Vänskapsrelationer och vem berättar man för?
Hej!Det har nu gått 14 månader utan positivt resultat och jag har snart passerat någon sorts gräns där jag inte längre orkar se fram emot att överraska familj och vänner med att vi ska bli föräldrar (vilket inte har hänt än) till priset av den här frustrationen och ensamheten. Visst finns min helt fantastiska man vid min sida, men jag känner verkligen hur jag stöter bort andra människor för att de inte förstår. Och visst, jag har ju inte sagt något, men jag vill ju att det här ska vara vårt. Bara.
Jag vet att ingen av de som finns runt mig i min vardag har erfarenheten (än) av vad vi känner. Jag vet att ingen av dem är, eller hittills har, varit i min situation. Så jag är ensam.
Familj och mina närmsta finns inte i samma del av landet då vi nyligen flyttat, vilket gör det här ännu svårare. Det är ju i vardagen jag lider av det, i diskussioner som jag inte vill delta i för att jag inte vill prata om vår situation med just DE HÄR personerna. Detta har gjort att jag hellre tagit avstånd från dem än berättar vad som är fel. Dessutom förvånar mig människors brist på respekt för ämnen som graviditet runt människor, som man inte säkert vet lider av det. Det har gjort mig upprörd och fått mig att känna mig kränkt flera gånger på senaste tiden. Jag har gått hem både arg och ledsen och med en känsla av att vara helt värdelös. Jag bestämde att jag inte kunde ha det så mer och tog avstånd istället.
Jag har tänkt för mig själv att jag måste berätta för någon. Någon i min närhet för att ha någon som vet att jag tar illa upp när de här situationerna ändå uppstår. Och jag har gjort det, och det kändes jätteskönt. Det är en person jag litar på. Men hon har inte heller samma erfarenheter. Så jag tänkte att jag även testar att vända mig hit för att känna mig mindre ensam.
-Vem och när har ni berättat för er omgivning om er fight och era känslor?
-Vad har ni för erfarenheter om vänskapsrelationer som fått ta stryk?
-Tycker ni att det är okej att diskutera hur och när man planerar barn, graviditeter, barn osv. helt utefter vad man själv anser är okej att fråga, och utan att ta hänsyn till andras möjliga situation?
Stay strong out there alla kämpar!