Jag ska börja med att säga att jag inte har gått på CvL och inte har egen erfarenhet från dem.
De flesta kliniker satsar på att få flera ägg, men inte för många. Om jag inte missminner mig tyckte min klinik att 10 var toppen, men det går bra med färre också. Ibland blir det bara något enstaka ägg eller faktiskt inga alls. Får man för många ägg är det risk för OHSS, även kallat överstimulering, vilket inte är bra för din kropp. Skulle man bara satsa på ett enda ägg är det en väldigt stor behandling med väldigt liten felmarginal, så går det att stimulera till fler ägg gör man det.
Är du säker på att du har läst på rätt ställe? När jag går in och läser på deras hemsida om IVF står det:
"För att en IVF-behandling ska ha goda chanser till graviditet fordras i regel att flera ägg finns att tillgå, då oftast inte alla befruktade ägg utvecklas på ett gynnsamt sätt.
För att få de ägg som påbörjat en utveckling att fortsätta till full mognad tillför man hormon. Dessa hormon är de som normalt styr äggutvecklingen. Genom att tillföra dem till lite högre nivåer än under en vanlig menscykel, kan man på ett kontrollerat sätt "lura" den egna regleringsmekanismen så att ett flertal ägg når full mognad. Detta är grunden till IVF."