• tikki masala

Barn som svär?

Min dotter är 10 år nu och hon "försöker" svära men jag säger alltid till henne att det är fult och att hon inte får prata så hemma. 
    Istället när hon blir arg säger hon JÄÄÄÄÄÄÄÄÄLar . Och jag säger också att det får hon inte säga. 
    Hon får bli arg och upprörd men hon behöver inte svära och säga fan, fuck eller jävlar. Hennes kompisar svär däremot obehindrat ute. Hemma hos mig vet de att jag inte gillar det och svär aldrig.

Är det fel av mig att alltid säga till henne. Det känns som så mycket tjat! Och hon blir ju också arg för att hon inte får svära. Men jag tycker det är så himla fult när barn springer omkring och svär.

• Svar på tråden Barn som svär?
  • sextiotalist
    Det vackraste skrev 2016-09-19 15:26:09 följande:
    Det är BRA att du säger ifrån. Jag gör det också när min 11-åriga dotter svurit...:( har börjat sista två månaderna ca... Men, jag erkänner att det händer att jag också svär.... :/ och att det är lika fel och fult av mig! Om man själv svär ibland och då inte erkänner det och säger förlåt och att det var fel, så kan man inte förvänta sig att mellanstadie-barn och tonåringar ska lyssna på oss när vi ber dem att undvika svordomar..... ;) De gör som bekant gärna det vi gör..... Men det är något vi ska få bort, att svära är helt onödigt, fult på alla språk och utvecklar inte vår kommunikation direkt. Det är destruktivt och ger en dålig stämning.. Så bra mamma/pappa som försöker undvika svordomar och berätta för sina barn varför det är onödigt att svära!
    Och forskningen säger exakt tvärtom, att de som svär har ofta ett bra utvecklat ordförråd.

• Det vackraste
    sextiotalist skrev 2016-09-19 15:29:22 följande:

Och forskningen säger exakt tvärtom, att de som svär har ofta ett bra utvecklat ordförråd.

Det var intressant, har aldrig hört förut. Tror jag har ett hyfsat bra ordförråd. :D Nåväl, jag tycker det låter ganska fult och onödigt. Man kan ju kanske tänka på hur man påverkar barn osv att ständigt höra svordomar.... jag har väldigt dålig erfarenhet av det från min uppväxt, skämdes och blev irriterad och kände obehag när en familjemedlem svor i var och varannan mening ständigt :( och gör ännu.... Vad ger det att använda otäcka svärord i vardagligt tal?
  • Det vackraste
    maratontjejen skrev 2016-09-19 15:02:12 följande:

Jag tycker du ska stå på dej, att svära är bara löjligt och fult.

• Duckan

Fult och onödigt, men jag svär rätt friskt själv så det är svårt att predika för dottern då, men visst påtalar vi att hon inte bör använda dessa ord för att det "låter så illa".

• Nibble123

Jag har hört en 4 åring som fick säga va fan men jag håller med dig att ett barn ska inte svära värsta jag säger är va sa korting av satan men endast med syrran och jag är 25 år kille men de kommer ju till tonåren då tycker jag ok med svärandet jag kommer alldrig att svära sa jag när jag var 12 typ och det har hållit och inte kommer jag att svära heller

• lejongap

Mina barn får inte använda kränkande språk, de får inte använda könsord som svordomar då varken kukar eller fittor är något fult och de får inte säga saker som kränker människor såsom att använda "bög" eller "cp" "hora" osv som skällsord. De får inte uttrycka sig misogynt eller rasistiskt.

Däremot såna religiöst kopplade kraftuttryck såsom fan djävlar eller helvete bryr jag mig inte om, ser ingen skada i det överhuvudtaget.

• Nibble123
    Det vackraste skrev 2016-09-19 15:40:05 följande:

Det var intressant, har aldrig hört förut. Tror jag har ett hyfsat bra ordförråd. :D Nåväl, jag tycker det låter ganska fult och onödigt. Man kan ju kanske tänka på hur man påverkar barn osv att ständigt höra svordomar.... jag har väldigt dålig erfarenhet av det från min uppväxt, skämdes och blev irriterad och kände obehag när en familjemedlem svor i var och varannan mening ständigt :( och gör ännu.... Vad ger det att använda otäcka svärord i vardagligt tal?

Hmm det kan stämma jag svär alldrig och har jätte litet ordförråd
  • Nibble123
    sextiotalist skrev 2016-09-19 15:29:22 följande:

Hmm det kan stämma jag svär alldrig och har jätte litet ordförråd
  • borrstål

Starkt jobbat av dig som ger ditt barn uppfostran istället för som många andra och tycka att allt sådant är jobbigt.

Väntar själv en flicka och kommer jobba aktivt på att det inte ska sväras

• sextiotalist
    borrstål skrev 2019-09-23 21:42:55 följande:

Starkt jobbat av dig som ger ditt barn uppfostran istället för som många andra och tycka att allt sådant är jobbigt.

Väntar själv en flicka och kommer jobba aktivt på att det inte ska sväras

Satsa mer på att få en stark självständig kvinna som kan klara sig själv och stå upp för sig själv. Inte trycker ner andra.

Att svära eller inte svära har inte så mycket med uppfostran att göra.
  • Gameofthrones

Jag svär mkt på jobbet ( rast) hemma svär jag med. Barnen drabbas inte med 24/7

När dem är hemma säger i helvetets jävlar skit/fan. Om jag bränner mig på plattan, ugnen eller annat. Men inte mer.

Barnen behöver inte höra sin morsa svära.

• Gameofthrones

Jag svär mkt på jobbet ( rast) hemma svär jag med. Barnen drabbas inte med 24/7

När dem är hemma säger i helvetets jävlar skit/fan. Om jag bränner mig på plattan, ugnen eller annat. Men inte mer.

Barnen behöver inte höra sin morsa svära.

Svar på tråden Barn som svär?