• missanmusen

De ska frysa alla eventuella embryon! Förvirrad!

Hej!
    Jag och min man har påbörjat IVF. Började med Gonal F den 11/9 och började sedan med Orgalutran. 
    Vi fick göra VUL 19/9, dvs. efter åtta dagar med sprutorna. Vi väntade oss att vi skulle få höja dosen för de hade pratat om att de började med en låg dos på mig (Gonal F 125 IE), men läkaren sa att vi skulle sänka dosen och att de skulle ta ett blodprov.
    Han sa inget annat egentligen, mer än att det var många äggblåsor som växte, och jag trodde att det var bra.
    Vi fick med oss två sprutor som eventuellt skulle användas istället för Ovitrelle (fattade knappt varför).
    När de sedan ringde upp mig med resultatet av blodprovet så berättade de att de skulle frysa alla våra eventuella embryon. 
    På fredag har vi äggplock och jag känner mig så förvirrad.
    Är jag överstimulerad?
    Om de ska frysa våra embryon, när får vi då tillbaka ett?
    Jag mår ju bra. Har inte ont i magen alls, inte några humörsvängningar och har inte haft problem under behandlingen alls. När det största problemet man känner av är att Orgalutransprutan svider  förvänar man sig ju att behandlingen går bra.

Vad händer nu? Inte fått någon info alls om det här! Någon som varit med om detta? När fick ni göra ET?

• Svar på tråden De ska frysa alla eventuella embryon! Förvirrad!
  • Cyanea

Håller med Scalaren - det bästa är att du ringer dem. 

Det låter som att du är överstimulerad - ja. Man vill gärna ha ett gäng äggblåsor, men inte för många. Jag blev också överstimulerad under behandlingen, men kände ingenting konstigt. Vi plockade äggen och överstimuleringen verkade ge med sig så jag fick ett embryo, men det var först då jag började må dåligt.

Även om jag förstår hur jobbigt det måste kännas att inte få tillbaka ett embryo så är det förmodligen ett bra val om det nu är så att du är överstimulerad. Jag fick så mycket vätska i buken att jag hade svårt att andas (organen trycktes upp i lungorna). De fick tappa mig på vätska, och det var inte en rolig process. Efter det fick jag ta Fragmin-sprutor, vilka var betydligt elakare än Gonal-f och Ovitrelle. Jag var sjukskriven i 3-4 veckor. 

Om alla fryses ner kan ni förmodligen få ett embryo i nästa cykel. Ingen garanti, förstås, det är ju bara kliniken som vet vilken policy de har. 

Stort lycka till, och hör som sagt av dig till kliniken och fråga. Du MÅSTE få mer info än så här. 

• Tedax

Hej!

Förmodligen riskerar du att bli överstimulerad och det vill de undvika.

Jag hade över 30 äggblåsor vid det sista ultraljudet och fick ta Suprefact istället för Ovitrelle. De fick ut 20 ägg som till slut blev 6 blastocyster. Samtliga blev nedfrysta.

Jag fick inte göra FET i cykeln direkt efter hormonstimuleringen utan vänta ytterligare en cykel, så att kroppen skulle hinna återhämta sig.

Det var surt att behöva vänta ytterligare, men det var värt det. Vårt första FET lyckades och nu är jag i vecka 22.

Lycka till!

Svar på tråden De ska frysa alla eventuella embryon! Förvirrad!