• Pojkmamma01

löjlig?

Hämtade hem vår lilla dotter från fs idag. Hon är 1,5 år. Hon satt då ute på en bänk och gnagde på en äppelbit. Jättemysigt.
    Det jag reagerade på var att hennes händer var så fruktansvärt smutsiga. Sandiga och jätteskitiga. Och hålla i ett blött äpple.. ja, ni förstår ju hur hennes ansikte såg ut. Det droppade smuts på hennes jacka.. skulle ni vilja äta frukt och vara sandig och jätteskitig om händerna? Det såg hemskt ut och jag tänkte på hur mycket skit hon faktiskt äter upp! Hur kan man tycka att det är ok? Gör de så med sina egna barn också..?

Jag vet att jag är extrem när det gäller hygien, både hand och kroppshygien, men tycker ni att jag är skitlöjlig om jag frågar förskolepersonalen om det är möjligt att torka av de små händerna innan de äter typ frukt ute?

• Svar på tråden löjlig?
  • Pojkmamma01

Alltså ha en fpk våtservetter ute så de kan torka av det värsta.. menar inte att de ska springa in med alla ungar och tvätta händerna på dom..

• Carambolan

Jag tycker också att det låter väldigt konstigt att de inte torkar av ungarna litegrann före mellis. För smutsens skull hade jag inte varit orolig, hon käkar nog en hel del sand och lervälling även utan äppelbit emellan, men att låta barnen sätta sig till bords med sandiga händer låter slappt.

• fjanten

Ja, det låter lite slött kan jag tycka. Torka av de minstas händer om de ser lortiga ut med en våtservett, och låta de lite äldre barnen ta en våtservett och torka själva kan jag tycka borde vara standard. Kliniskt rent behöver det ju inte vara, men jag hade ju inte låtit sonen sitta och äta när han var lortig som fasen.

• Pojkmamma01

När jag kom strax efter 16 så satt det en fröken från en annan avd bredvid henne så det var ju inte fullt upp precis.. hon hade inga andra barn att ta hand om än henne..

Jag tyckte det såg så hemskt ut att hon satt och käkade upp massa smuts. Hela ansiktet var ju alldeles brunt.. usch..

Samtidigt kanske man är löjlig som pratar med hennes rätta lärare men jag fick ont inombords.. hon hade fullt med smuts i munnen..

• Pojkmamma01

Tack för era svar.. känner att jag behöver ventilera mitt missnöje lite..

Bara för att det inte är ens egna barn så måste man väl ändå bry sig lite..

• Maddi

Klart man måste torka av om dom är full i grus och smuts. Sen vet man inte om. Dom gjort det och att hon sen har tagit i grus igen under tiden hon åt up äpplet, är de så borde dom isåfall gå in och äta. Dom stoppar så mycket grus i munnen ändå så dom behöver inte mer när dom äter.

• Pojkmamma01

Tack! Precis så känner jag också.

Iom att hon satt på bänken när hon åt, och läraren sade att det är viktigt att sitta still när man äter äpple, så tror jag inte hon sprungit omkring och skitat ner sig EFTER de rengjort henne.
    Jag ska prata med personalen.

Jag tycker det är jätteenkelt: skulle du vilja äta ett skalat äpple med jätteskitiga händer?

Svar på tråden löjlig?