Backade på varor som stod på trottoaren.
Som rubriken låter. Jag använde trottoaren tillfälligt för lastning. Jag lämnade allt för att åka och äta. När jag kommer tillbaka hävdar grannen att han har backat in i min last. Hans kofångare var bucklig och repig.
Han har alltså backat ut ifrån hans parkering på andra sidan gatan. Över trottoaren på hans sida. Över båda filerna på vägen och kört mot trottoarkanten där min last står. Min last står ca 50cm in ifrån kanten. Precis så att det touchade hans kofångare. Enligt honom.
Han säger bara något om att han vill veta när mina grejer försvinner och går in i huset. Inget annat.
Sen gick det 3 veckor och han ringer och skriker om att jag ska betala honom 8000kr. Jag säger något i stil med att. " Den som backar bär ansvaret". och tänker att det är lugnt. Jag var inte ens på plats. Han kan ha få skador någon annanstans.
Nu ikväll får jag ett sms där det står att han kräver mig på 7000kr i självrisk. Om han inte får betalt tänker han polisanmäla och anmäla till kommunen (stockholm) att jag hade min last i flera dagar på trottoaren. Hävdar att både polisen och kommunen är på hans sida. Och att det är dryga dagsböter för att jag hade last på trottoaren.
Hur går jag vidare? Är det något att bry sig om? Rent juridiskt vad kan hända?