• Heinzy

Amning / Panikgråt

Vår 10-dagar gamla tjej har en period varje kväll mellan ca:19-23 där hon ammar i 5-15 minuter för att sedan släppa bröstet och panikgråta. Efter ett tag tar hon bröstet igen i 5-15 minuter och så kan det pågå i 3-4 timmar. Ibland kommer dessa perioder mitt på dagen. Har någon samma erfarenhet och hur hanterade ni det?

• Svar på tråden Amning / Panikgråt
  • Halley

Mina två döttrar har haft skrikperioder på kvällarna de första 2-3 månaderna. Det var jobbigt, men gick över. Jag tror att det är vanligt i den åldern. Också vanligt att bebisar vill amma mycket på kvällarna. Vad säger BVC? Tror du att bebisen t ex kan ha ont i magen av gaser?

• Jhyuj

Vi hade det, han är fem dagar, det visade sig att han fick för lite mat.

Kolla vikten på BVC. Annars komplettera med ersättning plus amningen. Ge mycket mat, det blev jätte jätte stor skillnad för oss.

• NorthK

Hej och grattis till bebisen :)

Vi hade samma "problem" och det var så i ca 2 månader. För oss var inte problemet att hon fick för lite mat utan snarare att det kom för mycket mat. Hon ammade så mycket på kvällarna att hon blev mätt och blev förbannad när det kom mjölk ;) hon ville bara snutta!

Spädbarn är sådär. Det verkar jättevanligt. Vi försökte byta bröstet till napp när det blev outhärdligt jobbigt, men tänk också på att ju mer bebisen snuttar, desto snabbare och bättre blir mjölkproduktionen i början.

Det blir bättre :)

Svar på tråden Amning / Panikgråt