14-åring som inte kan städa rummet
Har en 14-årig dotter som verkligen inte kan städa sitt rum. Hon är go och hjälpsam vad gäller sysslor som matlagning och skötsel av husdjur. Men rummet finns ingen som helst respekt för. Skräp slängs direkt på golvet likaså kläder, sminkbordet är ett kaos liksom skrivbordet då hon alltid pysslar. Hela rummet är som en soptipp. Försöker jag eller pappan prata om städning får hon fullkomlig panik, hon får ren ångest och vi kan inte prata med henne alls. Hon säger att hon städat (regel på söndagar för att få full månadspeng) och dammsugit samt dammtrasat (min uppgift, men hon vill inte att jag ska röra hennes saker), men det ser förjävligt ut och jag väntar bara på ohyra. Vi erbjuder oss förstås att hjälpa till, men då blir hon ännu argare. Att dra in på månadspengen hjälper inte heller alls. Hon kan inte fokusera helt enkelt, fastnar vid en sminklåda eller att sortera färgpennor en hel dag om hon väl städar. Sen fortsätter allt läggas på hög i oändlighet. Hur ta sig ur detta och få henne att städa sitt rum? Hot om att bara slänga allt i en sopsäck funkar inte, hon blir bara förkrossad av sånt och känner sig dålig:(