• ccjapp

Tips på plockmat till snart 1åring mottages gärna!

Hejsan! Nu är de så att min lilla krabat här hemma vill bara äta själv, vill inte bli matad.

Jag tar gärna emot tips på mat som dom små lätt kan sitta och plocka och äta själv.

Min egen fantasi är total noll, makaroner och köttbullar eller korv går jättebra att plocka. Men vad mer? ????

• Svar på tråden Tips på plockmat till snart 1åring mottages gärna!
  • Ragnhilda

Omelett, pannkaka, kokt potatis, lite överkokt morot, ärtor (fast de rullar lätt iväg), bönor av olika slag, bön-biffar i bitar brukade jag ge, bröd med smör/mjukost/pastej, ostkuber (inga enorma mängder - salt), frukt.

• Carambolan

Vad som helst som ni själva äter går väl bra? Finns inga skäl att göra speciell mat till en ettåring. Rensa fisk riktigt ordentligt bara så att det inte är ben i bitarna.

• ccjapp

Ja absolut så försöker vi ge samma som vi äter, men tillexempel köttfärssås är inte så enkel plockmat, vi får försöka mata medans hon plockar grönsaker.

Tack för tips! Ös bara på =)

• Sommar15

Alla kokta grönsaker, biffar av olika slag (köttfärs, grönsaker, quorn), fisk, pasta som du själv redan nämnt, frukter, bär, bröd med el utan pålägg.

Pasta med sås går men måste vara rätt matig sås och inte rinnig. Lasagne åt vår ettåring med händerna men då var den rätt så "fast" i konsistensen. Som ovan skrivit, det mesta funkar, det blir bara mer eller mindre kladd :)

• MyDestiny

Pasta, kokt potatis, kokta grönsaker, fruktbitar, bitar av avocado, bitar av kött, kyckling, korv, fisk m.m.
    Allt funkar utom kladdiga såsiga maträtter tycker jag!

1,5 åringen här hemma tycker det är kul att dippa maten så i fallet med köttfärssås och spagetti som du skrev ovan hade jag gett pastaskruvar och en liten skål med köttfärssåsen. Det går ju även att göra den lite mindre rinnig så funkar det att äta med händerna.

Tips använd vaxduk och plastunderlägg (sånt som finns till kontorsstolar) så går det lätt och smidigt att sanera efteråt :)

• ebe91

kidsdeal.se/kundvagn/produkt/kan-sjalv-sked/

Ville bara tipsa om de här skedarna, sonen fick dessa när han var kring 1 år och de har funkat jättebra! Han har kunnat äta all mat med dom.

O som någon skrev, en lite klibbigare köttfärssås (creme fraish) går att äta med händerna - och med dessa skedar.

Min son älskar korvsoppa, går också bra att äta med händerna (äts mer som gryta o inte så mycket buljong).

• linnéa001

Oavsett om man är vegetarian eller inte så tycker jag att tofu är perfekt mat. Går att både koka, steka och äta rå (dock godast tillagad). Den är mjuk och lättuggad. Jättebra om man inte har så många tänder. Den smakar ju inte så mycket men man kan marinera om man vill. Min dotter är två nu och har alltid älskat tofu. Hon har ätit mycket av det för hon fick tänder sent och hade vid ett års ålder bara två tänder så då var det perfekt för henne. Jag brukar skära kuber, lägga i en tallrik med vatten och köra i micron ett par minuter.

Fiskbullar som skärs i små bitar fungerar kanske också. Bönor, kikärtor, små bitar av broccoli och blomkål som är kokad mjuk. Fjärilsmakaroner, penne, alla lite större typer av "makaroner". Zucchini i bitar som kokats/ångkokats mjuka. Potatisbitar. 

Kan tillägga att vår dotter nästan alltid får egen mat och inte samma som vi då hon äter på helt andra tider, innan mannen kommit hem från jobbet och på helgerna äter inte vi vuxna lunch.  

• Sommar15
    ebe91 skrev 2016-09-28 13:17:12 följande:

kidsdeal.se/kundvagn/produkt/kan-sjalv-sked/

Ville bara tipsa om de här skedarna, sonen fick dessa när han var kring 1 år och de har funkat jättebra! Han har kunnat äta all mat med dom.

O som någon skrev, en lite klibbigare köttfärssås (creme fraish) går att äta med händerna - och med dessa skedar.

Min son älskar korvsoppa, går också bra att äta med händerna (äts mer som gryta o inte så mycket buljong).

Tack för tipset om skedarna, de verkar ju superbra! Här hamnar alltid skeden upp o ner så min dotter äter mest med händerna, skulle bli liiiite mindre kladd med de här om de funkar bra :)
  • ebe91
    Sommar15 skrev 2016-09-28 13:55:12 följande:
    Tack för tipset om skedarna, de verkar ju superbra! Här hamnar alltid skeden upp o ner så min dotter äter mest med händerna, skulle bli liiiite mindre kladd med de här om de funkar bra :)
    Dom är bra då skaftet är kort och man kan hålla på så många olika sätt. :)
Svar på tråden Tips på plockmat till snart 1åring mottages gärna!