• 0009212121

vän ska till rehabilitering, hur peppar man?

hej, jag skrev här för ett tag sedan om min vän som har ett allvarligt missbruk med både droger och alkohol.. några dagar efter det inlägget så hade han en överdos på heroin, han svimmade av i badkaret och vi hittade honom ett tag efteråt (han är schizofren, fått synvillor tidigare och får därefter inte låsa dörren längre).. han har nu varit inlaggd på sjukhus i drygt 1 vecka, och har vaknat till de sista 2-3 dagarna så han pratar lite smått och visar med händerna vad han menar.. idag bestämde de sig att berätta för honom att han kommer bli skickad till rehabilitering, eftersom han nu uppfattar det man säger.. kort sagt fick han panik och började skrika, och sparkade till och med en av sköterskorna.. han har fått 1 till "attack" som denna efter det men nu sover han.. vad ska man göra senare när han accepterat hela grejen med rehab? hur ska jag stötta honom? jag har varit med honom sedan barndom och vi är extremt nära.. vill inte se honom såhär

• Svar på tråden vän ska till rehabilitering, hur peppar man?
  • klyban

Det är extremt svårt för de med psykiska sjukdomar och droger.
    löser man inte de psykiska problemen, så kommer man ha det än svårare att lösa drogproblemen.
    Då dessa är en symtom av sjukdomen.

Återfall är mycket stora, speciellt när en episod kommer och en stund innan.

Svar på tråden vän ska till rehabilitering, hur peppar man?