• JohannaSaGo

"måste" bebis kräkas efter amning?

Hej, min son som är snart 2 veckor brukar bara ibland få upp lite mjölk efter amning då han är full i magen. 

Oftast kommer inget upp. 

En väninna sa till mig att dom Ska få upp lite efter varje amning för då är magen full och tänjs så att magsäcken blir större och bebis går upp i vikt. 

Är det så? Måste jag kolla så det kommer upp mjölk efter varje amning nu? 

• Svar på tråden "måste" bebis kräkas efter amning?
  • dorisss

Har Jag aldrig hört talas om, inte ens alla bebisar rapar ju efter amning, hur ska man då få dom att kräkas? Verkar skumt...

• Ratatojj

Nej, de måste inte kräkas efter amning. Märkligt påstående från din kompis.

• Mallemamma

Min 2,5 åring måste ha jätteliten magsäck då....

Nej men så är det såklart inte. Vissa bebisar kräks, vissa inte.

Jag hade köpt massor av "bibbar" och var förberedd på en kräkande bebis men vår lille kille behövde knappt rapa ens, och visade inga tendenser till magbesvär.

Jag är ingen forskare och har ingen vetenskaplig grund på mitt påstående men jag är ändå ganska övertygad om att bebisar inte behöver kräkas ;)

Din kompis är nog bara lite avis på att du slipper torka spya ;)

• Anonym (S)

Nej din kompis snackar skit.

• MyDestiny

Det var det konstigaste jag hört? Ibland råkar de väl äta för mycket så "överskottet" kommer upp? Andra bebisar har kanske reflux eller kräks ofta av andra anledningar?

Min son kräktes Max 5 gånger under halvåret jag ammade och nog växte han ändå :)

• Ego Lovers

Jag har sex barn födda mellan 1995-2014 och har aldrig någonsin hört talas om att bebisar ska kräkas. Däremot kan de kräkas om de ätit för mycket eller har en outvecklad magmun. Räkna din vän till skaran som har noll koll

• Anonym (Nej)

Ett barn måste inte kräkas efter. Jag hade en vän som tänkte likadant vilket resulterade i att barnet kräktes efter varje måltid tills denne började på förskolan. Det resulterade snarare i att barnets känslor om mättnadskänsla inte fick utvecklas då det alltid skulle tryckas i mer mat.

Svar på tråden "måste" bebis kräkas efter amning?