Hon ligger, jag tar konsekvenserna
Jag lägger detta i missbruk eftersom det har blivit till ett.
Jag har en väninna som jag verkligen tycker om och bryr mig extremt mycket om. Men hon har ett självdestruktivt beteende som dels oroar mig enormt. Hon mår dåligt psykiskt och går hos psykolog. Men hon självmedicinerar även med alkohol och sex. Jag kan tycka att de två förra alternativen kan vara okej under en period (lite så som nydumpade kan reagera), men det kommer till en gräns där det bara är skadligt.
Jag har nu stått vid sidan om och försökt vägleda henne under några år utan nämnvärt resultat. Det slutar alltid likadant med att hon inleder en sexuell relation med någon av mina manliga kompisar (och andra män), de blir kära (killarna alltså, inte hon), de ligger ett tag och sedan lämnar hon personen med spruckna förhoppningar (eller personerna eftersom hon inte har bara en på gång samtidigt).
Sedan när kaoset är ett faktum kommer hon till mig och förkunnar vilken ångest hon fått av det hela. Därpå får jag agera både vän och psykolog till både henne och mina manliga vänner.
Detta har splittrat min umgängeskrets något eftersom det skapat svartsjukedraman mellan männen vilket är synd eftersom vi var ett tight gäng på några tjejer och killar.
Jag har försökt förklara öppet och ärligt att detta inte gagnar varken henne eller mig i längden, men det är som om hon inte kan låta bli trots att hon vet att det skadar henne.
Vad kan jag göra för att hjälpa henne? mitt hjärta blöder när jag ser hur hon kommer allt längre ner i den här negativa spiralen. Jag är livrädd över att det här ska bli så tungt för henne att hon kanske väljer att helt avsluta sitt liv. Senaste dagarna har hon uttryckt oroväckande mycket självhat.
Men hur kan jag även hjälpa mig själv? jag mår inte bra av att hamna emellan. Det gnager alltid i mig och jag vill inte bli ovän med någon eftersom jag tycker om de allihop.