• Anonym (Mittemellan)

Hon ligger, jag tar konsekvenserna

Jag lägger detta i missbruk eftersom det har blivit till ett.

Jag har en väninna som jag verkligen tycker om och bryr mig extremt mycket om. Men hon har ett självdestruktivt beteende som dels oroar mig enormt. Hon mår dåligt psykiskt och går hos psykolog. Men hon självmedicinerar även med alkohol och sex. Jag kan tycka att de två förra alternativen kan vara okej under en period (lite så som nydumpade kan reagera), men det kommer till en gräns där det bara är skadligt. 

Jag har nu stått vid sidan om och försökt vägleda henne under några år utan nämnvärt resultat. Det slutar alltid likadant med att hon inleder en sexuell relation med någon av mina manliga kompisar (och andra män), de blir kära (killarna alltså, inte hon), de ligger ett tag och sedan lämnar hon personen med spruckna förhoppningar (eller personerna eftersom hon inte har bara en på gång samtidigt). 

Sedan när kaoset är ett faktum kommer hon till mig och förkunnar vilken ångest hon fått av det hela. Därpå får jag agera både vän och psykolog till både henne och mina manliga vänner. 
    Detta har splittrat min umgängeskrets något eftersom det skapat svartsjukedraman mellan männen vilket är synd eftersom vi var ett tight gäng på några tjejer och killar. 

Jag har försökt förklara öppet och ärligt att detta inte gagnar varken henne eller mig i längden, men det är som om hon inte kan låta bli trots att hon vet att det skadar henne.   

Vad kan jag göra för att hjälpa henne? mitt hjärta blöder när jag ser hur hon kommer allt längre ner i den här negativa spiralen. Jag är livrädd över att det här ska bli så tungt för henne att hon kanske väljer att helt avsluta sitt liv. Senaste dagarna har hon uttryckt oroväckande mycket självhat. 
    Men hur kan jag även hjälpa mig själv? jag mår inte bra av att hamna emellan. Det gnager alltid i mig och jag vill inte bli ovän med någon eftersom jag tycker om de allihop. 

• Svar på tråden Hon ligger, jag tar konsekvenserna
  • Anonym (Hmm)

Har hon utretts för eventuell diagnos?

Självdestruktivt beteende på det sätt du uttrycker kan vara borderline.

Om hon exempelvis skulle ha den diagnosen så kan hon traggla runt i psykiatrin hur länge som helst utan att bli hjälpt.

Då behövs MBT eller DBT terapi.

Be henne begära en utredning så hon får stopp på detta!

• Påven Johanna

Varför är du aktiv i detta? Det vore väl bättre om du ställer dig utanför och låter de som är involverade med varandra själva reda ut situationen. 

• Anonym (Mittemellan)
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 14:05:48 följande:

Varför är du aktiv i detta? Det vore väl bättre om du ställer dig utanför och låter de som är involverade med varandra själva reda ut situationen. 

Jag försöker förklara att jag vill bli lämnad utanför, men blir ofrivilligt indragen eftersom jag alltid haft en väldigt stöttande roll i vår umgängeskrets. 
    Och jag är tyvärr den sortens människa som kräver extremt långt startsträcka innan jag finner modet att verkligen sätta ner foten när jag tror att andra människor far illa. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Mittemellan) skrev 2016-09-19 14:13:53 följande:
    Jag försöker förklara att jag vill bli lämnad utanför, men blir ofrivilligt indragen eftersom jag alltid haft en väldigt stöttande roll i vår umgängeskrets. 
    Och jag är tyvärr den sortens människa som kräver extremt långt startsträcka innan jag finner modet att verkligen sätta ner foten när jag tror att andra människor far illa. 
    Ofrivilligt indragen? Hur blir du det, menar du?

Det är inte så att du på något plan faktiskt vill ha en roll i det här dramat? För även om du har svårt att sätta ner foten så finns det ju andra sätt för dig att hålla dig borta från sådant som du egentligen inte har med att göra.
  • Anonym (Mittemellan)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-09-19 14:04:08 följande:

Har hon utretts för eventuell diagnos?

Självdestruktivt beteende på det sätt du uttrycker kan vara borderline.

Om hon exempelvis skulle ha den diagnosen så kan hon traggla runt i psykiatrin hur länge som helst utan att bli hjälpt.

Då behövs MBT eller DBT terapi.

Be henne begära en utredning så hon får stopp på detta!

Ja hon har blivit diagnosticerad boarderline. Men det tog liksom stopp där. De säger kort och gott att de inte vet hur de ska gå vidare. 
  • Anonym (Mittemellan)
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 14:17:53 följande:
    Ofrivilligt indragen? Hur blir du det, menar du?

Det är inte så att du på något plan faktiskt vill ha en roll i det här dramat? För även om du har svårt att sätta ner foten så finns det ju andra sätt för dig att hålla dig borta från sådant som du egentligen inte har med att göra.
    Om jag hade velat det tror du då jag hade vänt mig hit? 
    Tänk efter lite. 
  • Påven Johanna
    Anonym (Mittemellan) skrev 2016-09-19 14:50:33 följande:
    Tänk efter lite. 
    Naturligtvis kan det förhålla sig så trots att du du startat en tråd här. 
  • Anonym (minna)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2016-09-19 14:50:33 följande:

Tänk efter lite. 

Men du agerar ju tvärtemot vad du vill. För du säger att du inte vill bli indragen. Ändå låter du dig dras med.

Är du konflikträdd och problem med att säga nej? Trivs du för bra i rollen som den stöttande vännen?

Hur som helst bör du tag i ditt egna problem (att mot din vilja bli indragen i andras konflikter) innan du hjälper andra.
  • Anonym (K)

Känner igen det du beskriver. Att man har en vän som man älskar och vill finnas för men som tar väldigt kraft. Den personen vet ju också vilka som ställer upp. Så ibland måste man själv försöka sätta gränsen och kanske hjälpa personen vidare i psykiatrin. Det är inte alltid lätt när man fått visa roller till varann

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2016-09-19 14:49:47 följande:

Ja hon har blivit diagnosticerad boarderline. Men det tog liksom stopp där. De säger kort och gott att de inte vet hur de ska gå vidare. 

Tipsa henne om MBT terapi, mentaliserad beteende terapi. Hon kommer med största sannolikhet bli helt botad och får må bra!
  • Uttran

Jag tycker det låter som att du har blivit medberoende. Du engagerar dig otroligt mycket i henne och hennes liv, samtidigt som hon förstör för dig. Vad får du för positivt tillbaka av henne? Du behöver inte svara här men det kan vara värt att fundera över. Det går bra att relationen är ojämställd under en period men i längden fungerar det inte.

Nu tycker jag att du ska ta ett stort steg tillbaka och vara mer passiv i relationen om du känner att du inte fixar det tycker jag du ska bryta helt.

• Steven01

Få människor gör något utan att tjäna något på det. Fundera en stund ts på varför du tjänar på att vara en del i detta drama så har du nog lösningen där.

• Anonym (Aaa)
    Anonym (Mittemellan) skrev 2016-09-19 14:49:47 följande:
    Eller så har dom sagt nåt till henne som hon inte ville höra, därför säger hon till dig att dom inte vet. En som inte VILL ta itu med sina problem, ta emot behandling osv, kan man inte göra nåt åt.

Mycket lättare för henne att gå till dig o beklaga sig, hon vet ju att du alltid snällt lyssnar o "vägleder" henne, o det blir ju aldrig några konsekvenser av hennes beteende (i relationen till dig). 
Svar på tråden Hon ligger, jag tar konsekvenserna