• Anonym (Puff)

För och nackdelar, ensam vårdnad

Hej

Jag önskar era åsikter om detta med ensam vårdnad eller enskild vårdnad kanske det heter?

Min man och hans ena barns mamma är i 'strid' kring detta nu.
    De har gemensam vårdnad och tidigare så skrev min man på att han godkände att hon skulle få ensam vårdnad pga att de bor på olika orter. Barnet bor hos mamman och var på umgänge här.

Detta godkändes inte då det inte ansågs vara det bästa för barnet. Mamman hade då olika stödinsatser kring sitt föräldraskap så det är troligen orsaken.

Nu vill mamman ha det igen då vi nu har övergått från umgänge med övernattningar till umgänge på dagtid. Detta är enkom för bonus skull vill jag påpeka då bonus har en typ av autism och inte klarar av umgänget plus att bo med sin kontaktfamilj både i veckorna och vissa helger.

Under de dryga fem år jag och maken har varit ett par har vi försökt olika umgängesformer, varannan helg, varje helg, var tredje, var fjärde osv. Alla har testats en längre period men bonus mår inte bra av detta. Vi har varit i kontakt med familjeenheten och de som gjort bonus utredningar och alla (utom mamman) är ense om att bonus mår bäst av att ha dagumgänge för nu iaf.

Vi har även ställt frågan om pappan ska vara boendeförälder men det tvärvägrar mamman. Vi tror inte det är det bästa heller då bonus är väldigt fäst vid och inarbetad i sin förskoleklass. MEN, det är ett bättre alternativ än att fortsätta med umgänge och ha övernattningar, det är vi alla (utom mamman då) överens om. Det känns tufft men får ju lov att klara det tills det går att göra annorlunda helt enkelt.

Nu till min huvudfråga då, ska min man igen skriva under godkännande att hon får ensam vårdnad? (Det är dock inte säkert att det godkänns nu heller) Han har börjat tveka då en kollega till honom som inte hade det fick kämpa för att få vårdnaden om sina barn när mamman sorgligt nog gick bort. Maken har inga problem med att skriva under papper etc och gör inga invändningar i bonus vardagliga skötsel, har aldrig nekat någon typ av vård, motsatt sig skolval eller liknande.
    Inte heller skulle han motsätta sig ev flytt så länge det inte påverkar hans möjligheter till att träffa sitt barn. Han skulle tom godkänna en flytt längre bort om det går att se att det är det bästa för bonus. (Idag är det ca 15 mil emellan dem)

• Svar på tråden För och nackdelar, ensam vårdnad
  • Anonym (Puff)
    EnGladPingvin skrev 2016-10-02 13:11:08 följande:

Jag hade aldrig skrivit bort vårdnaden på mitt barn frivilligt. Varför vill mamman ha enskild vårdnad? Får hon enskild vårdnad kan hon flytta med barnet, byta skola, ta beslut utan pappans vetskap, byta namn på barnet, etc. Han tappar all kontroll och har egentligen inte ens rätt att få ut information från skolan eller vården utan hennes godkännande. Varför skriva på det frivilligt? Jag kan se vilka fördelar hon ser, men inte vad det skulle vara för minsta fördel varken för honom eller barnen.

För att hon är arg på pappan. Han bryr sig inte om barnet säger hon. Men också för att slippa skicka papper emellan för påskrifter.
  • Anonym (Puff)
    Anonym (...) skrev 2016-10-02 12:46:56 följande:
    Ja det vet jag...men jag tänker att om man avsäger sig vårdnaden har man rätt att kräva umgänge då? Är det inte bara vårdnadshavaren som har "bestämmande rätt" då... men jag kanske har helt fel. Inte så insatt
    Ja, umgängesrätten har barnet alltid om den ena föräldern inte av rätten ansetts så olämplig att det är skadligt för barnet.

Det finns många som har enskild vårdnad men barnen ändå bor varannan vecka hos föräldrarna, det har ingenting alls med varandra att göra.
  • Anonym (Dryga morsor)
    Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 18:08:22 följande:

Ja, umgängesrätten har barnet alltid om den ena föräldern inte av rätten ansetts så olämplig att det är skadligt för barnet.

Det finns många som har enskild vårdnad men barnen ändå bor varannan vecka hos föräldrarna, det har ingenting alls med varandra att göra.

Det brukar låta så när morsor vill ha ensam vårdnad... I verkligheten är det på mammans nåder som man får info om skola, psykiskt och fysiskt mående, religiös uppfostran osv. Skulle du själv acceptera att ha växelvis utan att ha mandat att bestämma något kring barnet som t.ex att söka hjälp om barnet mår dåligt?
  • EnGladPingvin
    Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 18:06:51 följande:

För att hon är arg på pappan. Han bryr sig inte om barnet säger hon. Men också för att slippa skicka papper emellan för påskrifter.

Under de omständigheterna hade jag aldrig frivilligt lämnat ifrån mig vårdnaden. Det är argument som snarare talar för att hon är ute efter egen makt, inte samarbete. Skriver han över vårdnaden till henne handlar det inte bara om att slippa skicka papper för underskrift, han avsäger sig allt juridiskt bestämmande och rätten till information från vård, skola, myndigheter. Kan inte se varför en ansvarstagande förälder skulle gå med på det, än mindre om man vet att den andre föräldern hyser agg och därmed kan utnyttja vårdnaden mot en.
  • Anonym (Puff)
    Anonym (Dryga morsor) skrev 2016-10-02 20:05:30 följande:
    Det brukar låta så när morsor vill ha ensam vårdnad... I verkligheten är det på mammans nåder som man får info om skola, psykiskt och fysiskt mående, religiös uppfostran osv. Skulle du själv acceptera att ha växelvis utan att ha mandat att bestämma något kring barnet som t.ex att söka hjälp om barnet mår dåligt?
    Ja självklart är det mamman som ska upplysa om saker och ting i detta läget, men har man enskild vårdnad har man faktiskt större skyldighet att meddela saker av vikt.
    Det blir dock ofta en trasslig situation.

Jag hade aldrig satt mig i den sitsen nej. Min man kommer inte heller att göra det, vi ville bara ha lite för- och nackdelar som sagt. Nu har han bestämt sig för att säga nej.
  • Anonym (...)
    Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 18:08:22 följande:

Är du säker på det... (översta meningen)

Jag känner inte till ett enda fall där varannan vecka barn bara har en vårdnadshavare... enskilld vårdnad vill man väl ha för att den andra föräldern ska ha så lite att säga till om som möjligt, typ?! (Men jag kanske är helt fel ute) så har det iaf varit i de fall jag har stött på...
  • Anonym (feminist)
    Anonym (Puff) skrev 2016-10-02 18:05:16 följande:
    Jo, det vet vi redan. Men rent krasst kan hon göra allt detta ändå.

Eftersom vi inte haft veckoumgänge utan helgumgänge bara (och just nu dagumgänge) så kan hon rent krasst flytta och skicka in flyttanmälan för barnet och så får pappan hem en förfrågan om orsak till att han inte skrivit under flyttanmälan. Hans enda chans då är att kräva interimistiskt beslut på boendet tills ärendet utreds.
    Ingen av oss ser hur det kan vara det bästa för barnet. Dels ha flyttat från sin trygga 'värld' av hem, förskola, alla kompisar hen har gått med sedan start, all personal osv till nytt ställe och så plötsligt hem till pappa med fru och 'mista' mamman som hen växt upp med.

I nuläget är det alltså utifall att mamman avlider som vi oroar oss för. Pappan har dock bestämt sig för att ta striden och säga att antingen är det som nu eller så ansöker vi om boendet och så är det med det.
    Det tycker jag låter som ett väldigt bra och klokt beslut av din man, varför skulle han inte ha lika mycket att säga till om när det gäller sonen som mamman.
    I synnerhet är det ju viktigt att han har bestämmanderätt och kan påverka barnet liv, när hon inte är fullt fungerande.
    Så släpp inte taget om sonen. 
  • Anonym (feminist)
    Anonym (...) skrev 2016-10-03 06:03:23 följande:
    Är du säker på det... (översta meningen)

Jag känner inte till ett enda fall där varannan vecka barn bara har en vårdnadshavare... enskilld vårdnad vill man väl ha för att den andra föräldern ska ha så lite att säga till om som möjligt, typ?! (Men jag kanske är helt fel ute) så har det iaf varit i de fall jag har stött på...
    Ja, det stämmer det som du undrar över.
    Umgänges och boendet påverkas inte av enskild vårdnad, men med enskild vårdnad så har man en bunt andra fördelar som att kunna flytta som man vill, kunna byta skola som man vill, man behöver inte informera i lika stor utsträckning om jag inte har helt fel. 
    Man har helt enkelt en större möjlighet att påverka barnets livsvillkor om man har enskild vårdnad.
    Men barnet har fortfarande rätt till umgänge med båda sina föräldrar sålänge dom inte bedöms som farliga för barnet, och även då brukar man få umgängesrätt fast med övervakning.
    Den rätten är mycket svår att ta bort juridiskt.
  • Anonym (...)
    Anonym (feminist) skrev 2016-10-03 06:18:07 följande:

Umgänges och boendet påverkas inte av enskild vårdnad, men med enskild vårdnad så har man en bunt andra fördelar som att kunna flytta som man vill, kunna byta skola som man vill, man behöver inte informera i lika stor utsträckning om jag inte har helt fel. 

Man har helt enkelt en större möjlighet att påverka barnets livsvillkor om man har enskild vårdnad.

Men barnet har fortfarande rätt till umgänge med båda sina föräldrar sålänge dom inte bedöms som farliga för barnet, och även då brukar man få umgängesrätt fast med övervakning.

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Puff)
    Anonym (feminist) skrev 2016-10-03 06:18:07 följande:
    Man har större skyldighet att informera eftersom den andra föräldern inte har rätt att själv ringa skolor mm för att få information. Ofta blir det inte så iaf, men man har alltså större skyldighet att informera.

• Anonym (Hmrpf)

Eftersom pappan bor långt ifrån och har så extremt lite umgänge tycker jag det underlättar om mamman har vårdnaden!

Vad är det för insatser? Det är ju oavsett inget som inverkar på barnet för då hade soc flyttat barnet!

• Anonym (Puff)
    Anonym (Hmrpf) skrev 2016-10-30 15:25:28 följande:

Eftersom pappan bor långt ifrån och har så extremt lite umgänge tycker jag det underlättar om mamman har vårdnaden!

Vad är det för insatser? Det är ju oavsett inget som inverkar på barnet för då hade soc flyttat barnet!

På vilket sätt underlättar det? I vårt fall verkar det mest vara att slippa skicka ett papper då och då... Nu har vi ju bestämt att inte gå med på det dock men det vore intressant att få veta hur du menar

Det har kommit på fråga om inte barnet ska bo med oss istället ja. Från soc håll har det varit ett förslag. Vi kom tillsammans med soc fram till att det skulle skada mer dock så insatser så som stöd i sitt föräldraskap/föräldrautbildning samt avlastningsfamilj finns i dagsläget.
Svar på tråden För och nackdelar, ensam vårdnad