• sand85

svårsövd bebis, oro inför framtiden

Min sex månader gamla dotter vill bara amma eller bli buren till sömns. Somnar inte i vagnen, avskyr napp. Vi vill skola in henne på förskola om ett år, hur ska det gå?

• Svar på tråden svårsövd bebis, oro inför framtiden
  • Cilla93

Väldigt mycket hinner förändras på ett år när det gäller småbarn.

• LillaJag06

Det är lång tid kvar tills dess. Jag hade liknande problem och fortfarande idag är det lite jobbigt med sömnen (han är 2)
    Men din är bara 6 månader!
    Oroa dig inte.

• lövet2

Din dotter är en baby. Om ett år är hon ett småbarn. Tror du verkligen att hon beter sig som en baby då?

• sand85
    lövet2 skrev 2016-09-26 18:06:04 följande:

Din dotter är en baby. Om ett år är hon ett småbarn. Tror du verkligen att hon beter sig som en baby då?

Jag vet inte om situationen ändrar sig/växer bort, därför jag frågar!
  • Ellie

För det första brukar bebisars/småbarns sömn ändras titt som tätt. För det andra brukar det fungera på ett annat sätt på förskolan än hemma.
    Våra barn har bägge haft svårt att somna. Äldsta bar vi till sömns tills hon var drygt 1,5 år gammal. Hon började förskolan vid 15 månader och skulle där sova i vagn, vilket hon aldrig gjort innan. Det gick bra från första dagen.
    Andra barnet ammar till sömns fortfarande (är nu 1,5 år). Hon somnar även om pappan bär henne om jag inte är hemma. Hon har gått på förskola sedan augusti och efter 3 dagar gick hon själv och lade sig på madrass på golvet och somnade bums. Det funkar jättebra där, med något som aldrig skulle fungera hemma.

Förskolan är inget problem, och inget du behöver fundera över förrän det är dags att börja där. Vad gäller sätt att få bebisen att somna så är väl det bästa att använda sig av det som fungerar. Låt henne amma till sömns, eller bär henne om det fungerar för er. Det kommer ändra sig tids nog.

• Bubbel85

Vi bar, bar och bar när vår dotter var 6 månader. Nu sover hon själv hela natten och somnar utan problem. Det blir bättre!

Svar på tråden svårsövd bebis, oro inför framtiden