• A4ka

Hur länge ammade du? När är det dags att sluta?

Ja, jag undrar hur vet man när är det dags? Hur nekar man sitt älskade barn det bäste hen vet?

• Svar på tråden Hur länge ammade du? När är det dags att sluta?
  • Ellie

Är det ok för dig att amma så är det bara att fortsätta.

Jag visste med äldsta barnet att det var dags att sluta när det inte längre kändes ok, utan jag reflexmässigt ville putta bort henne när hon ville amma. Jag var då gravid, och hon var drygt 2 år.

Minsta ammar än, och är nu 18 månader. Hon får fortsätta några månader till, men jag känner att det blir allt mindre bekvämt för mig.

• Carabellis kusp

Jag ammade min äldsta tills hon var 14 månader. Det var ett slitigt projekt, för hon åt på nätterna och vi blev rätt trötta allihop. Jag kände till slut att jag hade fått nog och ville gärna kunna sova borta och börja jobba t ex. Jag åkte till en vän ett par dagar för att bryta det hela. Tydligen är det ganska brutalt mot barnet, men hon var så väl anknuten till sin pappa och det fungerade jättebra.

Rätt tid att sluta är när du eller barnet inte är intresserade längre eller om det finns något medicinskt skäl att sluta tycker jag.

• lövet2

Jag har gått ned i vikt ganska mycket när jag ammat, och till slut har jag nått den gräns där det känts hälsovådligt att fortsätta amma. Den gränsen har jag nått vid runt 1-årsåldern med alla barnen.

Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • Fru Ve

Har ammat båda mina barn 3-4 månader helt och 7 månader delvis. För mig gick det lätt att sluta då barnen själva tappade intresse för amningen och gick över till annan mat. De var helt enkelt inte intresserade av amningen förutom för matens skull. Nattamningen var väl svårast att sluta med men då gjorde vi så att pappan fick ta barnet några nätter och erbjuda flaska istället om han skrek.

• Fru Ve

Man känner själv när det är dags. Är du less på amningen och inte vill mer så sluta. Känns det OK så fortsätt, oavsett ålder på barnet.

• Carambolan

Två av barnen har jag nattammat till runt två år och sedan avvant, det tredje slutade själv runt ett år.

• Anonym (K)

Som andra har skrivit, det är helt upp till dig och barnet. Min stora slutade jag amma på natten när han var 6 månader för då började an sova hela nätter. I samma veva började han äta mer och mer vanlig mat men jag fortsatte amma efter vissa måltider. När han var 8 månader slutade jag amma helt för då var han inte intresserad längre.

• Anonym (när du vill)

Sluta amma när du känner att det är rätt för dig. Jag har slutat runt 2,5 års ålder med mina. Men tex min syster trivdes inte särskilt bra med amning och slutade när hennes var 6 resp. 4 månader. Så upp till var och en.

• A4ka

Tack alla! Känns att jag vill låta barnet bestämma Jag tror jag vill sluta, men hen vill amma flera gånger varje natt och det är ju den bästa hen vet just nu bebisen är 9,5 månader nu, ska se hur länge jag orkar

• Anonym (när du vill)
    A4ka skrev 2016-09-09 21:29:40 följande:

Tack alla! Känns att jag vill låta barnet bestämma Jag tror jag vill sluta, men hen vill amma flera gånger varje natt och det är ju den bästa hen vet just nu bebisen är 9,5 månader nu, ska se hur länge jag orkar

Om du inte är ensamstående kanske du kan med hjälp av din partner få ett stopp på nattammandet. Har lyckats med detta med 2 (av 3) barn och det var en välsignelse för min sömn. :) Bara ett förslag.
  • A4ka

Ja, jag kan tänka mig att be min man att hjälpa till, men då är det att han tar hand om barnet medan hen skriker och vill till tutten (( hur gjorde ni exakt, om jag får fråga?

Anonym (när du vill) skrev 2016-09-09 21:32:49 följande:

Om du inte är ensamstående kanske du kan med hjälp av din partner få ett stopp på nattammandet. Har lyckats med detta med 2 (av 3) barn och det var en välsignelse för min sömn. :) Bara ett förslag.

• Anonym (när du vill)
    A4ka skrev 2016-09-09 21:39:50 följande:

Ja, jag kan tänka mig att be min man att hjälpa till, men då är det att han tar hand om barnet medan hen skriker och vill till tutten (( hur gjorde ni exakt, om jag får fråga?

Vi gjorde så att jag istället för at amma till sömns så ammade jag på kvällen i soffan en sista gång och sedan fick mannen bära in och natta i sovrummet (vi samsov). Jag höll mig undan och sov också på soffan. Vi såg till att påbörja när barnen inte var förkylda eller så utan allt var som vanligt. När barnen vakande var pappa där och tröstade, sjöng, gungade, och när inget annat hjälpte gav han vatten på flaska. De två äldsta gick detta väldigt fort med och jag kunde flytta tillbaka till sängen på natten (och då sova jag med t-shirt på) och pappan tog dem om de vakande på natten.

Det funkade som sagt med de två äldsta, med den yngsta gick det inte att göra så här. Hon var helt hysterisk och inget hjälpte så där fortsatte jag amma även på natten och hon fortsatte vakna tills hon var ca 2 år.
  • A4ka

Tack för svar! Återstår att se vad pappan i frågan säger om det och barnet, självklart

Anonym (när du vill) skrev 2016-09-09 21:53:45 följande:

Vi gjorde så att jag istället för at amma till sömns så ammade jag på kvällen i soffan en sista gång och sedan fick mannen bära in och natta i sovrummet (vi samsov). Jag höll mig undan och sov också på soffan. Vi såg till att påbörja när barnen inte var förkylda eller så utan allt var som vanligt. När barnen vakande var pappa där och tröstade, sjöng, gungade, och när inget annat hjälpte gav han vatten på flaska. De två äldsta gick detta väldigt fort med och jag kunde flytta tillbaka till sängen på natten (och då sova jag med t-shirt på) och pappan tog dem om de vakande på natten.

Det funkade som sagt med de två äldsta, med den yngsta gick det inte att göra så här. Hon var helt hysterisk och inget hjälpte så där fortsatte jag amma även på natten och hon fortsatte vakna tills hon var ca 2 år.

• Anonym (Godis)

Ammade mina i 1,5 år ungefär. Nattamningen var det jag slutade med sist, inte först som många andra verkar göra :)

Svar på tråden Hur länge ammade du? När är det dags att sluta?