• Vanillavodka

ersättning och magen. sliter hår här hemma!!

Vi har gett ersättning sen dag ett nästan. Vi har provat en del mat och har senaste tiden använt lemolac som har funkat bra ändå. Problemet som är, bajsandet.. Det tar oftast flera dagar innan det kommer och i regel är det ganska jobbigt och microlax har använts vid tillfällen. Idag provar vi med nan sensitive men ända sen imorse har hon varit som en mask bara. Så antar att det inte heller är bra då.. Använder magdroppar dagligen också. Men vad ska vi göra? Tips behövs för jag håller på bli tokig :'(

• Svar på tråden ersättning och magen. sliter hår här hemma!!
  • nnnnnnnn

TEsta Hipp istället. Vet ingen som varit missnöjd med den. Antingen blir magen mycket bättre eller så är det inte så mycket skillnad, men sämre har jag inte hört att något barn blivit av att testa Hipp.

Sen lite olja på en tesked före matning lite då och då.

En sista sak - alla barn mår inte bra av magdropparna, vissa får gaser och magknip av dem. Vet du att de hjälper? Blev det en stor förbättring av dem? Eller tar ni dem bara för att många andra gör det?

• Vanillavodka

Magdropparna hjälper då hon haft jobbigt med gaser och så förut.
    Får kanske prova hipp då som sista alternativ
    Och ska prova ge lite olja också ibland.

• cameleon

Ta upp det på BVC, då tar dom prover på din bebis för att kolla om hon/han är allergisk mot komjölk. Då finns det särskild ersättning att få på recept (gratis). Min lilla tjej har fått utslag och har svårt att få ut gaserna (men bajsar normalt). Har testat Nan sensitive och nu vanliga Nan. Är utslagen kvar/blivit värre vid nästa BVC-besök blir det antagligen prover för att kolla om hon är allergisk..

• FruNyfiken

Prata med BVC! Jag har varit tvungen att ge ersättning till alla mina barn och de har alla blivit dåliga av de som finns i affären.
    BVC har aldrig tagit tester, utan jag har fått en burk att prova med. Vi har haft Nutra Migene till alla. När vi sett att det funkar har vi fått recept och då betalat en mindre summa vid uttag (utan recept kostar en burk flera hundra kronor).

• Mälaröbo

Det enda som funkade på min son var att ge en halv burk plommonpure varje dag tills han var typ 2 år.

• Vanillavodka

Men de känns ju inte så bra att ge plommon nu när hon bara är 2 1/2 månad. Eller? :s

• Jebe

Vi använde också ersättning och vårat barn blev också hård i magen vi gav nan senstiv en chans och det funkade bäst här. Vi fick rådet att lägga 1 tesked rapsolja i ersättning och sen gjorde jag mån och solskensmassage och tryckte försiktigt upp benen på barnet (mot magen) och ibland så hjälpte det att ta tempen försiktigt på barnet så det blev lite stimulerat i ändtarlsöppningen . Och allt detta var råd från våran bvc sköterska och det funkade jätte bra och tillslut så funkade bajsandet av sig själv. Och ett spädbarn som endast dricker ersättning ska bajsa varje dag det ska inte gå flera dagar i mellan.

• Mlady

Vi hade mycket problem med sonens mage när han var mindre. Vi testade allt!

Det som fungerade bäst på hans mage var althera ersättningen men även den var lite jobbig i början.

För att få igång magen fick han lite lactolus i början (OBS, det kan ge magknip deluxe så vi slutade med detta ganska fort). Vi använde även windi pysventil och 10/10 gånger kom avföringen ut! Rekommenderar dessa starkt!

Man kan få ha ventilen inne en liten stund men man får ha tålamod :).

Sonen är nu snart 6 månader och magen fungerar utmärkt och han är en helt annan bebis. Förut krystade och ålade han sig dygnet runt. Det blir bättre även om det känns sjukt jobbigt just nu.

• cameleon
    Jebe skrev 2016-09-11 22:56:16 följande:

Vi använde också ersättning och vårat barn blev också hård i magen vi gav nan senstiv en chans och det funkade bäst här. Vi fick rådet att lägga 1 tesked rapsolja i ersättning och sen gjorde jag mån och solskensmassage och tryckte försiktigt upp benen på barnet (mot magen) och ibland så hjälpte det att ta tempen försiktigt på barnet så det blev lite stimulerat i ändtarlsöppningen . Och allt detta var råd från våran bvc sköterska och det funkade jätte bra och tillslut så funkade bajsandet av sig själv. Och ett spädbarn som endast dricker ersättning ska bajsa varje dag det ska inte gå flera dagar i mellan.

Vår läkare på BVC säger att ett barn som bara äter ersättning inte alls "måste" bajsa varje dag, kan gå några dagar emellan och det är helt normalt.
  • fjanten

Vi har gett en matsked rapsolja i flaskan en gång/dag, gett lite magmassage samt gett sempers magdroppar. Så länge vi gjorde allt det så fungerade magen finfint! När vi sen började introducera riktig mat så har magen blivit bättre och bättre (nu är han åtta månader och magen fungerar precis som den ska).

• Jebe
    cameleon skrev 2016-09-12 12:17:42 följande:

Vår läkare på BVC säger att ett barn som bara äter ersättning inte alls "måste" bajsa varje dag, kan gå några dagar emellan och det är helt normalt.

Jasså? Till oss sa dom tvärtom, ett barn som får endast modermjölk kan bajsa en gång i veckan utan problem men när dom äter ersättning så måste dom bajsa oftare än så. Så här står det på 1177 "Om barnet ammas och endast får bröstmjölk behöver man inte göra något åt att barnet bajsar sällan. Man kan fortsätta att amma som vanligt om barnet mår bra för övrigt. Om barnet får modersmjölksersättning och får förstoppning bör man kontakta BVC för råd" så det stämmer ganska bra med vad dom sa till mig.
  • fjanten
    Jebe skrev 2016-09-12 13:42:59 följande:
    Jasså? Till oss sa dom tvärtom, ett barn som får endast modermjölk kan bajsa en gång i veckan utan problem men när dom äter ersättning så måste dom bajsa oftare än så. Så här står det på 1177 "Om barnet ammas och endast får bröstmjölk behöver man inte göra något åt att barnet bajsar sällan. Man kan fortsätta att amma som vanligt om barnet mår bra för övrigt. Om barnet får modersmjölksersättning och får förstoppning bör man kontakta BVC för råd" så det stämmer ganska bra med vad dom sa till mig.
    Jo, men alla bebisar blir inte förstoppade om dom inte bajsar varje dag. Att bajsa en gång i veckan när bebisen äter ersättning är ett tydligt tecken på förstoppning, medan varannan-dag med "rätt" konsistens troligen inte är något att oroa sig över Fördelen med en bebis som bajsar varje dag är att man då vet (med större säkerhet) att det funkar bra.
  • cameleon
    Jebe skrev 2016-09-12 13:42:59 följande:
    Hmm.. Min lilla bajsar oftast varannan dag men i perioder blir det varje dag.. Alltid skall man oroa sig över något.. 
    Det jag är bekymrad över är att hon inte får ut all gas, hon ålar och krystar så himla mycket.. Funderar på rapsolja, det borde jag väl kunna blanda i även fast det bara handlar om gaser, inte att bajset är hårt.. Vad tror ni?
  • Loncelot

Gå till apoteket köp en burk pepticate (mjölkproteinfri ersättning) om den funkar bra så boka en läkartid och få det utskrivet..

• Yilla

Testa byta ut D-dropparna till vattenlösliga istället för med olja, vi har kört vattenlösliga till yngsta då jag läst att många fått problem med oljan. Hon har aldrig nånsin haft problem med magen, om det beror på dropparna vet jag inte men det kan vara värt att testa.

• Linalinalina

Har du provat att grodhålla över handfat eller toa? Det kan gå lättare för bebis att få ut bajs vid grodhållande. Prova efter amning, långt sovplats eller när ni varit ute. Håll en lite stund och se om det kommer ut gas och i bästa fall bajs. (Ofta kommer även kiss). Om det inte går så försök igen senare.

Prova även att bära i sjal. I sjal så hålls benen också i grodposition vilket brukar underlätta tarmrörelser. Bär ett par timmar per dag när du gör annat.

Hoppas ni hittar en lösning som passar så bebis får må bra!

• Jebe
    cameleon skrev 2016-09-12 14:02:45 följande:

Hmm.. Min lilla bajsar oftast varannan dag men i perioder blir det varje dag.. Alltid skall man oroa sig över något.. 

Det jag är bekymrad över är att hon inte får ut all gas, hon ålar och krystar så himla mycket.. Funderar på rapsolja, det borde jag väl kunna blanda i även fast det bara handlar om gaser, inte att bajset är hårt.. Vad tror ni?

Jaa dom stressade upp oss ganska mycket på BVC framförallt min sambo angående bajsandet. Så vi gjorde som dom sa 1 tesked rapsolja i ersättning morgon och kväll och sol och mån massage som funkade bra även för gaser ????
  • Jebe
    Jebe skrev 2016-09-14 14:51:50 följande:

Jaa dom stressade upp oss ganska mycket på BVC framförallt min sambo angående bajsandet. Så vi gjorde som dom sa 1 tesked rapsolja i ersättning morgon och kväll och sol och mån massage som funkade bra även för gaser.

www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Spadbarnsmassage-vid-kolik/ det står att det är vid kolik men det funkade super för oss. Våran började bajsa nästan direkt när vi var klara med massagen och knäböjen, det är ju värt att testa iaf :)
Svar på tråden ersättning och magen. sliter hår här hemma!!