• KattenH81

Tre mf på ett år

Nu är det tredje missfallet klart, det tredje på 12 mån.

Mf1 okt -15, v8+4, skrapning
    Mf2 apr-16, v6+4, kroppen tog hand om d själv o blödde ca en v
    Mf3 sep-16, v5+5, tre v med blödningar o positiva tester- det segaste trots tidigaste!

I måndags togs TSH-värde och då jag låg på 2,6 fick jag Levaxin 50mg/dag. Om en mån blir det ny test+ att jag ska lämna alla övriga blodprover i mf-utredningen. Två veckor senare blir det besök o testresultat.

Nån som fått upprepade mf och fått Levaxin och blivit hjälpt av det?

Nån som har några andra råd?

Har på eget bevåg börjat käka zink o magnesium. Läkaren sa att det inte är bevisat att det hjälper men att det inte skadar heller. Några andra sådana knep kanske?

• Svar på tråden Tre mf på ett år
  • KattenH81

Så väntar man nu in det fjärde missfallet...

I fredags i v6+6 såg vi hjärtat slå. Idag i v7+3 kom störtblödning.

Denna gång graviditet efter ivf med det sista embryot efter ivf med dottern 2013. Känns då tröstlöst!

Vi har svårt att bli gravida o får en massa mf när vi väl lyckas. Är det ens värt att försöka med ny ivf för massa pengar? Varför skulle det inte bli mf då?

• UndrandeSökare

Beklagar verkligen era missfall.

Jag och min sambo har också fått många missfall. Men efter 4 missfall och en missfallsutredning i Sverige som inte visade något eftersom de tog för få prover, så hittade jag Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Life clinic i Aten för en bättre utredning.

Där tar de många fler blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys.

Det visade sig att jag har ett överaktivt immunförsvar och en koagulationssjukdom som heter Antifosfolipidsyndrom. Den sjukdomen ger proppar i moderkakan och embryot dör av näringsbrist och då blir det missfall. Behandlingen består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl. Detta hade jag aldrig fått veta om jag inte rest till Aten för utredning.

Du är välkommen till Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Vi är många där som endera har varit i Aten eller är på väg dit.

Immunproblem yttrar sig i att kroppen försöker förhindra graviditet på olika sätt endera genom att det inte fäster eller bara blir missfall.

Om du vill läsa mer kan jag rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den finns att köpapå Bokus och Adlibris för ca 200kr. Mycket bra bok.

• UndrandeSökare

För vissa kvinnor går det bra att få första barnet men sen taggar immumförsvaret upp och försöker stopoa fler graviditeter. Andra kvinnor har svårt att få redan det första barnet.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill.

• KattenH81

Tack! För oss blir det nog så att vi nöjer oss med ett barn! Just nu känns det inte aktuellt med fler försök. Gör vi ett nytt tar vi nog kontakt med Falun och gör ivf där. De är ju lite längre fram gällande det som du beskriver än andra kliniker i Sverige och använder samma mediciner som du nämner.
    Trombyl äter jag redan.

• UndrandeSökare
    KattenH81 skrev 2017-12-20 09:07:31 följande:

Tack! För oss blir det nog så att vi nöjer oss med ett barn! Just nu känns det inte aktuellt med fler försök. Gör vi ett nytt tar vi nog kontakt med Falun och gör ivf där. De är ju lite längre fram gällande det som du beskriver än andra kliniker i Sverige och använder samma mediciner som du nämner.

Trombyl äter jag redan.

Fördelen med Aten jämfört med Falun är att utomlands har de mycket mer kunskap och så har de fler tester och använder ännu fler mediciner än Falun.

Flera av Atentråden tjejerna har gjort ivf i Falun men misslyckas och då sökt bättre hjälp i Aten.

Bara ett tips om du vill ha bästa hjälpen.
  • Tumvante

Va? Får man inte bättre hjälp i Sverige? Här i dk betalar de för hjälp med barn 1 och 2 innan man blir 40... och vet själv hur tankarna på nr 2 kan få bort fokus från den fantastiska nr 1 man har.

• UndrandeSökare
    Tumvante skrev 2018-01-21 14:21:55 följande:

Va? Får man inte bättre hjälp i Sverige? Här i dk betalar de för hjälp med barn 1 och 2 innan man blir 40... och vet själv hur tankarna på nr 2 kan få bort fokus från den fantastiska nr 1 man har.

Nej, svenska läkare i allmänhet "tror inte" att kvinnans immunförsvar kan orsaka immunproblem. Så har du immunproblem i Sverige så får man ingen hjälp via Landstinget utan det är utomlands som gäller.

Jag har haft 6 missfall och vi har sökt hjälp i Aten och i Riga än så länge.
  • KattenH81

Blev inget fjärde missfalls för mig förresten... Inte än iaf! Två dar efter störtblödningen blev det vul och då slog hjärtat. I torsdag var det nytt vul och då var det en liten bebis på 5,5cm som vevade loss! Är nu i vecka 13 och hoppas på det bästa framöver!

• Tumvante
    KattenH81 skrev 2018-01-21 20:42:58 följande:

Blev inget fjärde missfalls för mig förresten... Inte än iaf! Två dar efter störtblödningen blev det vul och då slog hjärtat. I torsdag var det nytt vul och då var det en liten bebis på 5,5cm som vevade loss! Är nu i vecka 13 och hoppas på det bästa framöver!

Det låter ju jättebra! Lurigt med störtflod, skönt med tickande hjärta! Håller tummarna!
Svar på tråden Tre mf på ett år