• Anonym (Bästa lösningen?)

Måååånga barn blir det...

Jag har tre barn med min fd. Pga främst logistiska bekymmer bor alla barnen med mig och har gjort sen vi separerade för fyra år sedan. De har god kontakt med sin far och träffar honom med jämna mellanrum men sover sällan över mer än två tre nätter i sträck nån gång/månad.

Min nya sambo har tre barn som bor hos oss varannan helg samt lov. Deras mamma flyttade med dem till annan ort när de separerade.

Jag och sambon har ett gemensamt barn.

Sambons fd har nu fått barn med sin nya och barnet visade sig vid födseln vara svårt sjuk och kräver dygnet runt vård nu och förmodligen länge framöver.

Så... i fredags dök den naturliga och väntade frågan upp. Kan sambons barn bo hos oss på heltid en längre period.

Givetvis! känner vi spontant, men hur i hela friden ska vi få till det rent praktiskt??

Sju barn i åldrarna 1-12 år. Sambons barn har skola/förskola och aktiviteter på hemorten 9 mil härifrån.

Jag ska börja om att jobba efter föräldraledighet nu i okt och våran lilla har påbörjat inskolning på förskola.

Huset vi bor i är inte anpassat för 9 pers, men sånt går säkert lösa.

Vi har nyligt köpt 7 sitsig bil och den ryms vi ju inte i.

Vill helst låta sambons fd slippa bli inblandad i allt praktiskt. Hon har tillräckligt nog med bäbis just nu. Så snälla ni som har liknande erfarenheter. Hur löser vi detta??

• Svar på tråden Måååånga barn blir det...
  • Anonym (Tilly)

Byt skola och förskola så slipper ni åka 9 mil t or måste ju vara den enklaste lösningen just nu. Eventuellt kanske 12-åringen kan pendla själv med buss om han/hon absolut inte vill byta skola, men det beror ju på bussförbindelserna och om mognaden hos barnet.

Hur ofta sker aktiviteterna? De kanske inte måste gå varje gång, annars ta hjälp av far och morföräldrar om det går, de kanske kan skjutsa någon gång?

Bilen, blir det många tillfällen alla måste åka tillsammans? Om inte så kan ni säkert låna en bil när det behövs. Hör bland släkt och vänner.

Huset som inte är anpassat, hur många rum har det och vad är det exakt för ålder på alla barn? Låt dem dela rum, ett tips kan vara att ha ett rum som sovrum med våningssängar, och så ett rum som lekrum för de yngsta. 12-åringen kan behöva eget rum.

• alexias mamma

Kolla upp skolskjuts! Googla och klicka dig vidare. Sen beror det ju på hur länge det är tänkt att barnen ska bo hos er, kanske är värt att byta skola ändå?

Barnen är 2 st 12 åringar, en 10 åring en 8 åring en 7 åring och en 4 åring . 12, 7 och 4 är sambons.

7 åringen har alltså just börjat 1an, vilket ju varit spännande såklart, och 12åringen har börjat sexan i ny skola med delvis nya klasskompisar. Känns helt grymt mot dem att byta skola igen.

Å andra sidan, om detta börjar röra sig om flera år, är det lika bra att göra bytet nu bums.

Gällande 4åringen känns det enklare. Där blir ett byte självklart. Får vi ingen förskoleplats till henne får jag förlänga föräldraledigheten.

Vi har sex sovrum i huset. Sambons 7 och 4 åring har ett av rummen som deras när de är här.Där sover också våran gemensamma. Även 12 åringen har eget rum här. Sen har mina barn varsitt rum.

Det större bekymret är gemensamma ytor. Ett badrum en toalett. Ett inte alltför stort kök och samma med vardagsrummet. Dåligt med förvaring för kläder osv.

Gällande aktiviteterna är det 12åringen som har mest. Fyra dagar i veckan. Hon sa dock direkt själv i helgen att hon kan tänka sig sluta med fotboll, vilket då skulle minska till 2 dagar/v. Dessa dagar kan man tänka att hon stannar kvar i hemorten hos ngn kompis tills träningen är klar, men det ger sena kvällar och med en dryg timmes färdväg från oss till skolan blir det ju också tidiga mornar

Vi vet ännu inte hur lång denna period blir. Tror ingen vet i dagsläget. Inte heller läkarna.

Bebisen har fyra större hjärtfel. Ett har man gjort en första operation av redan.

Han har också problematik runt maten, orsak ännu okänd.

Han är slapp i hela kroppen blandat med krampanfall. Orsak ännu okänd.

Sen var det något med reflexerna samt ögonen. Vad man vet hittills finns också någon form av problematik i ämnesomsättningen.

Det har tillkommit nya problem nästan dagligen. Han är 6 veckor nu

• minst

Hej!
    Vilket pusslande det blir för er men vad skönt att ni kan hjälpa till när ex-frun behöver stöttning.

Jag har en fundering och det är om verkligen alla barnen behöver bo hos er? Jag tänker att 12-åringen som precis har bytt skola kanske kan bo kvar hemma. Finns det någon mormor / morfar till det barnet som kan stötta och hjälpa till om det behövs. Min 12-årig har i alla fall varit hyffsat "självgående" och inte behövt samma omsorg och stöttning som en 10-åring och 4-åring. Sen kan 12-åringen komma till er på helgerna för att avlasta mamma.

Du skiver också att ni bor i ett hus. Har ni stor tomt? Finns det möjlighet att snabbt bygga en isolerad friggebod eller ett attefallshus på tomten? OM det är möjligt så kanske de två 12-åringarna vill "flytta hemifrån" och få lite lugn och ro ifrån småsyskonen. Om sambons 12-åring bor kvar hemma så kanske din 12-och 10-åring vill kampera ihop i friggeboden istället. Kan bli riktigt mysigt!  Gällande kök och vardagsrum så vet jag ju inte alls hur det ser ut hos er nu. om det är möjligt rent praktiskt så hade jag ställt in ett rejält matbord i vardagsrummet som kommer att användas till att både måltider, läxläsning och pyssel. En hörnsoffa i andra änden av rummet kanske sväljer många personer framför tv:n. Mina stora barn titta gärna på andra tv-program än oss andra och vi har löst det genom att de har tv/dator/ipad på rummet och kan titta på det de själva vill.

Bor ni i närheten av något IKEA-varuhus? Deras inredare är hejare på att komma på lösningar som man själv inte har tänkt på. Kanske kan vara ett tips i alla fall!

• Anonym (Tilly)

12-åringen kanske kan sova över hos sin kompis efter träningen? Två grr i veckan så blir det inte så sent. Om kompisens föräldrar går med på detta förstås.

Skolskjuts var ju en bra idé. Men hur har ni det med släkt och vänner, inga som kan ställa upp och skjutsa? Om ni har många som kan ställa upp kanske det räcker med att alla kör 1 dag var i veckan? T ex du en dag, din sambo en dag, mormor en dag, morfar en dag, farmor en dag och farfar en dag. Rullande schema.

Kan 12-åringen åka buss eller tåg? Läxor kan ju göras under tiden kanske, så blir det ändå en effektiv resa om det blir hem sent.

Jag tror nog ändå på att byta skola, även om de nyss börjat. Isåfall kan ni bestämma att båda barnen som går i skolan ska gå klart den årskurs de börjar i hos er, oavsett vad som händer i framtiden.

Varför inte sätta en tidsgräns redan nu, typ, barnen ska bo hos er i 2 år iallafall, och så får man se sedan vad som händer. Men inte "kanske blir det 3 mån, kanske 6 mån, kanske 1 år, kanske si och så länge..." utan bestäm, så här är det, nu ska ni bo här i X år.  Oavsett vad. Jag tror det blir lättare för barnen också, att veta hur länge det blir. Sedan kanske det förlängs, men ni kan bestämma att det absolut inte blir kortare.

• Anonym (snäll)

Jag tycker det låter bäst om 4-åringen bor hos er på heltid och de andra två bor kvar hos mamma på vardagar och kommer till er på helgerna. Till att börja med.

• Anonym (Tina)

Tråkigt praktiska saker; ställ om barnbidragen på hans barn (om de går till boendeföräldern), ansök om underhåll från mamman.

Om barnen skrivs hos er (kanske mest praktiskt så att info angående dem går direkt till din man), har ni kollat vad som då gäller angående skola och barnomsorg -får de överhuvudtaget gå kvar på sina gamla skolor om de byter kommun?

Vad gäller hemmalogistiken: se till att de barn som har idrottsaktiviteter duschar och tvättar håret där så är det någon mindre som konkurrerar om duschen den/de dagarna.

Tänk igenom hur ni tror att ex.vis morgnarna skall funka smidigast och prata igenom med barnen så att de förstår hur ni tänker.

Om ni inte redan har det så att barnen har olika ansvarsområden, se till att alla hjälper till i hushållet. De kan tex tömma diskmaskinen/ dammsuga något gemensamt utrymme/ hjälpa till med matlagning osv.

Jag tänker också att den här situationen skapar en oro hos hans barn, både för sjuka lilla syskonet och av mammalängtan. Vad fint därför att ni så självklart vill lösa situationen och försöka underlätta för mammans familj!

Tack för mycket och bra input!

Att storebarnen bor kvar hemma är inget alternativ. Mamman kommer vistas mkt i bla Göteborg, ca 100 mil från oss. Och hemsjukhuset deras ligger 6 mil från bostaden.

Har pratat med kommunen i idag. (Inte jättehjälpsamma tråkigt nog)

Barnen byter inte bara kommun utan även län vilket försvårar det hela.

7 åringen tvingas byta skola verkar det som.

Trist men förmodligen bäst i längden.

Tolvåringen räknas gå på högstadiet och eftersom man där har möjlighet att välja inriktning kan det hända att hon får gå kvar trots att vi kommer skriva samtliga barn hos oss.

Förskoleplatsen verkar som väntat bli problematisk. Köerna är långa.

Svar på tråden Måååånga barn blir det...