För och nackdelar, ensam vårdnad
Hej
Jag önskar era åsikter om detta med ensam vårdnad eller enskild vårdnad kanske det heter?
Min man och hans ena barns mamma är i 'strid' kring detta nu.
De har gemensam vårdnad och tidigare så skrev min man på att han godkände att hon skulle få ensam vårdnad pga att de bor på olika orter. Barnet bor hos mamman och var på umgänge här.
Detta godkändes inte då det inte ansågs vara det bästa för barnet. Mamman hade då olika stödinsatser kring sitt föräldraskap så det är troligen orsaken.
Nu vill mamman ha det igen då vi nu har övergått från umgänge med övernattningar till umgänge på dagtid. Detta är enkom för bonus skull vill jag påpeka då bonus har en typ av autism och inte klarar av umgänget plus att bo med sin kontaktfamilj både i veckorna och vissa helger.
Under de dryga fem år jag och maken har varit ett par har vi försökt olika umgängesformer, varannan helg, varje helg, var tredje, var fjärde osv. Alla har testats en längre period men bonus mår inte bra av detta. Vi har varit i kontakt med familjeenheten och de som gjort bonus utredningar och alla (utom mamman) är ense om att bonus mår bäst av att ha dagumgänge för nu iaf.
Vi har även ställt frågan om pappan ska vara boendeförälder men det tvärvägrar mamman. Vi tror inte det är det bästa heller då bonus är väldigt fäst vid och inarbetad i sin förskoleklass. MEN, det är ett bättre alternativ än att fortsätta med umgänge och ha övernattningar, det är vi alla (utom mamman då) överens om. Det känns tufft men får ju lov att klara det tills det går att göra annorlunda helt enkelt.
Nu till min huvudfråga då, ska min man igen skriva under godkännande att hon får ensam vårdnad? (Det är dock inte säkert att det godkänns nu heller) Han har börjat tveka då en kollega till honom som inte hade det fick kämpa för att få vårdnaden om sina barn när mamman sorgligt nog gick bort. Maken har inga problem med att skriva under papper etc och gör inga invändningar i bonus vardagliga skötsel, har aldrig nekat någon typ av vård, motsatt sig skolval eller liknande.
Inte heller skulle han motsätta sig ev flytt så länge det inte påverkar hans möjligheter till att träffa sitt barn. Han skulle tom godkänna en flytt längre bort om det går att se att det är det bästa för bonus. (Idag är det ca 15 mil emellan dem)