ute i någon prekär situation

Eleven kan sakna social kompetens

Eleven kan vara ute efter att göra dig osäker genom denna subtila 'mobbning'

Eleven kan ha försökt förklara för sina vänner vem du är

• Anonym (Minna)

Prata med rektorn?

Om vad? Att eleven säger hej och tittar på dig??

• Anonym (X)

Jag tror du får beskriva problemet för jag ser det inte. Däremot framstår du som osäker, både privat och professionellt.

• krompa

oavsett vilken roll du har på skolan bör du försöka hälsa på så många elever som möjligt.
    Själv är jag lärare på högstadiet och de flesta eleverna vet vem jag är trots att jag inte undervisar mer än max en tredjedel av eleverna. Jag hälsar även på de yngre eleverna när jag möter dem på skolgården, vid något tillfälle har jag även hjälpt en yngre elev med en krånglande dragkedja.

Arbetar du på en skola så är du en vuxen förebild till alla där. 

Försök ta 2 minuter till att prata lite med eleven, om vad som helst. Börja fråga om intressen, skolämnen, klass eller liknande. Alla barn och unga vill bli sedda, men de signalerar det olika och deras bekräftelsebehov är olika stora.

Svar på tråden Varför är/gör eleven så här?