• Nykär15

    Fler som fått sammanväxningar efter en skrapning - hur har det gått sen?

    Hade ett missfall tidigt i mars och blev sen gravid igen i maj, fostrets hjärta slutade tyvärr slå i v 12+1 och vi upptäckte det på KUB och fick starta igång det hela. Allt bedömdes komma ut som det skulle.


    Får en akut störtblödning igen på semestern 2 veckor senare och får åka in till sjukhuset på orten vi är på och får en omgång Cytotec till, blöder mycket under kommande två dygnen. Fortsätter efter detta blöda som mindre mens i två veckor.

    Men efter det får jag återigen akuta blödningar och åker in, rester finns kvar fortfarande och jag skrapas akut under narkos. Innan hemgång dagen efter ber jag dem titta med UL och det syns fortfarande två rester vilket gör mig både ledsen och orolig men de säger att de bedöms att komma ut av sig själv. 


    Hade en inbokad återbesökstid 1,5 vecka senare på sjukhuset där jag födde fostret och väl där ser de fortfarande rester men säger att de bör komma ut av sig själv. 


    Börjar jobba igen men återigen får jag akuta blödningar och får åka in...bokas för operation som utförst först två veckor senare. En hysteroskopi. Resterna tas bort men de ser skador i livmodern, sammanväxningar som de tror kan komma från första skrapningen. Så har nu ätit Femanest i tre veckor för att hjälpa slemhinnan att återhämta sig och ska på återbesök om en vecka, på måndag. 


    Om de inte är borta blir det en operation till. 


    Någon som varit med om liknande, fått skador från en skrapning inne i livmodern och sen försökt / lyckats bli gravid igen ändå? 


    Kan tilläggas att jag har två barn sen innan, första född med snitt och andra vaginalt. Jag är snart 40 år och känner tiden rinner iväg och rädd för att det nu ska bli svårare att lyckas bli gravid igen med skadorna som finns på insidan. 


    Hon pratade även om försvagad livmodervägg...

  • Svar på tråden Fler som fått sammanväxningar efter en skrapning - hur har det gått sen?
  • happylife

    Jag vet inte om jag skrev de till dig i MF/MA tråden, men jag fick ju sammanväxningar efter skrapning. Först förlossning i v 16, sen skrapning, sen fick jag dom där tabletterna vad dom nu heter, för att blöda ut. Sen gjorde man vul och sa att allt var ute. Men jag småblödde länge och sökte vård för det, då hade det gått tre månader sen förlossningen o skrapningen. Då gjorde man en hysteroskopi, fann en ganska stor moderkaksbit sol då vuxit fast och bildat sammanväxningar i livmodern. Läkaren brände bort detta, sa att han var nöjd då han hade lyckats undvika "brännskador" i slemhinnan. Men ärr blir de ju såklart.

    Det tog oss tre försök, nu är vi gravida igen <3 tidigt,V 6-7, men ändå.

    Kroppen är fantastisk och jag tror att även DIn kropp kommer läka!

    Man får tyvärr ge det tid bara

    Ett halvår försvann från oss i o med alla kompilationer!

  • Nykär15

    Tack för ditt svar - och stort grattis till graviditeten! Håller tummarna det går vägen nu <3

    Nu är äl väldigt nära, men får ju missa den eftersom återbesöket är först på måndag, vågar inte chansa..men sååå knäckande att behöva stå över :/


    happylife skrev 2016-09-29 15:39:03 följande:

    Jag vet inte om jag skrev de till dig i MF/MA tråden, men jag fick ju sammanväxningar efter skrapning. Först förlossning i v 16, sen skrapning, sen fick jag dom där tabletterna vad dom nu heter, för att blöda ut. Sen gjorde man vul och sa att allt var ute. Men jag småblödde länge och sökte vård för det, då hade det gått tre månader sen förlossningen o skrapningen. Då gjorde man en hysteroskopi, fann en ganska stor moderkaksbit sol då vuxit fast och bildat sammanväxningar i livmodern. Läkaren brände bort detta, sa att han var nöjd då han hade lyckats undvika "brännskador" i slemhinnan. Men ärr blir de ju såklart.

    Det tog oss tre försök, nu är vi gravida igen <3 tidigt,V 6-7, men ändå.

    Kroppen är fantastisk och jag tror att även DIn kropp kommer läka!

    Man får tyvärr ge det tid bara

    Ett halvår försvann från oss i o med alla kompilationer!


  • happylife
    Nykär15 skrev 2016-09-29 19:06:07 följande:

    Tack för ditt svar - och stort grattis till graviditeten! Håller tummarna det går vägen nu <3

    Nu är äl väldigt nära, men får ju missa den eftersom återbesöket är först på måndag, vågar inte chansa..men sååå knäckande att behöva stå över :/


    Tack så mycket <3 det hoppas vi.

    Så frustrerande, var med om samma. Du gör rätt i att avvakta. Risken är annars att det blir ännu mer väntetid
  • Nykär15
    Haja skrev 2016-10-03 19:20:45 följande:

    Jag har fått ett barn! Efter tre år, tre sena MA med efterföljande skrapningar (och ett tidigare MF med skrapning), två hysteroskopier och diagnosen Ashermans syndrom. Jag har skrivit om min historia i flera trådar, senast här:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76918437-forlorat-tre-barn-orsak och
    www.familjeliv.se/forum/thread/69855316-fyra-missfall-vad-ska-jag-gora.
    Där finns även länkar till tidigare trådar.


    TUSEN tack för länkarna! Betyder mycket att läsa om era solskenshistorier nu när allt känns så svart och jobbigt och framtiden känns så oviss. 


    Var på återbesök igår och fick göra UL med kontrast i livmodern. Medicinen eller som hon sa, kanske mina egna hormoner har gjort susen och vi fick tummen upp att börja försöka nästa cykel. Kommer äta medicinen för slemhinnan även inför nästa ÄL så slemhinnan blir ordentligt boostad och redo för ett ägg. Hade för första gången på många år rikliga ÄL-flytningar vid denna ÄL och mycket smärtor, inte alls som det varit sista åren. Kanske beror på att livmodern rensats och fixats efter hysteroskopin? Det kändes iaf väldigt bra och lovande och jag kände mig mer frisk på länge under ÄL än vad jag gjort där nere på många år. Så nåt positivt måste det ju betyda? 


    Efter undersökningen fick jag sjukt ont, värkar som när förlossningen drog igång med sonen...shit, hade glömt hur intensiv den smärtan är. Var som en enda lång värk utan pauser som satt i ca 20 minuter...sen hade jag bara molvärk resten av dagen. Livmodern uppskattade inte att tvingas utvidgas på det sättet. 


    Hon kunde även se att jag hade ägglossat i fredags precis som jag visste, från höger sida och att vänster låg vilande. 


    Påbörjade akupunktur igår med för att hjälpa till få bra genomströmning av blod i livmodern, aldrig gjort det innan och det var en häftig upplevelse.  Behandlingen är ihopkopplad med mindfulness och avslappningsövningar, helt nytt för mig men jag gillade det, behöver verkligen försöka hitta lite ro i min kropp och mina känslor efter denna tiden som varit och som ligger framför oss. Hon bokade in ett besök i veckan och två under ägglossningsveckan för att hjälpa till när den är. Känns så himla bra att göra NÅGOT under tiden man försöker, känner ju sig så maktlös. 


    Tack igen Hjärta

  • happylife
    Nykär15 skrev 2016-10-04 09:14:25 följande:

    TUSEN tack för länkarna! Betyder mycket att läsa om era solskenshistorier nu när allt känns så svart och jobbigt och framtiden känns så oviss. 

    Var på återbesök igår och fick göra UL med kontrast i livmodern. Medicinen eller som hon sa, kanske mina egna hormoner har gjort susen och vi fick tummen upp att börja försöka nästa cykel. Kommer äta medicinen för slemhinnan även inför nästa ÄL så slemhinnan blir ordentligt boostad och redo för ett ägg. Hade för första gången på många år rikliga ÄL-flytningar vid denna ÄL och mycket smärtor, inte alls som det varit sista åren. Kanske beror på att livmodern rensats och fixats efter hysteroskopin? Det kändes iaf väldigt bra och lovande och jag kände mig mer frisk på länge under ÄL än vad jag gjort där nere på många år. Så nåt positivt måste det ju betyda? 

    Efter undersökningen fick jag sjukt ont, värkar som när förlossningen drog igång med sonen...shit, hade glömt hur intensiv den smärtan är. Var som en enda lång värk utan pauser som satt i ca 20 minuter...sen hade jag bara molvärk resten av dagen. Livmodern uppskattade inte att tvingas utvidgas på det sättet. 

    Hon kunde även se att jag hade ägglossat i fredags precis som jag visste, från höger sida och att vänster låg vilande. 

    Påbörjade akupunktur igår med för att hjälpa till få bra genomströmning av blod i livmodern, aldrig gjort det innan och det var en häftig upplevelse.  Behandlingen är ihopkopplad med mindfulness och avslappningsövningar, helt nytt för mig men jag gillade det, behöver verkligen försöka hitta lite ro i min kropp och mina känslor efter denna tiden som varit och som ligger framför oss. Hon bokade in ett besök i veckan och två under ägglossningsveckan för att hjälpa till när den är. Känns så himla bra att göra NÅGOT under tiden man försöker, känner ju sig så maktlös. 

    Tack igen 


    Gud så bra att dom verkligen engagerar sig nu! Önskar jag också hade fått sånt stöd efter. Skönt mitt i allt! Äntligen får ni försöka igen, lycka till!!
  • Nykär15
    happylife skrev 2016-10-04 12:30:26 följande:
    Gud så bra att dom verkligen engagerar sig nu! Önskar jag också hade fått sånt stöd efter. Skönt mitt i allt! Äntligen får ni försöka igen, lycka till!!

    Akupunkturen har jag sökt upp privat efter att ha läst mycket positivt om det och hon jag går hos har tidigare hjälpt kvinnor som haft svårt bli gravida eller haft upprepade missfall. Men det går på högkostnadskorter och i o med att jag vart inne så mycket så har jag nu frikort så det är gratis. 


    Man får slå sig fram och kämpa själv för att få vård känns det som. Tog 5 läkare innan jag hamnade hos en som verkligen såg problemet och som hjälpte mig bli av med det, det var hon som gjorde hysteroskopin och nu även återbesöket och kontrastundersökningen, kändes som det var den första som jag kunde lita på.

  • Haja

    Vad fint att du får hjälp från vården och att de tar det på allvar! Ofta får man stå på sig och ta reda på möjliga diagnoser/behandlingar själv, precis som du skriver. Och dyrt blir det...

    Det känns fint att kunna ge lite hopp, och jag önskar verkligen att det ska gå bra för dig!

  • Nykär15

    Tack Hjärta känns skönt att ha fått ok att börja testa igen iaf, känts som tiden bara rinner bort och jag kommer hinna bli för gammal. 


    Ja dyrt är det, men har efter alla besök fått ett frikort så akupunkturen kostar mig inget iaf. Men alla piller och krämer mm kostar ju och alla ägglossnings och grav.tester med...inte billigt, men för hoppningsvis värt allt slit i slutändan, vi försöker hålla oss positiva om att vi ska lyckas iaf. 

  • Anonym1979vg

    Tyvärr fått detta 2 gånger. Jag rekommenderar att inte lita på Attila Toth på Skaraborgs sjukhus SKS om ni tillhör set. Åk till Sahlgrenska så ni kan få hjälp. Jag är nu 44 och har inga barn på grund av att AT och hans övriga läkare på SKS feldiagnostiserat och vägrar hjälp vid problem. Första missfallet vägrade se erkänna att jag hade kunskapen att gud inte gjorde mig gravid senare än när jag blev. Tyvärr MA v12 död v7. Skapades och sedan ingen mens på 8 månader därefter ingen normal mens förrän 1.5 år senare när jag fick spolning gjord på kvinnokliniken i Göteborg. IVF.. nästa missfall uppenbarligen väldigt väldokumenterat när graviditeten startade så nu kunde de inte säga att det inte var borta sedan tidigare. Gjorde 2 medicinska försök med cytotek på Sahlgrenska men tvingades till skrapning på SKS. Same shit..... ringe 1177 när jag hade så ont att jag knappt kunde andas och de tvingade mig åka in till psykopaterna.... efter det besöket står det i journalen - patienten orolig, inte öm, rekommenderas vila. Alltså om jag inte hade vetat att Sahlgrenska lovat att jag fick komma till dem efter att ha väntat 2 månader så hade jag skurit halsen av mig. De  smärtan går inte att leva på i längden. Efter 2 månader besökte jag Sahlgrenska, de försökte med ballong men uppenbart totalt failed 8 månader efter skrapning fick jag hysteroskopi och mens som blöder ut igen. Nu är jag 44 år gammal, aldrig fått egna barn, endometrios i en äggledare (vet själv exakt varför) och extremt hat mot Skövde Kärnsjukhus. Så snälla tillhör ni det sök hjälp i Göteborg eller andra sjukhus som inte är knutna till Skaraborg.

Svar på tråden Fler som fått sammanväxningar efter en skrapning - hur har det gått sen?