Skyldig pengar till hyrbilföretag i australien
Hej!I somras var jag på besök i Australien över några veckor. Mot slutet av resan skulle jag hyra en bil för att åka upp längs östkusten under en vecka.
Under ett svagt och slarvigt ögonblick såg jag inte en bil som hade parkerat bakom mig när jag skulle backa ut från en parkeringsplats, och backade in i bilen, som blev bucklad. Hyrbilen fick endast en skråma. Då det fanns folk som såg olyckan lämnade jag en lapp med australiensiskt telefonnummer.
Några dagar senare skulle bilen lämnas in, och allt var tvunget att läggas på bordet. Bilfirman bad mig att fylla i en skaderapport och sa att de skulle utvärdera kostnaderna och sedan återkomma via mail.
Nu, ungefär 5 veckor senare, är jag återigen i Sverige. För några dagar sen damp det ner ett mail i inkorgen från bilfirman som begär att jag betalar ca 30.000kr för skadan på bilen.
Som student är detta pengar jag inte har. I mailet sa de att jag har 7 dagar på mig att betala, annars kan en eller flera parter vidta återgärder mot mig. Detta orsakar mig stor ångest och panik då jag inte vet vad jag ska göra och börjar få slut på betänketid.
Mina frågor till er är nu:
Vad kan ett företag som håller hus i Australien göra mot mig i Sverige om jag ej skulle svara eller betala?
Finns det en chans att skulden avskrivs efter x månader, då det ej är värt det för dem att jaga mig här borta?
Är det lättaste kanske bara att kontakta dem och be dem göra en avbetalningsplan då jag inte har den typen av pengar för att betala i klumpsumma, för att slippa en snöbollsskuld som sedan måste betalas ändå?
Värt att nämna är att de har mitt personnummer och e-mail, samt körkorts-nummer. Inte mer än så, inget telefonnummer eller någon adress.
Även värt att nämna är att detta hyrbilsföretag finns i Sverige, men att det inte finns något samarbete mellan den europeiska och den australiensiska kedjan.
Mitt försäkringsbolag vill ej hjälpa till i ärendet då det gäller en hyrbil.