• Redmilk

Glädjen försvann med kattungen

Jag har skaffar världens finaste kattunge. Men sen jag läste på nätet så är jag superdeppig nu.

Folk tycker att man inte kan lämna en kattunge ensam i fem timmar. Detta betyder att jag alltså inte kan gå på mina seminarier och föreläsningar. Jag tänkte när jag skaffade kattungen att åh vad bra, jag pluggar å kommer va hemma mer än en heltidsarbetande. Katten får det bra. Men nu tänker jag snarare..jaha...jag är borta hela fem timmar. Stackars katt.

Jag har ett hemmalaget katträd som är jättehögt och fint. Jag gosar med katten på morgonen, mina barn leker med den innan de går till skolan. Jag är borta max fem timmar. Sen leker jag med den och gosar resten av tiden hemma.

Har min kattunge det dåligt hos mig?

• Svar på tråden Glädjen försvann med kattungen
  • Redmilk

Tack för era svar!

Jag har lämnat kissen 2 timmar nu på morgonen för att lämna barnen på skola och förskola. Imorgon ska jag jobba kväll. Kommer va borta 4 timmar. Men det känns mycket bättre nu efter era svar. Tack för att ni lättat mitt dåliga samvete lite!

Har också fixat två kattvakter som kan hoppa in vid längre frånvaro.

• Qami

Åh herregud, det är inga som helst problem att lämna kisse ensam hemma flera timmar! Den kommer sova när du är borta :) katter är bra på att hantera ensamhet!

• Zadre

Tja, lagen säger att katten ska ha tillsyn minst två gånger per dag, annars så står ingen om hur länge man kan lämna de. Däremot så skulle jag rekommendera dej att skaffa en kompis till kissen.

• Monchichier
    Zadre skrev 2016-09-20 20:15:17 följande:

Tja, lagen säger att katten ska ha tillsyn minst två gånger per dag, annars så står ingen om hur länge man kan lämna de. Däremot så skulle jag rekommendera dej att skaffa en kompis till kissen.

Fast det där att katter behöver kompisar stämmer inte. Katter är inte flockdjur och brukar inte komma överens speciellt mycket med andra katter som inte kommer från den egna kullen.

Skaffar man ett syskonpar brukar de vara kompisar ja. Men annars så är det allt som oftast så att de bara accepterar varandra och får egentligen inte ut någonting alls från varandra.

Som bonus då så är det inte alls bra att gå ut med en katt i koppel eftersom man allt som oftast är ute och trampar och inkräktar på någon annan katts revir. Går en katt då i koppel så kommer katten aldrig kunna "ta över" reviret. Alltså obehagligt för både koppelkatten och revirkatten.
  • Zadre
    Monchichier skrev 2016-09-20 20:49:21 följande:
    Fast det där att katter behöver kompisar stämmer inte. Katter är inte flockdjur och brukar inte komma överens speciellt mycket med andra katter som inte kommer från den egna kullen.

Skaffar man ett syskonpar brukar de vara kompisar ja. Men annars så är det allt som oftast så att de bara accepterar varandra och får egentligen inte ut någonting alls från varandra.

Som bonus då så är det inte alls bra att gå ut med en katt i koppel eftersom man allt som oftast är ute och trampar och inkräktar på någon annan katts revir. Går en katt då i koppel så kommer katten aldrig kunna "ta över" reviret. Alltså obehagligt för både koppelkatten och revirkatten.
    Det går, generellt sett, alldeles utmärkt att få två från början okända katter att bli kompisar, speciellt om de är unga. Ska man ha innekatt så bör man ha en kompis åt den. Speciellt om den kommer lämnas ensam längre stunder på dagen. Visst, du som människa kan leka med den men inget går upp emot att brottas med en kompis i sin storlek.
    Angående koppel: Skitsnack. Det går alldeles utmärkt att gå ut med katter i koppel. Tro inget annat.
  • Monchichier
    Zadre skrev 2016-09-21 15:45:04 följande:

Det går, generellt sett, alldeles utmärkt att få två från början okända katter att bli kompisar, speciellt om de är unga. Ska man ha innekatt så bör man ha en kompis åt den. Speciellt om den kommer lämnas ensam längre stunder på dagen. Visst, du som människa kan leka med den men inget går upp emot att brottas med en kompis i sin storlek.

Angående koppel: Skitsnack. Det går alldeles utmärkt att gå ut med katter i koppel. Tro inget annat.

Det går alldeles utmärkt att steka i en kastrull också.
  • Zadre
    Monchichier skrev 2016-09-21 19:59:07 följande:
    Det går alldeles utmärkt att steka i en kastrull också.
    Vad försöker du säga?
    Flockdjur eller inte, en innekatt behöver (oftast) en kompis, det är inga konstigheter eller ovanligt där.
    Att gå ut med dem är inget konstigt eller fel heller. Revirsnacket du drog upp håller inne då reviren hos utekatter av olika hushåll öfta överlappar varandra.
  • Monchichier
    Zadre skrev 2016-09-21 20:04:46 följande:

Vad försöker du säga?

Flockdjur eller inte, en innekatt behöver (oftast) en kompis, det är inga konstigheter eller ovanligt där.

Att gå ut med dem är inget konstigt eller fel heller. Revirsnacket du drog upp håller inne då reviren hos utekatter av olika hushåll öfta överlappar varandra.

Katter behöver stimulans ja, men nödvändigtvis inte av mer kattsällskap. Katter lever i kolonier, inte i flock och har egentligen ganska mycket behov av "egentid". Det är vi människor som väldigt gärna vill lägga mänskliga egenskaper på katter. Bra exempel på det är alla enportionsfärpackningarna man kan se, där det är meningen att man ska servera katten en fiskrätt ena dagen, oxrätt en annan och fågel en tredje. När katter mår bäst av att äta samma sak varje dag. Det är vi människor som tycker Att variation är en nödvändighet.

Det är vi som tycker att det är bra med sällskap, att katter skiter i att vi är borta under dagen skiter vi i.

Angående revir så ja, revir hos utekatter kan överlappa P.g.a platsbrist. Men visste du att katterna aldrig är ute och patrullerar reviren samtidigt. De styr det där själva och delar upp tiderna. Går man ut med en katt i koppel så har katten inget val och det är dessutom inte kattens revir, kan aldrig bli heller. Men det är självklart att det funkar, precis lika bra som att steka i en kastrull.
  • Redmilk

Nu har glädjen infunnit sig! Jag är glad över katten! Och idag lämnade jag honom i 4,5 timmar. Han låg uppe i katträdet och sov när jag kom hem. Han hade ätit, såg också att han hade flyttat på leksaksmusen som låg på golvet

Han hade bajsat i lådan och täckt över så fint så haha

Sen var jag hemma resten av dagen med honom. Har säkert lekt med snöre och papperspåsar med honom i över två timmar. NU sover han som en stock på min mage. 

Han klarade av att vara själv utan problem!

• EmberEyes
    Redmilk skrev 2016-09-21 21:51:53 följande:

Nu har glädjen infunnit sig! Jag är glad över katten! Och idag lämnade jag honom i 4,5 timmar. Han låg uppe i katträdet och sov när jag kom hem. Han hade ätit, såg också att han hade flyttat på leksaksmusen som låg på golvet

Sen var jag hemma resten av dagen med honom. Har säkert lekt med snöre och papperspåsar med honom i över två timmar. NU sover han som en stock på min mage. 

Härligt att höra!
  • Zadre
    Monchichier skrev 2016-09-21 20:23:39 följande:
    Katter behöver stimulans ja, men nödvändigtvis inte av mer kattsällskap. Katter lever i kolonier, inte i flock och har egentligen ganska mycket behov av "egentid". Det är vi människor som väldigt gärna vill lägga mänskliga egenskaper på katter. Bra exempel på det är alla enportionsfärpackningarna man kan se, där det är meningen att man ska servera katten en fiskrätt ena dagen, oxrätt en annan och fågel en tredje. När katter mår bäst av att äta samma sak varje dag. Det är vi människor som tycker Att variation är en nödvändighet.

Det är vi som tycker att det är bra med sällskap, att katter skiter i att vi är borta under dagen skiter vi i.

Angående revir så ja, revir hos utekatter kan överlappa P.g.a platsbrist. Men visste du att katterna aldrig är ute och patrullerar reviren samtidigt. De styr det där själva och delar upp tiderna. Går man ut med en katt i koppel så har katten inget val och det är dessutom inte kattens revir, kan aldrig bli heller. Men det är självklart att det funkar, precis lika bra som att steka i en kastrull.
    Det är fortfarande fel att påstå att en katt inte behöver en kompis. De har mer glädje av varandra än vad du verkar tro. Min katt blev mindre klängig, mycket lugnare och mer harmonisk när hon fick en kompis än när hon var själv och då var hon inte alls glad i början. Generellt sett så är det detsamma för alla katter. Framförallt en innekatt bör ha sällskap av en annan katt. En katt får mer och bättre stimulans av en kattkompis än av en människa.

Jodå det visst jag. Betyder fortfarande inte att det är fel eller på något vis dåligt att gå ut med en katt i koppel.
  • Monchichier
    Zadre skrev 2016-09-22 10:15:09 följande:

Det är fortfarande fel att påstå att en katt inte behöver en kompis. De har mer glädje av varandra än vad du verkar tro. Min katt blev mindre klängig, mycket lugnare och mer harmonisk när hon fick en kompis än när hon var själv och då var hon inte alls glad i början. Generellt sett så är det detsamma för alla katter. Framförallt en innekatt bör ha sällskap av en annan katt. En katt får mer och bättre stimulans av en kattkompis än av en människa.

Jodå det visst jag. Betyder fortfarande inte att det är fel eller på något vis dåligt att gå ut med en katt i koppel.

Om vi nu ska dra till med argumenten "det är såhär för mig så då MÅSTE det vara så för alla andra" så kan jag ta och berätta att inga av mina katter jag haft har velat ha en kompis.

De har accepterat att behöva samsa om utrymmen, men mer än så har det aldrig varit. Samma för de flesta jag känner som skaffat en kattkompis. Undantaget där är de som skaffat ett syskonpar.

En katt BÖR fortfarande inte ha sällskap av vilken annan katt som helst. Och de får faktiskt inte bättre stimulans av en kattkompis som de inte tycker om.

Men som sagt, det funkar jättebra att tussa ihop katter hur som helst och det funkar utmärkt att gå ut och gå i dem i koppel precis överallt. Precis lika bra som det går att steka i en kastrull. Bara för att det går så betyder det inte att det är rätt.
  • Rataxes
    Zadre skrev 2016-09-21 15:45:04 följande:
    Vilken tur att mina katter inte läste det där inlägget om att inte gå ut med katter i koppel, då hade de kanske slutat jama och spinna så fort jag tar fram selar och linor. Och nej, de är inte kullsyskon heller, trots det älskar de varandra.
    För övrigt anser jag att Rikspolischef Dan Eliasson omgående bör entledigas.
  • flygrl
    Redmilk skrev 2016-09-21 22:51:53 följande:

Va härligt och läsa. En glad & lyckliga liten kisse & en glad & lycklig kattägare!

Ungefär så där har jag & min katt det också. Jag e borta & jobbar & när kommer hem verkar det ofta som hon sovit mest hela tiden. Fast visst äter, dricker, går på lådan & busar lite syns det också hon ägnat sig åt. Jag ägnar mycket tid åt henne. Gosar och leker tillsammans. Hon sover alltid i min säng på natten. Vill va nära (både hon & jag :)

Lärde henne gå i koppel från hon va liten & det funkar bara fint. Hon vill bara ut på sommaren förresten. För kallt resten av året verkar hon tycka. Apropå revir så...my cat rulez Alby (typ ;)

Vet du jag tror din katt har det jättebra hos dig. Bara att du starta den här tråden visar du verkligen bryr dig om din katt. Annars hade du inte börjat fundera så där. :)
    Ni kommer få det bra tillsammans!
  • Redmilk

flygirl - du har gått ut med henne i koppel....vill jag oxå göra egentligen med min kisse men jag är orolig att kissen ska få mersmak å bara vilja gå ut hela tiden. Så var det med min förra katt. Han fick gå ut i koppel å d slutade med att han skrek hela dagarna å nätterna för han ville gå ut. 

Vet inte om jag vågar chansa..ska kanske vänta tills jag flyttar till radhus så han kan gå ut på tomten. Men d dröjer nog ett par år tills dess.

Svar på tråden Glädjen försvann med kattungen