• thecoc

Moderkaka i framvägg- när kände ni första rörelserna?

Är i v. 21+1 och har ännu inte känt några tydliga rörelser :( Hur lång tid tar det när moderkakan ligger i framvägg? Känner ibland att det "lever om" inne i magen, men ännu inga rörelser. Hur var det för er?

• Svar på tråden Moderkaka i framvägg- när kände ni första rörelserna?
  • tuuli

Vecka 23 nu och känner fortfarande ingenting. :(

• Loppan84

Min är framåtlutad och fick höra att jag skulle känna sent och lite rörelse men kände fladder från vecka 16-17. Var inte helt säker på vad det va förrän jag va på rul i slutet av v 18 och såg rörelse på skärmen på samma plats och tid som jag kände fladdret.

Ordentliga sparkar och rörelser kom ca vecka 24 och från vecka 26 syntes och kändes det ordentligt utanpå.

• Grus grus

Kände i v.22.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • fernandasmamma

Jag har känt fladder sen vecka 15-16 kanske..
    Och nu i vecka 23 känner jag mer som sparkar, tror att sambon lyckades känna utanpå magen igår, men det syns inget utanpå ännu.
    Känner även rörelser långt ner, sällan längre upp i magen..

• Inelg

V16 med första. Kakan bakom.
    V17 med andra med kakan på framvägg

• Loppan84

Kände fladder runt vecka 18, precis runt rul men barn osäker på vad det var men fick bekräftat på rul att det var bebisen jag kände (kunde koppla ihop känslan med det jag såg på skärmen).

Ordentliga knuffar och sparkar tog till vecka 23 men sen hsr det inre varit en lugn stund. Det som är lite roligt med framåtlutad livmoder är att när det väl sätter igång så blir det mycket på utsidan av magen så mannen (och du) lätt kan se och känna bebisen. Vi har t.ex sett en hel fot komma ut på samma plats varje dag i många veckor

• mammasusan

Kände redan i v.11+ & hade moderkakan i framvägg, fick det bekräftat på vul då jag frågade om det var bebisen jag kände precis har dock inget underhudsfett enligt läkaren som gav edan på förlossningen sedan.

• ems86

21+ med första

22+ med andra

De där rörelserna du beskriver kom och gick i styrka även efter det. Lite småläskigt på så sätt med moderkakan fram, blir lixom ingen riktig kontinuitet. Försök hitta din bebis sätt att röra sig och helt plötsligt är det betydligt tydligare.

• Sofiepropp

Har också i framvägg kände i vecka 22 första små sparkar. Nu i vecka 26 sparkar bebis hejvilt. De är en livlig krabat

• 201405

Väntar också första med moderkakan i framvägg :)

Kände första fladdret i v 16, från v 17 har jag känt lite fladder och små buffar nästan varje dag men inga sparkar än. V 19 (18+5) nu, hoppas sambon får känna snart med! :)

• inlovewithlife

Hade moderkakan i framvägg med första barnet. Kände lite fladder (typ som ögonlocket rycker) i vecka 17-18 och riktiga sparkar först efter v 20. Med andra nu har jag moderkakan i bakvägg. Kände detta fladder i v 14 redan och små sparkar i 15-16 mot handen och hur bebisen gled mot handen. Nu rejäla puffar mot min hand och kan även känna var bebisen ligger (syns också när jag ligger på rygg) i vecka 18. Så skillnaden är väldigt stor om moderkakan ligger i framvägg respektive bakvägg.

~*~ Alicia, oktober -13 ~ Lillesyskon, april -17 ~*~
  • meemelii

Jag har moderkakan i framvägg nu med mitt tredje barn o hade det med mina två andra också. Det är egentligen först senaste veckan som jag känt tydliga små buffar, men dom känns bara när jag ligger ner. Var ungefär samma vecka jag kände med de andra barnen också. Är i vecka 21 nu.

• thecoc

Nu med facit i hand kan jag säga att jag kände första tydliga rörelserna i v. 25 ca. Är nu i v. 30 och det sparkas för fullt, plötsligt händer det!

Svar på tråden Moderkaka i framvägg- när kände ni första rörelserna?