• Domesticgoddess

Hjälp och råd - hund

Hej,

Vore enormt tacksam om någon hundägare vill ge input / råda.

Är det friskt / "normalt" att en vuxen hund utan kända hälsoproblem varken klarar av (= blir superstressad) av att vara ensam hemma några timmar, vara på pensionat eller komma (med sin matte/husse i sällskap) till en ny persons hem?

Till saken hör att hundens ägare är sjukpensionär, behöver alltså inte lämna den ensam men utifrån min erfarenhet (begränsade, två trygga rottisar när jag växte upp och sedan bara häst & katt) känns detta inte som ett djur som mår bra.

• Svar på tråden Hjälp och råd - hund
  • ikna
    Farfallos skrev 2016-09-29 12:57:34 följande:
    Jo, jag vet att det finns människor som klistrar på hundar egenskaper som de faktiskt inte har. Lite tragiskt, för hundar har sitt existensberättigande trots den mycket lilla hjärnan. De både sprider glädje och är till stor nytta, men med människomått mätt så är hundar faktiskt ändå korkade och irrationella. Inget man behöver tycka något om när det är ett faktum. 
    Jaså?
    Om vi kör en jämförelse här, att potträna ett barn att bli helt blöjfritt vs att få en hund rumsren, vad går fortast?
    Att få hunden rumsren går generellt sett på kortare tid än att få ett barn att bli blöjfritt.

Bara korkade människor väljer att inte kunna se hundars potential och skarpa sinne, som du tex. Hade alla tänkt som du hade vi aldrig fått fram dessa underbara funktioner hundar kan ha, såsom att sniffa fram cancer osv. Hundar är duktigare än människor på att skilja på dofter också om du inte visste det.
  • Birgitta02
    Farfallos skrev 2016-09-28 07:58:58 följande:
    Mina föräldrar hade en hund som sprang ute i trädgården hela dagarna och var både med på resor och bodde på pensionat. Den jycken skällde på vissa människor som passerade utanför tomten och ignorerade andra, tillsynes helt random. Han blev hyperstressad i vissa olika situationer samtidigt som han klarade andra helt perfekt. Tror inte att det är så mycket att fundera på. Hundar har en mycket liten hjärna och är så korkade och irrationella att vi oftast inte har möjlighet att förstå dem rätt.
    Jo, jag vet att det finns människor som klistrar på hundar egenskaper som de faktiskt inte har. Lite tragiskt, för hundar har sitt existensberättigande trots den mycket lilla hjärnan. De både sprider glädje och är till stor nytta, men med människomått mätt så är hundar faktiskt ändå korkade och irrationella. Inget man behöver tycka något om när det är ett faktum. 

Så tallar bara en okunnig.

• Farfallos
    ikna skrev 2016-09-29 13:08:29 följande:
    Jaså? Om vi kör en jämförelse här, att potträna ett barn att bli helt blöjfritt vs att få en hund rumsren, vad går fortast? Att få hunden rumsren går generellt sett på kortare tid än att få ett barn att bli blöjfritt. Bara korkade människor väljer att inte kunna se hundars potential och skarpa sinne, som du tex. Hade alla tänkt som du hade vi aldrig fått fram dessa underbara funktioner hundar kan ha, såsom att sniffa fram cancer osv. Hundar är duktigare än människor på att skilja på dofter också om du inte visste det.
    Att sniffa fram dofter har inget med smart eller korkad att göra, och vad det gäller jämförelsen mellan potträning och att vara rumsren så är den ju löjeväckande. Inte bara för att människor och hundar blir rumsrena ungefär samtidigt relativt sin livslängd, men också beroende på vilken roll den egenskapen spelat evolutionärt. Så med den jämförelsen så kan du till och med leda i bevis att vissa insekter är smartare än människor. Så urbota korkat! - är du hund?
  • Farfallos
    Birgitta02 skrev 2016-09-29 13:22:20 följande:
    Så tallar bara en okunnig.

...och så svarar bara den som inte har konkreta bevis för sina dumma påståenden.
  • jjeessiicahh

Har en amstaff på 6 år som har otrolig separationsångest och tuggar sönder hela lägenheten om man bara är och slänger skräpet eller är iväg till affären.

Han är även rädd för människor som kommer gående bakifrån på promenader, cyklar, barnvagnar, skateboards, joggare. I princip allt. Tittar ständigt bakåt var tredje sekund när man är ute och går.

• ikna
    Farfallos skrev 2016-09-29 15:01:00 följande:
    Att sniffa fram dofter har inget med smart eller korkad att göra, och vad det gäller jämförelsen mellan potträning och att vara rumsren så är den ju löjeväckande. Inte bara för att människor och hundar blir rumsrena ungefär samtidigt relativt sin livslängd, men också beroende på vilken roll den egenskapen spelat evolutionärt. Så med den jämförelsen så kan du till och med leda i bevis att vissa insekter är smartare än människor. Så urbota korkat! - är du hund?
    Krävs iq för att ta tillvara på sin kapacitet. En hund som skulle vara korkad skulle inte gå att lära någonting..
  • micromat

Troligtvis har hunden inte fått den träning den behövde som valp för att greja det i vuxen ålder. Socialträning, ensamhetsträning,miljöombyten med mera

• Farfallos
    ikna skrev 2016-09-29 16:25:01 följande:
    Krävs iq för att ta tillvara på sin kapacitet. En hund som skulle vara korkad skulle inte gå att lära någonting..
    OK.... Så du bestämmer att gränsen för "korkad" ligger där - att inte kunna läsa sig någonting, eller? Då finns det ju nästan inga korkade varelser på vår jord, så bra!

Sluta dumma dig nu! Med "korkad" menar jag att hundar t.ex har en väldigt låg förmåga att förutspå framtiden och att sätta sig in i vad andra individer tänker och att räkna ut väldigt enkla saker. T.ex kan många hundar stå i oändlighet med en meter lång pinne i munnen och inte förstå hur de ska komma förbi en passage på 50cm.

Att lära sig något kräver inte speciellt mycket på något vis, utan det är ganska grundläggande. Sådant här forskas det på, så det är inte min åsikt, utan det är ett faktum att hundar har en mental förmåga som ligger ljusår från människan.

...och åter igen - hundar är duktiga, nyttiga, lojala och sprider stor glädje, men de är lik förbannat korkade. Hundar har inte sitt existensberättigande genom sin intelligens.
  • Domesticgoddess
    micromat skrev 2016-09-29 22:44:13 följande:

Troligtvis har hunden inte fått den träning den behövde som valp för att greja det i vuxen ålder. Socialträning, ensamhetsträning,miljöombyten med mera

Nej,det låter väldigt rimligt att det är där det brustit. Är det möjligt att - väldigt försiktigt - träna en vuxen (tom äldre) hund på samma försiktiga sätt man gjort med en valp utan att hunden mår dåligt av det?
  • Aniiee
    Faaaast.... forskning (finns exemeplvis helt ny från den här månaden) säger att de mest korkade hundraserna är lika smarta som en 3årig människa, kan känna igen över 50 människord på mer än språket de lärt sig från början (de kan alltså lära sig olika språk och dessutom särskilja på dem), lära sig skillanden mellan olika sjukdomar och hur de ska reagera på dessa (behövs för servicehundar), och kan lära sig att vänta på något gott (Stanford marsmallow test). Allt detta kan alltså varje hundindivid lära sig.

Så att hundar är korkade och irrationella kan jag knappast hålla med om. Jämfört med mig, absolut, men inte i allmänhet jämfört med vad de flesta tror.

(hjärnan är förresten inte mycket liten. 1,2% av en hunds kropp är hjärnan, ungefär. Hur mycket hjärna har en människa? (Ja, kuggfråga, jag vet svaret, men vet du?)
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Aniiee

Och för att svara på TS:

Om ni gjort alla rätt med social och ensam träning så har ni en nervös hund, helt enkelt. Inte mycket att göra åt. Men om ni slarvat där så är det bara at sätta igång igen. Från noll.

• Aniiee
    Domesticgoddess skrev 2016-09-30 19:57:57 följande:
    Nej,det låter väldigt rimligt att det är där det brustit. Är det möjligt att - väldigt försiktigt - träna en vuxen (tom äldre) hund på samma försiktiga sätt man gjort med en valp utan att hunden mår dåligt av det?
    Det går absolut att träna en gammal hund "att sitta". Börja om från noll på samma sätt som med en valp. Det är svårare och tar lite längre tid än med en valp, för att man måste bryta en gammal vana, men det går. 
  • Domesticgoddess
    Aniiee skrev 2016-09-30 20:26:33 följande:

Det går absolut att träna en gammal hund "att sitta". Börja om från noll på samma sätt som med en valp. Det är svårare och tar lite längre tid än med en valp, för att man måste bryta en gammal vana, men det går. 

Tack snälla, konkret och hjälpfullt svar! Har nyligen "ärvt" hunden och är mån om att det ska bli så bra som möjligt för oss båda.
  • Aniiee
    Domesticgoddess skrev 2016-09-30 20:28:54 följande:
    Tack snälla, konkret och hjälpfullt svar! Har nyligen "ärvt" hunden och är mån om att det ska bli så bra som möjligt för oss båda.
    Jag förstår. Mina bästa tips är: Starta från 0 med ensamhetsträningen och ge det tid. Hitta ett par platser utomhus där det är hyfsat mycket människotraffik och miljöträna där i korta omgångar. Bara sätt er någonstans i 10 minuter, i utkanten först. Jobba er innåt. Om ni har en hundrastgård i närheten, promenera förbi en gång om dagen. Låt hundarna hälsa genom staketet till en början. Gå promenader tillsammans med andra hundägare. Till en början kanske bara mötas tre sekunder på vägen, men med någon som är ok att stanna och hälsa. Och så positiv förstärkning. Belöna när hunden gör rätt och mår bra (till exempel om ni sitter i parken med massa människor omkring er, och hunden är så pass lugn att den kan lägga sig ner och slappna av), ignorera när det blir fel. 

Lycka till =)
  • Domesticgoddess
    Aniiee skrev 2016-09-30 20:53:49 följande:

Jag förstår. Mina bästa tips är: Starta från 0 med ensamhetsträningen och ge det tid. Hitta ett par platser utomhus där det är hyfsat mycket människotraffik och miljöträna där i korta omgångar. Bara sätt er någonstans i 10 minuter, i utkanten först. Jobba er innåt. Om ni har en hundrastgård i närheten, promenera förbi en gång om dagen. Låt hundarna hälsa genom staketet till en början. Gå promenader tillsammans med andra hundägare. Till en början kanske bara mötas tre sekunder på vägen, men med någon som är ok att stanna och hälsa. Och så positiv förstärkning. Belöna när hunden gör rätt och mår bra (till exempel om ni sitter i parken med massa människor omkring er, och hunden är så pass lugn att den kan lägga sig ner och slappna av), ignorera när det blir fel. 

Lycka till =)

Igen - TACK! Jag är så tacksam :)
Svar på tråden Hjälp och råd - hund