• Hjälp85

Hjälp, vad är mina rättigheter

Snälla behöver hjälp!! Är gift med en man, han äger lägenheten vi bor i och vi har äktenskapsförord. Vi har köpt en nyproduktion där vi har betalat första summan för kontraktet. Vi båda har skrivit under att vi äger den tillsammans.

Jag vill skiljas, han gör mig inte lycklig men det som drar mig är vårt 3 åriga barn.

Han säger nu att kag ska dra, han säger flytta till din morsa vi har varannan vecka. Jag vill inte ha så jag vill ha 2-3-2.

Har jag några rättigheter till nya lägenheten? Kan jag få ut några pengar? Kan han lasta ut mig nu?

Snälla hjälp mig

• Svar på tråden Hjälp, vad är mina rättigheter
  • Långbenopluto

Googla på skilsmässa så får du en massa info vad som gäller dig och dina frågor.

Du bör ha rätt till 50% av bostaden, beroende på vad som står i ert förord. Läs igenom det ordentligt.

• Hjälp85

Det är skrivet på så konstig svenska men det står allt man köper under äktenskapet är individuellt men nya lägenheten som vi köpt kontrakt på står vi ju som gemensam bostad. Kan jag få ut pengar även fast jag ej flyttar in? Måste väl skriva av mig iaf

• Arenaman

Du kan köpa loss från den lägenheten som ni har köpt i syfte att bo gemensamt i, dvs den nya lägenheten. Men du kan inte köpa loss honom baserat på kontantinsatsen utan på marknadsvärdet, förutsatt att han går med på att sälja till dig.

• Feronia
    Skaffa omgående ett ombud. Tror att ni behöver komma därifrån.

Nya lägenheten kan delas upp genom bodelning, antingen tvångsvis eller frivilligt. Ett ombud kan vid behov hjälpa dig att begära en bodelningsförättare via tingsrätten. Men sånt tar tid ...

Flytta till ett tillfälligt boende med barnet och ge samtidigt in stämning ang äktenskapsskillnad och barnets boende. Gå bara med på överenskommelser med maken som du är övertygad om är för barnets bästa, eftersom hen bara är 3 år. Skriv inte under något utan att rådfråga jurist.

Får inga goda vibbar när du skriver att han vill att du ska dra. Känns som utpressning.
  • Dixie

Svårt att ge råd, när vi inte vet vad som står i äktenskapsförordet - kontakta en jurist som kan hjälpa dig!

Svar på tråden Hjälp, vad är mina rättigheter