• sjlksn

Skyldig pengar till hyrbilföretag i australien

Hej!

I somras var jag på besök i Australien över några veckor. Mot slutet av resan skulle jag hyra en bil för att åka upp längs östkusten under en vecka. 
    Under ett svagt och slarvigt ögonblick såg jag inte en bil som hade parkerat bakom mig när jag skulle backa ut från en parkeringsplats, och backade in i bilen, som blev bucklad. Hyrbilen fick endast en skråma. Då det fanns folk som såg olyckan lämnade jag en lapp med australiensiskt telefonnummer. 
    Några dagar senare skulle bilen lämnas in, och allt var tvunget att läggas på bordet. Bilfirman bad mig att fylla i en skaderapport och sa att de skulle utvärdera kostnaderna och sedan återkomma via mail. 

Nu, ungefär 5 veckor senare, är jag återigen i Sverige. För några dagar sen damp det ner ett mail i inkorgen från bilfirman som begär att jag betalar ca 30.000kr för skadan på bilen. 
    Som student är detta pengar jag inte har. I mailet sa de att jag har 7 dagar på mig att betala, annars kan en eller flera parter vidta återgärder mot mig. Detta orsakar mig stor ångest och panik då jag inte vet vad jag ska göra och börjar få slut på betänketid.

Mina frågor till er är nu: 

Vad kan ett företag som håller hus i Australien göra mot mig i Sverige om jag ej skulle svara eller betala? 
    Finns det en chans att skulden avskrivs efter x månader, då det ej är värt det för dem att jaga mig här borta? 
    Är det lättaste kanske bara att kontakta dem och be dem göra en avbetalningsplan då jag inte har den typen av pengar för att betala i klumpsumma, för att slippa en snöbollsskuld som sedan måste betalas ändå? 

Värt att nämna är att de har mitt personnummer och e-mail, samt körkorts-nummer. Inte mer än så, inget telefonnummer eller någon adress. 
    Även värt att nämna är att detta hyrbilsföretag finns i Sverige, men att det inte finns något samarbete mellan den europeiska och den australiensiska kedjan.
    Mitt försäkringsbolag vill ej hjälpa till i ärendet då det gäller en hyrbil.
  • Svar på tråden Skyldig pengar till hyrbilföretag i australien
  • Långbenopluto

Men fanns det ingen försäkring på hyrbilen? Det brukar det finnas och man ska bara behöva betala självrisken.

• viseversa
    Scalaren skrev 2016-09-26 18:15:47 följande:

Men fanns det ingen försäkring på hyrbilen? Det brukar det finnas och man ska bara behöva betala självrisken.

Precis. Låter väldigt konstigt detta och jag hade ifrågasatt det. Det ska såklart finnas försäkringar som täcker den största kostnaden. Vad har dom för förklaring på denna enorma summa??
  • sjlksn
    Scalaren skrev 2016-09-26 18:15:47 följande:

Grundförsäkringen gällde just att man max skulle komma att betala ca 30.000kr, så de har verkligen lagt sig i pristaket. Tyvärr så var det ett missförstånd, då jag trodde att de menade att grundförsäkringen täckte upp till 30.000kr, det blev missförstånd i den muntliga kommunikationen, och det var därför jag inte köpte någon vidare försäkring då jag tänkte att det skulle räcka.
  • sjlksn
    Betalningsskyldighet skrev 2016-09-26 18:31:27 följande:

Vill de så kan de driva in skulden via kronofogden.

www.kronofogden.se/Skuldiutlandet2.html

Angående kostnaden så är det superviktigt att kolla vilka försäkringar som finns när man hyr bil utomlands. Har du inte valt att betala extra för försäkring kan du mycket väl vara skyldig det de kräver.

Det var tråkigt att höra! Då får man väl kanske försöka skaka fram pengar för att snällt betala då. 

Möjligt är det, men av skadorna att bedöma, högst orimligt. Det gällde endast en repa i lacken under kofångaren. Innan jag betalar något tänker jag i alla fall kräva vidare detaljer på kostnaden då summan ser orimligt hög ut och jag ej har fått det. 

• hrewak

Men antagligen får du ju även stå för kostnaderna på den andra bilen. Och den skadades ju mer om jag förstod det rätt.

• Betalningsskyldighet

Det är väl kostnaderna för bilen du backade på de kräver dig på? Du skriver ju själv att den blev bucklad. Sedan tillkommer givetvis ev skador på hyrbilen, men de låter j försumbara i sammanhanget.

• sjlksn
    hrewak skrev 2016-09-26 18:41:50 följande:

Men antagligen får du ju även stå för kostnaderna på den andra bilen. Och den skadades ju mer om jag förstod det rätt.

Den är ju försäkrad av ägarna, det ska bara vara en självrisk, och jag tycker fortfarande 30.000kr självrisk låter ganska orimligt. 
  • sjlksn
    Betalningsskyldighet skrev 2016-09-26 18:43:35 följande:

Det är väl kostnaderna för bilen du backade på de kräver dig på? Du skriver ju själv att den blev bucklad. Sedan tillkommer givetvis ev skador på hyrbilen, men de låter j försumbara i sammanhanget.

Förmodligen, men i den korta specifikationen jag har fått nämns dock inget om 3:e parten, utan endast skadorna på den egna hyrbilen. Vore nog vettigt att be om en mer detaljerad specifikation. 

• Kerubmamman
    sjlksn skrev 2016-09-26 19:09:05 följande:
    Den är ju försäkrad av ägarna, det ska bara vara en självrisk, och jag tycker fortfarande 30.000kr självrisk låter ganska orimligt. 
    Det normala förfarandet brukar väl vara att den vållandes försäkringsbolag får betala till den påbackades försäkringsbolag. Annars får ju den oskyldiga parten betala mer än den skyldiga parten. 

Du tecknade en försäkring som gäller på belopp som överstiger 30 tkr. Det är inte en självrisken. 

Har du inga papper kvar från bilfirman? Kan du kolla villkoren på deras hemsida? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • sjlksn
    Kerubmamman skrev 2016-09-26 19:31:35 följande:
    Det normala förfarandet brukar väl vara att den vållandes försäkringsbolag får betala till den påbackades försäkringsbolag. Annars får ju den oskyldiga parten betala mer än den skyldiga parten. 

Du tecknade en försäkring som gäller på belopp som överstiger 30 tkr. Det är inte en självrisken. 

Har du inga papper kvar från bilfirman? Kan du kolla villkoren på deras hemsida? 

Precis, och i detta fallet är det väl då hyrbilsfirmans försäkringsbolag (om de nu har ett sånt) som ska betala den oskyldiga partens? Tyvärr så kan jag inte så mycket om saken men har hört att denna typ av självrisker sällan går över 10-20.000. Men när jag tänker vidare på saken så verkar väl beloppet 30.000 ganska rimligt från deras sida, förutsatt att självrisker och liknande ingår där, vilket jag tyvärr inte vet mer om då jag inte fått några bra specifikationer. 

Det är jag medveten om.

Jag har de papper som jag fick, men det står inte så mycket om de faktiska påföljderna om det sker en olycka där. Bland villkoren framgår det inte heller så klart. 

Det hela börjar kännas ganska hopplöst och jag känner nu att det bästa nog är att ta kontakt med dem och försöka göra en avbetalningsplan. 

• AnnnaJohannna

Tråkigt att detta hänt dej...
    Vänta och se om en jurist svarar dej...Kanske det finns någon här på FL...Hen kan kanske ge ett bra råd innan du gör ngt...
    Hoppas att det löser sig för dej

• sjlksn
    AnnnaJohannna skrev 2016-09-26 19:57:59 följande:

Tråkigt att detta hänt dej...
    Vänta och se om en jurist svarar dej...Kanske det finns någon här på FL...Hen kan kanske ge ett bra råd innan du gör ngt...
    Hoppas att det löser sig för dej

Ja, hoppas kan man, har tyvärr endast tills imorgon på mig om jag ska besvara företaget innan deras 7 dagars deadline går ut. 

Jag uppskattar sympatin, tack!

• Kerubmamman
    sjlksn skrev 2016-09-26 20:14:45 följande:

Ja, hoppas kan man, har tyvärr endast tills imorgon på mig om jag ska besvara företaget innan deras 7 dagars deadline går ut. 

Jag uppskattar sympatin, tack!

Om du berättar vilket hyrbilsbolag det är, så ökar chansen för att du får bra råd. Det finns många medlemmar som är duktiga på att tolka avtal, även om det inte är svenska den här gången. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kasperina

Jag vet inte om de har möjlighet att driva in pengarna här i Sverige, däremot kan de få dig svartlistad så att du aldrig mer får komma in i Australien, eller till och med kan gripas om du reser dit. Ring och förklara att du inte förstod villkoren, att du tänker betala men behöver lägga upp en avbetalningsplan.

• sjlksn
    Kasperina skrev 2016-09-26 20:25:39 följande:

Jag vet inte om de har möjlighet att driva in pengarna här i Sverige, däremot kan de få dig svartlistad så att du aldrig mer får komma in i Australien, eller till och med kan gripas om du reser dit. Ring och förklara att du inte förstod villkoren, att du tänker betala men behöver lägga upp en avbetalningsplan.

Att inte kunna åka tillbaka till Australien gör mig inte så mycket, den ekonomiska smällen känns mer, då det förändrar hela min budget 3-4 år framöver nu när man endast går på studielån. Det är vad som kan hända mig här i Sverige som intresserar mig mest. 
  • Holma

Betala så har du gjort rätt för dig o får inte kronkalle efter dig

• sjlksn
    Kerubmamman skrev 2016-09-26 20:24:15 följande:
    Om du berättar vilket hyrbilsbolag det är, så ökar chansen för att du får bra råd. Det finns många medlemmar som är duktiga på att tolka avtal, även om det inte är svenska den här gången. 
    Skulle mod möjligen kunna censurera posten där jag nämner företaget genom att redigera en bokstav mot en stjärna, då jag gärna undviker google-träffar och liknande ledande hit? 
  • felix le chat

Jag skulle inte betala innan jag fick krav från kronofogdemyndigheten.
    Dom måste följa svensk lag för att kunna kräva pengar av dej i Sverige.
    Se till att spärra det kreditkortet du använde vid hyran.
    Om du nu skulle få krav så svara att du bestrider fodran. Då tvingas dom
    stämma dej i tingsrätten.  Begär då att få rättshjälp via hemförsäkringen.
    Jag tippar på att det är max 50 % chans att dom kontaktar jurist i sverige och
    skickar betalningsföreläggande och om dom skulle göra det så kanske dom inte
    vill dra det till tingsrätt, inga garantier att dom vinner där utan bara bränner
    tusenlappar på juridik utan garanti på att få in pengarna.

Svar på tråden Skyldig pengar till hyrbilföretag i australien